معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران با بیان اینکه۲ هزار و ۶۰۰ کودک کار و خیابان در سال ۱۴۰۰ در سطح استان تهران شناسایی شدند، گفت: این کودکان در مشاغلی مانند دستفروشی، واکسی، پادویی، تکدی‌گری، شیشه شویی، اسپندی، گل فروشی، جمع‌آوری ضایعات، دعا فروشی، وزن کشی فعالیت داشتند.

کودک کار - کودکان کار

به گزارش همشهری آنلاین، فاطمه ارزانیان معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران با اشاره به جذب و ساماندهی کودکان کار و خیابان در استان تهران گفت: در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲۶۰۰ کودک کار و خیابان در سطح استان تهران شناسایی و جذب شده‌اند که بیش از ۸۰ درصد این کودکان اتباع خارجی و مابقی ایرانی هستند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران با اشاره به نوع کار کودکان گفت: این کودکان در مشاغلی مانند دستفروشی، واکسی، پادویی، تکدی‌گری، شیشه شویی، اسپندی، گل فروشی، جمع‌آوری ضایعات، دعا فروشی، وزن کشی و غیره فعالیت دارند.

بخشی از گفتگوی معاون امور اجتماعی بهزیستی استان تهران را در ادامه بخوانید:

*خدماتی از قبیل سوادآموزی، حرفه‌آموزی، برقراری مستمری، اردوی فرهنگی تفریحی، اخذ شناسنامه، اخذ دفترچه بیمه، خدمات فرهنگی ورزشی به این کودکان و خانواده‌هایشان ارائه شده است.

*اعزام تیم‌های متشکل از مددکار و روانشناس در محله‌های شناسایی شده به عنوان در معرض آسیب، پاتوق و گزارش شده به خط ۱۲۳ به منظور شناسایی و جذب کودکان کار و خیابان از طریق برقراری ارتباط موثر با کودکان، پیشنهاد ارائه حمایت‌های معیشتی، تحصیلی، بهداشتی و درمانی به کودک و خانواده از جمله این اقدامات است.

*اسکن عنبیه در راستای ثبت اطلاعات هویتی کودکان انجام می‌شود. برگزاری جلسات مصاحبه اولیه مددکاری و روانشناسی به منظور دستیابی به پروفایل اجتماعی و روانی از کودک و خانواده، شناسایی و تحلیل وضعیت خانواده‌های کودکان کار، تدوین برنامه مداخله‌ای و توانمندسازی برای کودکان و خانواده‌های آن‌ها و همچنین تهیه برنامه تدریجی خروج از کار برای کودکان از جمله اقدامات انجام شده برای کودکان کار و خیابان و خانواده‌های آنان است.

*بیش از ۸۰ درصد کودکان کار و خیابان در طرح نظارت مراکز دولتی و غیردولتی از اتباع خارجی هستند. همچنین وجود فرهنگ کار کردن کودک در بین اتباع افغانستانی و الزام به کار کردن کودکان از مواردی است که ما را با چالش‌های بسیاری مواجه کرده است، بازدارندگی قانونی در این زمینه و همچنین فرهنگ‌سازی می‌تواند بسیار موثر باشد.

* خانواده‌های اتباعی که از خدمات مراکز استفاده می‌کنند، فاقد اوراق هویتی معتبر بوده و کودکان به دلیل نداشتن اوراق هویتی معتبر امکان ثبت نام در مدارس دولتی را نداشته و پس از شرایط تعیین شده در آموزش و پرورش می‌توانند ثبت‌نام کنند که این امر برای مهاجرین جدید زمان‌بر است. همچنین به دلیل نداشتن اوراق هویتی معتبر امکان دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی تحت پوشش بیمه برای این گروه وجود ندارد. گسترش حاشیه نشینی به دلیل مهاجرت و فقر نیز از چالش‌های ما در طرح شناسایی، جذب و ساماندهی کودکان کار و خیابان است.

*همچنین تعیین تکلیف کودکان کار و خیابان فاقد اوراق هویتی معتبر و آنهایی که بدون والدین و برای کار به کشور مهاجرت کرده و با سایر بستگان زندگی می‌کنند نیز ضروریست و نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها است.

کد خبر 682821

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha