چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۷ - ۰۴:۵۴
۰ نفر

محمدجواد پاینده: چهارشنبه‌شب تیم‌ملی فوتبال ایران در سومین بازی از مرحله نهایی دور مقدماتی جام‌جهانی فرصت مناسبی برای صدرنشینی خواهد داشت.

ایران در ورزشگاه آل‌مکتوم شهر دبی در حالی به مصاف امارات خواهد رفت که با توجه به تقابل عربستان و کره‌جنوبی در دیگر بازی این گروه با کسب سه امتیاز این مسابقه می‌توان به صدرجدول گروه دوم رسید.

دایی ارزش صدرنشینی در این مرحله را به خوبی می‌داند. در فاصله یک مسابقه به پایان بازی‌های دور رفت، صدرنشینی به معنای پیمودن نیمی از راه صعود خواهد بود و فشار روانی بیشتری بر رقبا وارد می‌کند. عربستان، ‌کره‌جنوبی، ‌ایران و کره‌شمالی با 4 امتیاز در این گروه شرایط نزدیکی دارند. کسب سه امتیاز خارج از خانه در مصاف با امارات، ایران را از جمع سایر مدعیان دور می‌کند. پیروزی در امارات البته ضروری‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. پیش از این، عربستان و کره‌شمالی در خاک این کشور به پیروزی رسیده‌اند و ایران به عنوان مدعی جدی صدرنشینی در این گروه باید با کسب هر سه امتیاز، بازی حساس چهارشنبه را به پایان برساند. پیروزی ایران در این بازی پرونده امارات را در این مرحله مختومه خواهد کرد. اماراتی‌ها با 3 شکست در بازی‌های گذشته تنها به شکست ایران امید دارند و نتیجه تساوی هم آنها را از گردونه رقابت در این گروه خارج می‌کند.

ورود باقری به ترکیب تیم ملی

دایی در بازی چهارشنبه‌شب، تیمش را با آرایش  2-4-4 به میدان می‌فرستد. در این ترکیب سید مهدی رحمتی درون دروازه قرار می‌گیرد. کعبی  و ستار زارع در دو سمت خط دفاع بازی می‌کنند و قربانی همراه سیدجلال حسینی زوج میانی خط دفاع را شکل می‌دهند.
خط هافبک تیم دایی به صورت لوزی، شکل می‌گیرد. جواد نکونام هافبک دفاعی خواهد بود، ‌مهدوی‌کیا و شجاعی در دو سمت قرار می‌گیرند و کریم باقری به عنوان هافبک هجومی بازی می‌کند. این تغییرات اما نگرانی‌هایی را برای سرمربی تیم ملی ایجاد کرده است. تیم ملی هیچ‌گاه با این ترکیب به میدان نرفته و زوج باقری و نکونام هماهنگ به نظر نمی‌رسند. این دو سال‌هاست در کنار هم برای تیم ملی بازی نکرده‌اند و در تمرینات اخیر هم فرصتی برای هماهنگی نداشته‌اند.

غلامرضا رضایی و هاشمیان زوج خط حمله تیم ملی را در این بازی شکل می‌دهند. معدنچی  و ‌خطیبی دیگر بازیکنانی هستند که برای حضور در این بازی شانس زیادی خواهند داشت.

تیم ملی امارات هم با آرایش  2-4-4 به مصاف ایران می‌آید. سبیت خاطر و علی عباس دو بازیکن سرشناس این تیم روز سه‌شنبه از لیست خارج شدند. دومنک پیش از این هم علاقه‌ای به استفاده از این دو بازیکن نشان نداده بود. مربی فرانسوی اما همچنان بر دقت هافبک‌های تیمش در مهار هافبک‌های طراح و سرشناس ایران تاکید داشته است. او نگران نفوذ مهدوی‌کیا و شجاعی از دو جناح است و برای انتخاب بازیکنان مناسب در تقابل با این دو ستاره تردید دارد.

نوستالژی ورزشگاه آل‌مکتوم

 تیم ملی فوتبال ایران  در مرحله قبلی دور مقدماتی مقابل امارات قرار گرفت. بازی رفت دو تیم در ورزشگاه آزادی با تساوی بدون گل تمام شد و در دیدار برگشت تیم کشورمان با نتیجه یک بر صفر به پیروزی رسید.

