شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

یکی از ستون‌های مهم و اساسی عزت نفس «خودآگاهی» است. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا از واژه «ستون» استفاده کردم؟ چون عزت نفس همان ساختمان بدن ماست. وقتی ساختمان ستون‌های محکمی داشته باشد، به راحتی تخریب نمی‌شود و فرونمی‌ریزد.

خودآگاهى و عزت نفس

به گزارش همشهری آنلاین، کما اینکه بسیاری از آدم‌ها ستون‌های ضعیفی دارند و در مقابل عوامل بیرونی و درونی شکننده‌اند. آگاهانه زیستن کمک می‌کند تعادل بین دنیای درونی (نیازها، خواسته‌ها، عواطف و احساسات) و دنیای بیرونی ما برقرار شود.

زندگی آگاهانه چیست؟

فرض کنید در یک گوشه خیابان نشسته و به رفت و آمد آدم‌ها نگاه می‌کنید. کسی با تلفن همراه خود سخت در حال مشاجره کردن با صدای بلند است، فرد دیگری پشت چراغ سبز چنان غرق در افکار خود شده که صدای بوق خودروها را نمی‌شنود یا شاید مادری را ببینیم که بی‌توجه به خواسته فرزندش در حال خرید کردن است.

همه این لحظات ممکن است برای همه ما پیش بیاید و آن لحظه درست همان لحظه خودناآگاهی ماست. از معیارهای اصلی در زندگی آگاهانه داشتن حضور ذهن و بودن در لحظه حال است.

وجود حاضر غایب نباشیم و از لحظه اکنون بهترین استفاده را بکنیم. کسی که مدام در ذهنش غرق می‌شود و از دنیای پیرامون فارغ است، ذهنش او را مدیریت می‌کند و به همین علت حضور ذهن ندارد بنابراین خودآگاهی ضعیفی دارد. این افراد حال درونی خوبی ندارند چون دائما دچار نشخوارهای ذهنی می‌شوند، روحیه سرزنش‌گری دارند و گاهی زندگی آنها با احساس گناه همراه است چون نمی‌توانند بهترین تصمیم را در لحظه بگیرند.

آگاهانه زیستن یک انتخاب است (ناتانیل براندن)

ورودی‌های زندگی ما بر اساس انتخاب‌های ما صورت می‌گیرد. همان‌طور که الان می‌توانی انتخاب کنی این مقاله را بخوانی یا ادامه ندهی. از آنجا که آگاهانه زیستن به معنای دیدن واقعیت‌ها و حقیقت‌ها در زندگی می‌تواند باشد، باید بدون انکار یا فرافکنی همه حقایق زندگی را بپذیریم و عواقب رفتارها و انتخاب های خود را بپذیریم.

گاهی افراد به ساده‌ترین شکل به زندگی آگاهانه خود خیانت می‌کنند. زمانی که از حقایق زندگی فرار می‌کنند. به طور مثال افرادی که درگیر اعتیاد می‌شوند با اینکه می‌دانند چه ضررهایی به خود و زندگی‌شان وارد می‌شود اما نمی‌خواهند حقایق را بپذیرند و تن به لذت آنی می‌دهند.

ویژگی افرادی که خودآگاهی دارند

۱. منفعل نیستند و همیشه پویا و فعالند. قدرت و توانایی انجام کارها را تا انتها دارند و نصفه و نیمه رها نمی‌کنند.

۲. خودش را کامل نمی‌داند و همواره دنبال طی کردن مسیر تکاملی خودش است.

۳. دنبال یادگیری هستند. آموزش‌پذیرند و مطالعه در زندگی آنها سهم زیادی دارد.

۴. رفتارشان همسو با اهداف شان است.

در آخر تمرینی را برای شما در نظر گرفتم که با انجام دادن آن می‌توانید خودآگاهی خود را ارتقا دهید:

هر روز صبح در دفتر این سوال را بنویسید: اگر من امروز بخواهم فقط یک درصد با آگاهی بیشتر به فعالیت‌هایم بپردازم...

آخر شب هم بنویسید: وقتی امروز یک درصد با آگاهی بیشتر به کارهایم رسیدگی کردم... (احساس خودتان را بیان کنید)

با این کار مسیرعصبی را طی می‌کنید و وارد چالش جدید می‌شوید و آن تغییر سبک زندگی آگاهانه شماست.

خودآگاهی یک مهارت است و به افراد کمک می‌کند بر اساس حضور ذهنی و درک واقعیت‌ها و حقایق زندگی و کمتر در گذشته و آینده سیر کنند و بتوانند در لحظه بهترین عملکرد را داشته باشند.

زرغونه حسینی - دانشجوی کارشناسی روزنامه‌نگاری

کد خبر 684137

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha