جمعه ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
۵ نفر

تا به حال نام محله «زورآباد» به گوش‌تان خورده است؟ محله‌ای که می‌گویند اهالی‌اش با زور و دعوا، زمین و ملک تصاحب می‌کردند و هر چه این زور و قلدری بیشتر بود، زمین با متراژ بیشتری به نامشان سند می‌خورد!

یخ سازی منطقه 9

 همشهری آنلاین _ سحر جعفریان: اواخر دهه ۳۰ و اوایل دهه ۴۰ خورشیدی تهران در حال توسعه بود و شهرسازی با شتابی روزافزون پیش می‌رفت. منطقه ۹ نیز از این توسعه و شتاب غافل نماند. به ویژه که زمزمه‌های طرح ساخت نماد شناسایی ایران_ تهران با یک بلندمرتبه فاخر که بعدها برج آزادی نام گرفت، در شهر  پیچیده بود.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا بخوانید

ساخت برج آزادی که آغاز شد کم‌کم  ساخت و ساز در محدوده‌های اطراف آن رونق گرفت. زمین‌هایی که شهرداری وقت، مالکیت و ساخت و ساز در آن را غیرقانونی می‌دانست. با این حال، افراد بسیاری با قلدری و این بهانه که اینجا حاشیه شهر است و زمین‌های بایرش مالکی ندارد توانستند بخش‌هایی را به تصرف خود دربیاورند. درست از همان زمان، این بخش از شهر و منطقه 9 با نام «زورآباد» شهرت یافت. بومی‌ها نقل می‌کنند: «اینجا هر کسی زور بازو و زبانش، بیشتر بود، زمین‌های بیشتری با متراژهای باورنکردنی هم نصیبش شد.» با گذشت زمان و گسترش مرزهای تهران در دوره پهلوی دوم، این صاحب‌خانه‌های زورکی یا غیرقانونی به فکر تهیه سند افتادند.

 زمین‌های محله زورآباد در محدوده معابر اصلی و فرعی ۴۵ متری زرند، کنارگذر بزرگراه فتح، خیابان‌های سی‌متری طالقانی، لاله، میرقادری و همچنین واشقانی فراهانی فعلی، واقع شده بود.

محله‌ زورآباد پایتخت کجا بود؟

در شهرسازی نوین، حدود 5 هزار متر مربع از زمین‌های زورآباد را فردی خریداری کرد و کارخانه «یخ‌سازی» را که جزء معدود کارخانه‌های یخ‌سازی تهران بود، راه‌اندازی کرد.

کارخانه که فعال شد، اهالی برای فراموشی خاطره‌های ناخوشایند محله زورآباد، نام خیابان و محله «یخچال» را بر سر زبان‌ها انداختند. خیابان یخچال در خیابان شهید واشقانی فراهانی فعلی، قرار داشت. البته در حال حاضر نیز از کارخانه یخ‌سازی، هیچ بنایی باقی نمانده و به جای آن، ساختمان‌های قد و نیم قدی بالا رفته‌اند.

خیابان واشقانی فراهانی بین محله‌های سرآسیاب و مهرآباد واقع شده است.

محله‌ زورآباد پایتخت کجا بود؟

کد خبر 682807

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    0 0
    چه محله ای بودهههههههههههههه