ایران در تلاش است تا اجازه ندهد قطر در برداشت گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی پیش بیفتد. پس از خروج توتال از قرارداد با ایران برای توسعه فاز ۱۱پارس‌جنوبی، دولت دوازدهم تلاش کرده تا راهی برای جذب یک شرکت بین‌المللی پیدا کند اما مذاکرات به نتیجه نرسید. حالا وزارت نفت تصمیم دارد تا با یک کنسرسیوم داخلی این روند متوقف شده را پیش ببرد.

ميدان گازي

به گزارش همشهری آنلاین، در تازه‌ترین رخداد، وزارت نفت از ثبت رکورد جدید ظرفیت تولید گاز ایران خبر داد و اعلام کرد: ظرفیت تولید گاز خام کشور در سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار از مرز ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب در روز عبور کرده و برداشت گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی هم نسبت به سال ۹۹بیش از ۴ درصد افزایش یافته است.

معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت گفت: این وزارتخانه در دولت سیزدهم با تمرکز بر توسعه میدان گازی پارس‌جنوبی، اتخاذ تمهیدات لازم و استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود برای افزایش تولید گاز غنی از این میدان مشترک گازی را در دستور کار قرار داده و با بهره‌برداری از فازهای میدان گازی پارس‌جنوبی، میزان تولید گاز غنی ایران از قطر با وجود سهم ۲برابری این کشور از این میدان گازی مشترک، سبقت گرفته است.

در روزهای اخیر قطر به‌عنوان شریک ایران در میدان پارس‌جنوبی چند قرارداد مهم با شرکت‌های بین‌المللی برای افزایش ظرفیت گاز از این میدان منعقد کرده است اما وزارت نفت اظهار کرد: توسعه فازهای ۱۳ و ۲۴-۲۲ پارس‌جنوبی به اتمام رسیده و پیشرفت فیزیکی فاز ۱۴ در انتهای سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۱ درصد بوده است.

به‌گفته وزارت نفت، توسعه فاز ۱۱ طرح توسعه میدان گازی پارس‌جنوبی در حال انجام است و تولید اولیه از این فاز طبق پیش‌بینی در سال ۱۴۰۱ محقق می‌شود. این گزارش می‌افزاید: پیشرفت فیزیکی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی در انتهای سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۴ درصد اعلام شده است.

خیز قطر برای سبقت از ایران

به تازگی قطر شرکت توتال فرانسه را به‌عنوان نخستین شریک خارجی برای توسعه بزرگ‌ترین میدان گازی جهان در میدان مشترک پارس‌جنوبی با ایران انتخاب کرد. هدف قطر از این طرح توسعه، افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) این کشور از ۷۷میلیون تن سالانه فعلی به سالانه ۱۲۶میلیون تن تا سال ۲۰۲۷است. این طرح توسعه شامل بخش شرقی میدان گازی است و باعث افزایش ۶۰درصدی برداشت و تولید گاز قطر در سال ۲۰۲۷می‌شود.

براساس گزارش‌ها، برخی غول‌های انرژی جهان شامل شرکت‌های اکسون موبیل، شل و کنکوفیلیپس کاندیداهای شراکت با قطر برای این طرح توسعه هستند. اواخر خرداد امسال هم شرکت انی ایتالیا یک قرارداد ۲.۵میلیارد دلاری با قطر برای توسعه میدان گازی مشترک با ایران امضا کرد. امضای قراردادهای بزرگ گازی قطر با شرکت‌های بین‌المللی پس از تنش بین اروپا و روسیه بر سر بحران اوکراین شدت گرفته که هدف آن کاهش وابستگی اروپا به منابع انرژی روسیه است.

پشت صحنه امضای یک قرارداد 

اسفند سال گذشته بود که قرارداد توسعه فاز دوم لایه نفتی میدان مشترک پارس‌جنوبی با هدف جذب سرمایه‌گذاری خارجی با یک شرکت ایرانی و یک شرکت خارجی به امضا رسید اما نام این شرکت خارجی هرگز فاش نشد. به گزارش وزارت نفت، قرارداد توسعه این میدان به‌مدت ۲۰سال و در چارچوب قرارداد جدید بالادستی مذاکره و نهایی شده و طرف قرارداد موظف است تمامی منابع مالی لازم به‌منظور اجرای طرح شامل هزینه‌های مستقیم سرمایه‌ای، هزینه‌های غیرمستقیم و هزینه‌های بهره‌برداری را تأمین کند.

جواد اوجی، وزیر نفت در اواخر سال گذشته از امضای۵۰ قرارداد به ارزش ۱۶میلیارد دلار در ۷ماه نخست عمر دولت سیزدهم خبر داد و گفته بود: بخشی از این قراردادها و تفاهمنامه‌ها، مربوط به توسعه میادین نفتی و گازی است و بخش دیگر مربوط به افزایش و نگهداشت تولید است.

وصول دلارهای گازی

علی صالح آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی دیروز همزمان با انتشار خبر رکوردشکنی ایران در تولید گاز اعلام کرد: همانگونه که وزیر نفت نیز پیش‌تر اعلام کرده مقدار قابل‌توجهی از وجوه حاصل از صادرات گاز وصول شده است.

کد خبر 686115

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha