او میگوید: مردم هنوز فیلمی را انتخاب میکنند که از نزدیکان و دوستانشان درباره آن تعریف بشنوند. پس مهمترین تبلیغ را فیلم برای خود انجام میدهد. البته هر فیلم خوب هم نیاز به یک سری عوامل حمایتی دارد تا اکران مطلوب داشته باشد.
اگر این مجموعه عوامل مهیا باشد فیلم در گیشه به موفقیت میرسد، با توجه به تاثیر تلویزیون در معرفی یک کالا یا خدمات به عموم مردم میتوان گفت مؤثرترین رسانه تبلیغی تلویزیون است. اما تبلیغات محیطی و مطبوعاتی هم بیتاثیر نیستند و مجموعه عوامل در کنار هم به فروش یک فیلم کمک میکنند. هر فیلم به یک شیوه تبلیغی خاص نیاز دارد و نوع فیلم تعیین میکند از چه راهی باید مخاطب را به سینما آورد.
وی با توجه به شرایط این روزهای سینما گفت: با بازسازی بعضی سالنها، احیای سالنهای قدیمی و اضافه شدن سینماهای جدید به چرخه اکران، سینما در ماههای اخیر رشد فروش داشته و استقبال از فیلمها خوب بوده است. حمایت مؤسسه سینماشهر از فیلمها در مراحل اکران و تبلیغات و نمایش همزمان فیلمها در شهرستانها هم امتیازی برای تهیهکننده و مخاطب دور از مرکز است.
مدیر شرکت فیلمیران معتقد است هزینههای تبلیغات با فروش فیلمها تناسب ندارد و حتی در مورد فیلمهای پرفروش هم این قاعده صدق میکند. او میگوید: فروش یک سالن به شهرداری، سینمادار و... تعلق میگیرد و درصدی از آن به تهیهکننده و پخشکننده میرسد. شرکت تولیدکننده محصولات خانگی با فروش یکی از محصولاتش میتواند هزینه تبلیغ را تامین کند، اما در سینما این اتفاق نمیافتد.
سینما کالای غیرتجاری!
حسن توکلنیا با اشاره به بالابودن تعرفه آگهیهای تبلیغات سینمایی معتقد است که مسئولان تلویزیون نباید به سینما مانند کالای تجاری نگاه کنند. او میگوید: متأسفانه تعرفه تبلیغات سینمایی در تلویزیون بالاست و بهنظر میرسد مسئولان فیلمها را با کالاهای مصرفی مقایسه میکنند. سینمای ایران بیبضاعت است و بنیه مالیاش آنقدر قوی نیست که از عهده چنین مخارجی برآید. به همین دلیل تهیهکنندهها از تبلیغات تلویزیون فاصله گرفتهاند.
توکلنیا با اشاره به اینکه یک فیلم بیش از هر ابزار تبلیغی از ماهیت و ذات خود انرژی میگیرد میگوید: مردم با دیدن فیلم تماشای آن را به دیگران توصیه و آنها را تشویق میکنند به سینما بروند.
در جامعه ما که چندان به تبلیغات متکی نیست، مردم نقشی مهم در معرفی فیلم دارند، اما این جنس تبلیغات نیاز به زمان و شرایط دارد. محصولات سینمایی تلویزیون در شرایطی نابرابر به دفعات تبلیغ میشوند و «مریم مقدس» که قبل از پخش تیزر روزانه 900 هزار تومان میفروخت، با شروع تبلیغات به 9 میلیون تومان رسید، اما «روز واقعه» این حمایت را نداشت.