تاریکی مسیر بلوک‌ها، سرقت‌های گاه‌وبی‌گاه اتومبیل و وسایل داخل آن، عربده‌کشی اراذل‌ و اوباش در نیمه‌های شب و حضور معتادان به آرامش شهرک دنج اکباتان لطمه زده است.

اکباتان

همشهری آنلاین – سمیراباباجانپور: اگرچه اکباتان را به‌عنوان محله فرهنگیان و همسایه‌های فرهیخته می‌شناسیم و اهالی به داشتن انجمن‌های فرهنگی و اجتماعی که قدمت چندین‌ساله دارند می‌بالند، ولی مدتی است حفظ آرامش و امنیت در شهرک اکباتان به خواسته نخست اهالی تبدیل‌شده است.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید.

نگهبان پیر استخدام نکنید! | سرقت‌های دردسرساز در اکباتان

اگرچه اکباتان به‌عنوان یک شهرک مسکونی مطرح است، اما چیزی به‌عنوان دیوار و حفاظ در اطراف آن وجود ندارد. طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ این شهرک ۴۵ هزار نفر جمعیت دارد. «ربابه تبریزی»، رئیس هیات مدیره مرکزی شهرک اکباتان، می‌گوید: «مسلماً جمعیت اکباتان از سال ۱۳۹۵ تغییرات زیادی داشته است. از طرفی جمعیت روز و شب این شهرک فرق دارد. روزانه جمعیت زیادی برای کار، خرید و دریافت خدمات مختلف وارد این شهرک می‌شوند. به گفته شهرداری، این شهرک به دلیل امکانات خاص، موقعیت جغرافیایی و شهروندان فرهنگی یکی از محلات استراتژیک غرب تهران لقب گرفته است. با این اوصاف، بی‌توجهی به ساختار شهرک و ساخت مال‌ها، مراکز تجاری، بیمارستان و پردیس دانشگاهی موقعیت این محله را با چالش اساسی روبه‌رو کرده است.»

رفت و آمدهای خارج از کنترل

۳۳ بلوک شهرک اکباتان با ساختار مشخصی از نظر امنیت مدیریت می‌شوند. یعنی وظیفه امنیت هر بلوک را هیات مدیره آن بر عهده می‌گیرد و با استخدام نگهبان سعی دارند بهترین شرایط را برای امنیت بلوک‌ها فراهم کنند. ربابه تبریزی می‌گوید: «همه بلوک‌های شهرک به سیستم دوربین‌های مداربسته مجهز هستند و نگهبان‌های مخصوص خودشان را دارند. در این شرایط امنیت بلوک‌ها قابل‌قبول است، اما مشکل اصلی در فضای بیرون و مشاء است که به دلیل رفت‌وآمد عموم، به‌خصوص افراد خارج از شهرک، با مشکل روبه‌رو شده است. گزارش‌های زیادی از سرقت اتومبیل و وسایل آن اعلام‌شده است.»

رئیس هیات مدیره مرکزی اکباتان معتقد است وجود مرکز خرید مگامال، بیمارستان صارم، مترو و ... رفت‌وآمد روزانه اکباتان را افزایش داده و افراد غیربومی زیادی در این شهرک رفت‌وآمد می‌کنند. مسلماً هیات مدیره نمی‌تواند بر این رفت‌وآمدها نظارت داشته باشد. او می‌گوید: «کارهای بدون پیوست اجتماعی و کارشناسی، صرفاً به دلیل منافع اقتصادی، امنیت شهرک را با مشکل روبه‌رو کرده است. بسیاری از شهروندان شهرک اکباتان را از این‌ جهت برای زندگی انتخاب کرده‌اند که از امنیت و آرامش مناسبی برخوردار بوده است.»

سوءاستفاده از گذرهای خلوت

رفتارهای غیرمتعارف و خارج از عرف نکته دیگری است که مورد اعتراض اهالی شهرک اکباتان قرار گرفته است. تبریزی می‌گوید: «اکباتان خیابان‌های خلوت و دنج زیاد دارد. گذرهای بین بلوک‌ها و مسیرهای پیاده‌روی آن آرام و خلوت است. متأسفانه مدتی است اهالی گزارش‌هایی درباره حضور افرادی با رفتارهای غیرمتعارف و معتادان در این فضاها گزارش داده‌اند. طی جلسه‌ای موضوع را با کلانتری ۱۳۵ آزادی که تامین امنیت اکباتان زیر نظر این کلانتری است، مطرح کردیم. مشکلاتی که یقیناً هیات مدیره به‌تنهایی نمی‌تواند آنها را کنترل کند.»

نگهبانان سالخورده استخدام نکنید

نگهبان پیر استخدام نکنید! | سرقت‌های دردسرساز در اکباتان

سرهنگ «پیمان احمدی»، رئیس کلانتری ۱۳۵ آزادی، درباره امنیت در محله اکباتان می‌گوید: «طی بازدیدی که به همراه مدیران بلوک‌ها و برخی اهالی از اکباتان داشته‌ایم، قرار شد تا گشت اختصاصی در این محدوده ۲ نوبت فعال باشد. نظارت بیشتری به مسیر تندرستی، گذرهای دنج و خلوت صورت گیرد. از طرفی مدیریت بلوک‌ها باید از استخدام نگهبانان سالخورده بپرهیزند.»

او اضافه می‌کند: «پیشنهاد می‌کنیم تا با عقد قرارداد با شرکت‌های خدماتی حفاظتی، روند امنیت محله را افزایش دهند. افرادی که توسط شرکت‌های خدمات حفاظتی مستقر می‌شوند آموزش‌دیده، مورد تأیید پلیس، مجهز به تجهیزات کامل، بیمه‌شده و دارای بازرس هستند. بنابراین، می‌توانند کمک شایانی به برقراری امنیت در فضای بلوک‌ها کنند. با این‌ حال، تمام اهالی می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه مورد خلاف و شناسایی پاتوق‌ها و مکان‌هایی که در آن جرائمی صورت می‌پذیرد با شماره ۴۴۶۵۵۸۵۹ تماس بگیرند و اطلاع دهند.»

کد خبر 682822

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 10
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • همشهری IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    9 9
    قطعا این مشکل فقط محدود به شهرک اکباتان نیست. فقر و بیکاری، گرانی و تورم ، بی خانمانی و کارتن خوابی و ....‌ عواملی هستند که امنیت تمام محله ها و مناطق چه در تهران و شهرهای بزرگ، چه در شهرهای کوچک و روستاها را کم رنگ و کم رنگتر میکنند. ربطی به پیر یا جوان بودن نگهبان هم ندارد. وقتی سارق یا خفت گیر قمه و چاقو داشته باشه نگهبان جوان چی کار میتونه انجام بده؟؟؟؟؟؟