این سیزدهمین بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و امارات در تاریخ به شمار می‌رود که در 12 بازی گذشته تیم ملی ایران به یک 9 برد، ‌دو تساوی و یک شکست رسیده است. تنها پیروزی اماراتی‌ها البته در یک بازی دوستانه حاصل شد.

ورزشگاه آل‌مکتوم، محل برگزاری این بازی هم برای فوتبال ایران خاطره‌انگیز است. پیروزی معروف و تاریخی ایران مقابل کره‌جنوبی در جام ملت‌های 1996 در همین ورزشگاه روی داد. تیم محمد مایلی‌کهن  در همان سال و در همین استادیوم با 3 گل، عربستان را در هم کوبید، ‌مقابل تایلند پیروز شد و در بازی با عراق دو بر یک شکست خورد. علی دایی سرمربی تیم ملی ایران در همین استادیوم 7 گل برای ایران به ثمر رساند. دایی 4 بار دروازه کره‌جنوبی را در آن پیروزی معروف 6 بر دو گشود.

 سوبخیدین و بازی تاریخی ایران – بحرین

محمدصالح سوبخیدین از مالزی قضاوت بازی ایران و امارات را چهارشنبه‌شب بر عهده خواهد داشت. دو داور از تایلند و  چین کمک داورهای مالزیایی در این بازی خواهند بود. مانیرال از بنگلادش داور چهارم این بازی است. یزبک لبنانی به عنوان ناظر داوری و مانیرال نماینده کنفدراسیون انتخاب شده‌اند. سوبخیدین که به عنوان داور این مسابقه انتخاب شده یکی از داورهای برتر آسیا در سال 2008 بوده و در جمع بهترین‌های فوتبال آسیا در این سال قرار گرفته است.

هوشنگ نصیرزاده اما معتقد است حضور سوبخیدین در این بازی ممکن است به نفع تیم ملی ایران نباشد. نصیرزاده در خصوص این داور گفت:‌ «در شرایط طبیعی این داور توانایی اداره مسابقه را به خوبی داراست اما سوابقی که از او در قضاوت‌های قبلی وجود دارد نشان می‌دهد که در صورت بروز خشونت و کشمکش بین بازیکنان، مهارت کنترل بازی را ندارد.» این داور 42 ساله،  لاغر، قدبلند و دارای قابلیت‌های بدنی خوبی است. او همان داوری است که در بازی معروف ایران و بحرین در مقدماتی جام‌جهانی 2002 نتوانست جلوی وقت‌کشی تیم بحرینی را بگیرد و تیم‌ملی ایران خاطره خوبی از سوبخیدین ندارد.

 تجربه نشان داده که سوبخیدین قادر به اداره بازی خشونت‌آمیز نیست. برخی از بازیکنان ایران مثل حسین کعبی، جواد نکونام و سیدجلال حسینی نامزد گرفتن کارت از داور مالزیایی هستند و باید کاملا مراقب رفتار خود در این مسابقه باشند.

عربستان – کره، فینال گروه دوم

روز چهارشنبه رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در منطقه آسیا با برگزاری 8 مسابقه پیگیری می‌شود. مهمترین بازی در خاک عربستان برگزار خواهد شد و تیم ملی فوتبال این کشور مقابل کره جنوبی قرار می‌گیرد.

این بازی به نوعی فینال مسابقات مقدماتی در گروه دوم به شمار می‌رود. با توجه به شرایط گروه دوم و رقابت نزدیک 4 مدعی نخست تساوی در  این بازی به سود تیم ملی ایران خواهد بود و شاگردان علی دایی می‌توانند با شکست امارات صدرنشین شوند.

در گروه نخست مسابقات، تیم ملی استرالیا میهمان بحرین خواهد بود و قطر در شهر دوحه از تیم ملی ژاپن پذیرایی می‌کند. در این گروه استرالیا با 6 امتیاز صدرنشین است و امید اول صعود به شمار می‌رود. ژاپن و قطر با 4 امتیاز در مکان‌های دوم و سوم جدول قرار دارند. بازی چهارشنبه‌شب برای این دو تیم که هم امتیاز هستند سرنوشت‌ساز خواهد بود.

کد خبر 68762

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز