جمعه ۲۴ آبان ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه آخرین هفته آبان به امامت آیت‌الله سید احمد خاتمی در محل دانشگاه تهران برگزار شد

به گزارش ایسنا، خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه‌های نماز جمعه، با اشاره به برگزاری اجلاس سالانه نماز در هفته آینده اظهار کرد: همه چیز ما به دین، مکتب و قرآن‌مان گره خورده است. اگر نام جمهوری اسلامی ایران در دنیا پرآوازه شده به برکت اسلام است؛ والا ما نه پولدارترین کشور دنیا هستیم نه نظامی‌ترین آنها؛ گرچه بحمدالله خودکفا هستیم و در عرصه‌های مختلف مسوولان‌مان کشور را عزت‌مندانه هدایت می‌کنند، اما چه شده که این نظام پرآوازه شده؛ قطعا به برکت اسلام است.

وی اضافه کرد: در بین تزهای شرقی و غربی، تز جمهوری اسلامی ایران خود را نشان داد و نشان داد که توان اداره‌ کشور را دارد و سه دهه است در برابر تمام توطئه‌ها مثل سرو قامت ‌کشیده ایستاده است، ما به همه توصیه می‌کنیم حریم مکتب و قرآن را نگه دارند. رآن‌خوانی آداب خودش را دارد، قرآن را با آداب نامانوس بردن چه معنایی دارد؟ من به سهم خود حساسیت‌های متدینان، علما و مراجع تقلید را به عنوان نگهبان دین و مکتب در این عرصه‌ها ارج می‌نهم و به صراحت باورم را می‌گویم که ولایت و مرجعیت در این کشور دو بال عظمت هستند؛ پس باید حساب ویژه‌ای برای نصایح این عزیزان باز کرد.

خاتمی تصریح کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با فضای بی‌بند و باری در حرف‌ها، مواضع و ابراز نگرانی ایشان همچنان به نظر می‌رسد مسئله‌ روز و شایسته‌ تحلیل است. جامعه‌ ما به آرامش روانی و اخلاقی نیاز دارد. فضا آرام و متین باید باشد. آلوده کردن این فضا نادرست است. در فضای جامعه‌ اسلامی انصاف باید حرف اول را بزند. همه باید همدیگر را سفارش به حق کنند. این یعنی حق‌مداری و انصاف. نباید سخنی مغرضانه، جناحی و حزبی گفته شود که برای نظام مسئله درست کند؛ باید خوب و بد با هم دیده شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، هم‌چنین رعایت انصاف در رابطه با نظام اسلامی را از مهمترین ابعاد انصاف خواند و گفت: ما هنوز نتوانسته‌ایم عمق شکوه این انقلاب را برای نسل دوم و سوم تبیین کنیم. در کشوری که اسلام در آن منزوی بود، در کشوری که 57 سال استبداد و دیکتاتوری در آن وجود داشت و روال حاکمش بی‌عفتی بود، بحمدالله نظام اسلامی شکل گرفته؛ پس بی‌انصافی است کسی به خاطر منافع گروهی و جناحی و ناخشنودی از کسی نظام را زیر سوال ببرد. این قدر سیاه‌نمایی می‌شود که برخی باور نمی‌کنند چه اتفاق بزرگی در کشور افتاده است. اگر نقدها گفته می‌شود شکوه و عظمت‌هایی هم که در سایه‌ انقلاب بدست آمده، گفته شود.

وی اضافه کرد: نظام ما یک مجموعه و در راس آن ولی فقیه است. زیرمجموعه‌ این نهاد رفیع که زیر نظر ولی امر عمل می‌کند قوای سه‌گانه هستند، این سه قوه کار می‌کنند، نیازی به تملق ندارم تا کسی خوشش بیاید. رئیس محترم جمهور و دولتمردان خدمت شبانه‌روزی می‌کنند. از تمام هستی و عمرشان مایه می‌گذارند. شما سفرهای استانی را می‌بینید. رئیس قوه‌ قضاییه یک فقیه برجسته است، رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضای آن مرد میدان هستند، تخریب هر کدام از اینها وجدانا بی‌انصافی است؛ آن هم در این شرایط که این طور دنیای استکبار در پی آن است که برای نظام اسلامی ما مشکل ایجاد کند، که نتوانسته‌اند و ان‌شاءالله نخواهند توانست.

خطیب موقت نماز جمعه تهران، ادامه داد: بزرگی از اعاظم به مقام معظم رهبری گفت آقا این طور که شما دارید حمایت می‌کنید و تایید می‌کنید زبان ما را می‌بیندید و ما دیگر نمی‌توانیم انتقاد کنیم. آقا فرمود من کی گفتم انتقاد نکنید؟ من با تخریب مخالفم. تخریب هم این است که انسان یک عینک بدبینی بزند و همه چیز را سیاه ببیند.

وی افزود: آن چنان که متاسفانه بعضی از مطبوعات بداخلاق این‌چنیند. روزنامه و مجله را باز می‌کنی می‌بینی انگار این دولت هیچ کار شایسته‌ تقدیری ندارد و هر چه هست انتقاد است. این اسمش تخریب است، ولی مقام معظم رهبری همیشه طرفدار انتقاد بوده‌اند. انتقاد این است که خوبی‌ها را ببینیم و تشویق و تکریم کنیم و موارد ضعف را هم با راه چاره‌اش محترمانه و مودبانه بگوییم. این فضا برای کشور ضرورت دارد. در کشوری که انتقاد نباشد، کشور مرده است.

امام جمعه موقت تهران، خاطرنشان کرد: از اول انقلاب تا کنون همیشه دشمنان دلخوش به تفرقه بین مردم با یکدیگر، مردم با مسئولان و مسئولان با یکدیگر بودند. شاید خوش‌ترین خبر برای دشمنان این باشد که بشنوند مثلا مسئولان عالی نظام در یک زاویه‌ای اختلاف و تفرقه دارند. من به عنوان خطیب جمعه که وظیفه‌ی نصیحت دارم به همه به ویژه به مسوولان محترم نظام هشدار می‌دهم مراقب باشید به این دام نیفتید، اختلاف سلیقه همیشه بوده، هست و خواهد بود. با رفتار قانون‌مدارانه، تعامل و مدارا، وحدت و صفا در جامعه‌ی اسلامی شکل خواهد گرفت.

سید احمد خاتمی هم‌چنین با اشاره به فرا رسیدن فصل بودجه، یادآور شد: می‌خواهم محضر دولت و مجلس محترم عرض کنم اولویت بودجه را بر روی اقشار محروم و آسیب‌پذیر و مناطق محروم قرار دهید؛ گر چه شما خود دغدغه دارید، اما آن را بیشتر کنید. در بستن بودجه هر چه شما سعی کنید تکیه بر نفت را کاهش دهید خدمت بزرگی به کشور کرده‌اید. قیمت نفت را واقع‌بینانه ببینید، ببینید چقدر قیمت نفت دستتان را می‌گیرد، نه خوش‌خیالانه و واهی بگوییم احتمالا قیمت نفت این مقدار خواهد شد. وقتی خوش‌خیالانه بودجه بسته شود کسری بودجه به وجود خواهد آمد؛ قضایا را واقع‌بینانه ببینید.

وی اضافه کرد: در عرصه‌ی فرهنگی مقام معظم رهبری هم تاکید داشتند که بر روی مسئله‌ پژوهش حساب ویژه‌ای باز کنید. عرض من این نیست که شما توجه ندارید. از مردم عزیزمان هم می‌خواهیم با صرفه‌جویی و دوری از اسراف و تبذیر به اصلاح اقتصادی در جامعه خدمت کنند.

امام جمعه‌ی موقت تهران هم‌چنین با اشاره به هفته‌ کتاب گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور مبسوط مطالبی را فرمودند. ما پیرو مکتبی هستیم که آیات آغازینش با قلم و خواندن آغاز شده است. جا دارد پیروان این مکتب آنی از این دو عنصر فارغ نباشند. کتابخوانی باید به عنوان یک روال رایج مثل دیگر ضرورت‌های زندگی حضور داشته باشد.

عضو هیئت رئیسه‌ مجلس خبرگان رهبری افزود: در نماز جمعه‌ امروز عزیزان نیروی انتظامی هم تشریف آورده‌اند. نیروی انتظامی به عنوان نیروی خدمتگزار مردم، حافظ امنیت و آرامش مردم محبوب مردم است و امیدواریم این عزیزان بتوانند در راستای مسئولیت‌شان موفقیت‌های بیشتری در عرصه‌های مختلف کسب کنند.

عضو هیئت رئیسه‌ مجلس خبرگان رهبری، در ادامه با بیان این که انتخابات آمریکا همچنان در صدر مسائل روز است، اظهار کرد: این انتخابات در طول 60 سال اخیر از حیث حضور مردم پای صندوق‌های رای بی‌سابقه بوده است که پیام خیلی آشکاری دارد، اگر گوش شنوایی باشد.

وی افزود: پیام آشکارش، نفرت از بوش و سیاست‌های جاه‌طلبانه و استکباری سردمداران دولت کنونی آمریکاست؛ این یک نه بزرگ به بوش بود.

آیت‌الله سید احمد خاتمی، گفت: ما می‌گفتیم و درست می‌گفتیم، آمار هم همین را می‌گفت که بوش در اوج نفرت جهانی قرار دارد. اخیرا آماری دیدم، طبق نظرسنجی‌ای در اروپا 70 درصد مردم اروپا، 80 درصد مردم در اندونزی و 90 درصد مردم در مصر از بوش ابراز نفرت کرده‌اند تا جایی که دستگاه‌های نظرسنجی خودشان می‌گویند بوش منفورترین رئیس‌جمهور در تاریخ آمریکاست. این مساله‌ مهم و عبرت‌آموزی است. این در سطح جهانی معلوم بود، اما در سطح داخل این نفرت با حضور پای صندوق‌های رای خودش را نشان داد.

خاتمی افزود: مردم آمریکا دیدند بوش آمریکا را در عرصه‌ سیاسی کاملا ورشکست کرده است، یعنی دیگر آمریکا نمی‌تواند کوس ابرقدرتی بزند. خودشان گفتند پایان دوره‌ ابرقدرتی آمریکاست. در عرصه‌ اقتصادی بیچاره‌شان کرده است. هر روز یک بانک و شرکت اقتصادی ورشکست می‌شوند و 700 میلیارد دلار تزریق شده به موسسات مالی تا اکنون افاقه نکرده و اقتصادشان همچنان بیمار است. 10 میلیون هم بیکار سر دست‌شان گذاشته است.

امام جمعه‌ موقت تهران تصریح کرد: مردم رای به این تغییر دادند و جانشین 47 ساله‌ بوش باید بداند اگر بخواهد بیراهه‌ بوش را برود همان سرنوشت در مورد او تکرار می‌شود. جانشین بوش با شعار تغییر به صحنه آمد. سوال این است این شعار تغییر خاستگاهش کجا و عاملش چه بود؟ واقعیت مطلب این است که شرایط جهانی تغییر را بر حاکمیت آمریکا تحمیل کرد. این شعار یک حزب نبود، شعار حاکمیت آمریکا بود.

عضو هیئت رئیسه‌ مجلس خبرگان رهبری، ادامه داد: شما می‌دانید رئیس‌جمهورهای آمریکا همه‌کاره نیستند. همه کاره آن استراتژیست‌های پشت صحنه، مغزهای اقتصادی و مغزهای سیاسی‌شان هستند. آنها سیاست را ترسیم می‌کنند. این شعار تغییر را در حقیقت شرایط جهانی بر حاکمیت آمریکا تحمیل کرد؛ زیرا واقعا دیدند آمریکا در همه‌ عرصه‌ها قافیه را باخته است. در عرصه‌ حقوق بشر و مبارزه با تروریسم، زندان‌های گوانتانامو، زندان‌های مخفی آمریکا در اروپا، زندان‌های عراق همراه با شکنجه‌های وحشیانه پرده‌ها را کنار زد و نشان داد شعارهای اینها دروغ است.

وی اضافه کرد: در عرصه‌ مبارزه با تروریسم اینها به صراحت می‌گویند می‌خواهند با طالبان کنار بیایند، پس معلوم می‌شود مسئله‌ مبارزه با تروریسم‌شان بازی سیاسی بود. در عرصه‌ اقتصادی هم که گفتیم، در عرصه‌ نظامی هم واقعا ماشین جنگی آمریکا به گل نشسته است. در عراق و افغانستان ماتم گرفته‌اند و در فلسطین اشغالی آمریکا نتوانست یک قدم جلو برود و کاملا ناکام بود.

سید احمد خاتمی هم‌چنین گفت: حاکمیت آمریکا دید اگر این روند ادامه پیدا کند آمریکا با مغز به دره‌ نیستی سقوط می‌کند. خودشان شعار تغییر را سر دادند، اما عامل این تغییر چه بود؟ این مهم است. تردید نکنید، عامل این تغییر شرایط جهانی انقلاب بزرگ اسلامی شما مردم بود. مقاومت شما مردم و هدایت‌های آن سفرکرده و تدبیر او بود. از آن روزی که امام بزرگ ما فرمود آمریکا شیطان بزرگ است و هیچ غلطی نمی‌تواند بکند حضیض آمریکا شروع شد. از آن زمان سراشیبی آمریکا شروع شد و ما بیش از این را انتظار داریم، که «این هنوز از نتایج سحر است».

امام جمعه‌ موقت تهران، با بیان این که ساده‌لوحی است اگر کسی فکر کند تغییری در سیاست‌های آمریکا پدید می‌آید، تاکید کرد: صحنه‌گردان دیگرانند. از حدود 60 سال پیش و زمان آیزن‌هاور یک ذره سیاست‌های خارجی آمریکا تغییر نکرده است. قواعد بازی عوض می‌شود، روزی می‌بینند با شعار تغییر می‌توانند میدان‌داری کنند، یک روز با شعار مبارزه با تروریسم؛ بنابراین به نظر می‌رسد امیدبستن به اینها کار نادرستی است.

عضو هیئت رئیسه‌ مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: سیاست نظام ما هم سیاست روشنی است. از اجزای رئیسه و ستون فقرات سیاست خارجی نظام اسلامی ما، سیاست استکبارستیزی است. این سیاست برگرفته از متن قرآن و روایات است. امام عزیز ما مبینش بود و امروز مقام معظم رهبری هم پاسدار همین ستون فقرات همین نظام اسلامی است که در قانون اساسی وجود دارد.

خاتمی اظهار کرد: دولتمردان آمریکا بدانند تا خوی استکباری دارند این ملت همان ملت است، شعارهای این ملت هم همان شعارهاست، مردم ما هیچ تغییر نکرده‌اند و شعار نفرت‌شان از آمریکا که شعار مرگ بر آمریکاست همچنان طنین‌انداز است.

امام جمعه‌ی موقت تهران، هم‌چنین با اشاره به برگزاری کنفرانس ادیان در نیویورک توسط عربستان، خاطرنشان کرد: پر واضح است که این کنفرانس برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل است وگرنه شیمون پرز رئیس‌جمهور رژیم اشغالگر قدس و وزیر خارجه‌ اسرائیل چه ربطی به دین دارند؟ همه‌ اینها برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل است، ولی همه‌ اینها بدانند دوره‌ اسرائیل و این بازی‌های سیاسی به پایان رسیده است.

سید احمد خاتمی هم‌چنین در خطبه‌های اول نماز جمعه با اشاره به سالروز میلاد امام رضا (ع) گفت: با این‌که چند روزی از این ولادت گذشته اما هنوز فضای کشور عطر آن حضرت را دارد.

وی افزود: از اصول اخلاقی اسلام که بسیاری از مضامین اخلاقی زیرمجموعه‌ آن است، انس با خدا و از جمله جلوه‌های انس با خدا توکل به خداست.

وی ادامه داد: دو گرایش افراطی و تفریطی در این رابطه هست. عده‌ای می‌گویند یا خدا یا علل طبیعی و عده‌ای از آن سو کار، کوشش، تلاش و تدبیر را کنار و جایش توکل را می‌گذارند.

عضو هیئت رئیسه‌ مجلس خبرگان تصریح کرد: هر دو این بینش‌ها نادرست است. خدا و علل طبیعی در طول هم هستند. علت‌ها را خدا آفریده است؛ پس باید گفت هم خدا و هم علل طبیعی. کنارگذاشتن تلاش هم روش نادرستی است. در حدیثی آمده قانون خدا این است که کارها از مجرای طبیعی‌اش پیش برود. باید در هر کاری از راهی که هست وارد شویم. برای گشایش در زندگی باید کار و تلاش کنیم. امامان ما کار و برای معیشتشان برنامه‌ریزی می‌کردند.

وی تاکید کرد: مثلا کسانی هستند که در عرصه‌ تصمیم‌گیری به جای فکر و مشورت می‌روند سراغ استخاره که روش نادرستی است. کجای روایات ما آمده استخاره را جای فکر و مشورت بگذاریم. ادله‌ استشاره خیلی قوی‌تر از استخاره است. اصولا فرآیندی که اسلام برای کارها در نظر گرفته فکر است، وقتی در کارها اندیشه را به کار گرفتیم عاقبت به خیر می‌شویم. این اولین روش پیشنهادی اسلام است.

خاتمی ادامه داد: اسلام در وهله‌ دوم مشورت و استفاده از فکر و اندیشه‌ دیگران را پیشنهاد می‌کند و اهل مشورت بودن را از ویژگی‌های مومنان می‌خواند؛ حتی پیغمبر با آن جایگاه رفیع هم حداقل در 11 مورد مشورت کرد. این اولا احترام به امت بود و ثانیا برای این بود که کسی از مشورت عارش نیاید. مشورت پدر با فرزند و اعضای خانواده هم می‌تواند صورت گیرد.

وی هم‌چنین گفت: در مرحله‌ بعد اگر تحیر بود، نوبت به استخاره می‌رسد که کارش هم هست؛ البته استخاره وجوبی ندارد ولی همه بدانند در واجب و حرام جای استخاره نیست. این استخاره غلط است. استخاره را نباید جای تدبیر گذاشت. پیامبر و امامان ما قطعا علم غیب داشتند، اما در زندگی شخصی از آن استفاده نمی‌کردند. جایی آن را به کار می‌بردند که باعث تعالی می‌شد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به روایاتی درباره لزوم کار و تلاش در عین توکل به خدا، گفت: باید سراغ اسباب برویم اما نباید غرق آن شویم. باید در ورای اسباب، مسبب‌الاسباب را ببینیم. باید خدا را همه جا ببینیم. اگر مریض می‌شویم باید نزد پزشک برویم اما باور کنیم که خدا ما را شفا می‌دهد. باید باور کنیم که خدا هم سبب‌ساز است، هم سبب‌سوز.

سیداحمد خاتمی در پایان با اشاره به داستان زندگی حضرت موسی در قصر فرعون و گلستان‌شدن آتش بر حضرت ابراهیم، از آن‌ها به عنوان مصادیق سبب‌سوزی حضرت حق یاد کرد

کد خبر 68284

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز