نوشتن از دوران دفاع مقدس و لایه‌های پنهان جنگ برایش به عشق تبدیل شده است. ۲۶ماه در جبهه حضور داشته و اولین حضورش به اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۰ در ستاد جنگ‌های نامنظم دکتر «مصطفی چمران» برمی‌گردد. «مجید نجف‌پور» رزمنده‌ دیروز، امروز هم در جبهه آموزش و استادی دانشگاه دینش را در این راه ادا می‌کند و در کتاب مستندش پرده از رازهای یک کودتا برداشته است.

نویسنده

همشهری آنلاین - سارا جعفرزاده: نگارش کتاب‌های بسیاری از جمله «دست خدا بر نقاب»، «پرستوی دهلاویه»، «از جنوب لبنان تا جنوب ایران» و «نقش نیروی هوایی در انقلاب اسلامی» را در کارنامه خود دارد. نجف‌پور ساکن منطقه ۸ است و در کتاب «دست خدا بر نقاب» که نخستین اثر مستند درباره «کودتای نوژه» است به جزئیات این کودتا پرداخته است. با توجه به نزدیک شدن به سالروز کودتای نوژه (۱۸ تیر سالروز کودتای نقاب) اطلاعات جامعی از کتابش را در اختیارمان می‌گذارد.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

رمزگشایی نویسنده هم‌محله‌ای از کودتای ۱۸ تیر

دست خدا بر نقاب

دفاع از وطن را با پوست و خونش لمس کرده، چه آن زمان که یک نیروی بسیجی ساده بوده و چه زمانیکه با سن کمش به جبهه اعزام شده و در رکاب فرماندهی چون «مصطفی چمران» جنگیده است. او زمان آزادی خرمشهر را در کنار همرزمانش در مسجد جامع خرمشهر جشن گرفته و از جنگ جزئیات زیادی در ذهنش باقی مانده است، حتی نام تک تک همرزمان و فرماندهان را به خاطر دارد. نجف‌پور به نوعی یکی از راویان و تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی است. ذهن قدرتمند و قلم توانمند او گویای این است که او فقط در جبهه دشمن نجنگیده بلکه جنگ را با تمام وجود لمس کرده است. یکی از آثار شاخص او «کتاب دست خدا بر نقاب» نام دارد که حاصل ۴ سال تحقیق، تفحص و تهیه اسناد و اطلاعات درباره کودتا نقاب که مخفف (نجات قیام بزرگ) است. تا پیش از او نیز هیچ نویسنده‌ای به این موضوع نپرداخته بوده‌است. او در این کتاب به ابعاد کودتای نقاب در دو بعد سیاسی و نظامی پرداخته و حتی تمام اسناد محاکمه و تصاویر کودتاگران‌ و بازجویی‌ها در این کتاب به چاپ رسیده است.

شکست تجاوز نظامی آمریکا در طبس

«تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط نیروهای انقلابی‌ آب پاکی را روی دست آمریکایی‌ها ریخت.» این جمله را نجف‌پور می‌گوید و ادامه می‌دهد:‌ «بعد از اینکه سفارت آمریکا تسخیر شد، آمریکایی‌ها فاتحه خودشان را خواندند. تا قبل از تسخیر سفارت، آمریکا تصور می‌کرد در میان نیروهای سیاسی جمهوری اسلامی می‌تواند افرادی را پیدا کند که حافظ منافعش باشند اما توطئه‌های شوم آنها به نتیجه نرسید. در روز پنجم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹ اولین تجاوز مرزی آمریکا به ایران در طبس صورت گرفت که طوفان شن باعث شکست آمریکا شد. همان زمان امام خمینی (ره) دراین‌باره فرمودند: «تصور کرده‌اید چه کسی هلیکوپترهای کارتر را نابود کرد آیا شما نابود کردید؟ شن‌های بیابان نابود کردند شن‌های بیابان مأموران خدا بودند.»

طراحی کودتای نقاب

بعد از واقعه طبس با حمایت آمریکا برای نابودی انقلاب دسیسه‌های دیگری چیده شد، رهبر سیاسی کودتای نقاب «شاهپور بختیار» بود. او بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از ایران رفت در لاک دفاعی و امنیتی خودش در فرانسه فرو رفت و بعد سیاسی این کودتا توسط او از پاریس هدایت می‌شد. نجف‌پور می‌گوید: «رهبر نظامی این کودتا هم «غلامعلی اویسی» فرمانده نیروی زمینی رژیم شاه بود که او هم در فرانسه حضور داشت. سرهنگ «بنی ناصری»، ‌ستوان دوم «ناصر رکنی»، تیمسار «آیت محققی»، تیمسار «حمید نعمتی»،تیمسار «مهدیون»، تیمسار «کوروش آذرتاش» از دیگر مقام‌های نظامی بودند که در ایران این جریان را هدایت می‌کردند.  تامین بخشی از هزینه های کودتا هم به عهده شخصی به نام «منوچهر قربانی‌فر» بود.»

رمزگشایی نویسنده هم‌محله‌ای از کودتای ۱۸ تیر

خشن‌ترین کودتا در تاریخ معاصر جهان

موضوع دیگری در این کتاب بیان شده است که اگر «کودتای نقاب» با موفقیت انجام می‌شد، اکنون باید به عنوان خشن‌ترین کودتای تاریخ از آن یاد می‌کردیم. نجف‌پور تأکید می‌کند: «فرمانده نیروی هوایی این کودتا «آیت محققی» بود که بعد از شکست کودتا اعدام شد. او در بازجویی‌هایش اعلام کرده بود اگر ۵ میلیون نفر هم کشته شوند، این کودتا باید پیروز شود. قرار بود این کودتا در ۱۸ تیر ماه سال ۱۳۵۹ به وسیله هوایپمای اف ۵ و موشک فونیکس اتفاق بیفتد. ابتدا قرار بود منزل امام خمینی (ره) را در جماران با هواپیما اف ۵  دو هواپیمای اف ۴ پایگاه سپاه در میدان عشرت‌آباد، یک هواپیمای اف ۴  کمیته انقلاب اسلامی در بهارستان و دو هواپیما اف ۴ دیگر حوزه علمیه قم را مورد هدف قرار بدهند که در نهایت شب قبل از کودتا خلبانی که قرار بود با موشک فونیکس منزل امام (ره) را بمباران کند، دچار استرس و نگرانی شدید می‌شود و موضوع را با مادرش در میان می‌گذارد. آن خلبان نیمه‌های شب خودش را به مقر سپاه در میدان عشرت آباد می‌رساند و نهایتا به ملاقات آیت الله خامنه‌ای که آن زمان نماینده امام (ره) در شورای عالی دفاع بودند، می‌رود و جریان کودتا را بیان می‌کند. در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۹ در پایگاه شهید نوژه همدان که مرکز اصلی انجام کودتا بود، توسط سپاه تهران و همدان و فرماندهی سردار «محسن رضایی» این کودتا خنثی و رهبران کودتا که جمعی از خلبانان بودند دستگیر، محاکمه و اعدام شدند.»

رمزگشایی نویسنده هم‌محله‌ای از کودتای ۱۸ تیر

جفا در حق شهید نوژه

 او با استناد به تحقیقاتی که انجام داده معتقد است کودتای «نقاب» به اشتباه به کودتای نوژه معروف شده است. نجف‌پور دراین‌باره می‌گوید: «شهید «محمد نوژه» اولین شهید نیروی هوایی جمهوری اسلامی بود و پایگاه هوایی شکاری شاهرخی (محل اجرای کودتا نقاب) پیش از اجرا به نام «نوژه» نامگذاری شده بود. شهید نوژه در ۲۵ مرداد ماه سال ۱۳۵۸ در عملیاتی برای کمک به «مصطفی چمران» برای پشتیبانی از بالگردهای هوانیروز ارتش عازم پاوه می‌شود و بعد از پایان موفقیت‌آمیز عملیات، هنگام گشت زنی هوایی در ارتفاع پایین جنگنده او مورد اصابت ضدهوایی قرار می‌گیرد.»

او می‌افزاید: «در دیدار رهبر معظم انقلاب با نویسندگان مرکز اسناد وزارت اطلاعات، بر ضرورت به کارگیری «نقاب» برای این کودتا تأکید داشتند و نام‌گذاری این کودتا به نام «نوژه» را جفایی در حق شهید می‌دانستند. از طرفی نقاب نام کودتاگران بود و آنها می‌خواستند این انقلاب را از دست روحانیان دربیاورند و خودشان مدیریت انقلاب را برعهده بگیرند.»

کد خبر 683237

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سپهر IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    0 0
    با «اف5» موشک «فونیکس» بزنن به بیت امام؟!!!! این داداشمون به خودش میگه محقق و درباره نیروی هوایی کتاب مینویسه؟ بنازم به این اعتماد به نقس.......