چندی پیش اسامی ساختمان‌های ناایمن پایتخت اعلام شد و در این بین مشاهده برخی نام‌ها در لیست، تعجب و نگرانی ساکنان و شهروندان را به دنبال داشت.

ونك پارك

همشهری‌آنلاین ‌- نصیبه سجادی: مجتمع «ونک پارک» یکی از این ساختمان‌هاست که قرارگیری آن در لیست ساختمان‌های ناایمن شهر، باعث تعجب برخی و نگرانی تعدادی شده‌است. مجتمعی با ۵ برج در ضلع جنوبی بزرگراه شهید همت و غرب بزرگراه کردستان که به‌عنوان یکی از نخستین برج‌های مدرن پایتخت شناخته می‌شود.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

این مجتمع پایان کار ۲۰۰ساله دارد //

زلزله برج‌ها را نمی‌لرزاند 

«عبدالعزیز فرمانفرماییان» معمار معاصر ایرانی و طراح ساختمان‌های معروف تهران، سال ۱۳۵۷ طراحی برج‌های ونک‌پارک را با بهره‌گیری از دانش معماری روز اروپا آغاز کرد و نتیجه هم طراحی و در نهایت ساخت ساختمان‌های بلند ونک‌پارک شد که قرار بود برای کارمندان دولت ساخته شود. اینها را «مرتضی حیدرگوی» رئیس هیئت‌مدیره مجتمع ونک‌پارک و از ساکنان ۳۰ ساله مجتمع می‌گوید و می‌افزاید: «ساخت این مجتمع به دلیل تغییر و تحولات سال‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی روند طولانی سپری کرد و در نهایت سال ۱۳۶۷ برج‌های سهند و سبلان و سال ۱۳۷۲ برج‌های دماوند و البرز ساخته شد. این میان زمان ساخت و تحویل برج البرز هم به سال ۱۳۸۰ برمی‌گردد.»

او که از قرار گرفتن نام این مجتمع در لیست ساختمان‌های ناایمن‌ تهران تعجب کرده‌است، می‌گوید: «این برج‌ها براساس استانداردهای روز دنیا طراحی و در ساخت آن از بهترین مصالح و تجهیزات ساختمانی استفاده شده‌است.»

همچنین «عبدالله رئوف» مدیرعامل مجتمع ونک پارک صحبت‌های او را این‌طور ادامه می‌دهد: «به دلیل نبود دانش ساخت چنین برج‌هایی در آن سال‌ها، برای طراحی بنای برج‌ها از مشاوران خارجی استفاده شده‌است.» سپس حیدرگوی صحبت‌های او را اینطور ادامه می‌دهد: «برج‌های ونک‌پارک پایان کار ۲۰۰ ساله دارند و در برابر زلزله‌ای با قدرت حدود ۷ ریشتر هم مقاومند.»

او برای این ادعایش گواهی هم می‌آورد: «در زلزله بزرگی که چند سال پیش پایتخت را لرزاند هیچ‌یک از دیوارهای برج حتی یک ترک هم برنداشت و ساکنان هیچ لرزشی احساس نکردند.»

همچنین «علی آخوندی» یکی از مسئولان شرکت سازنده ونک‌پارک این گفته‌ها را درست می‌داند و می‌گوید: «فعلاً امکان اینکه مدارکی در این زمینه در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد وجود ندارد.» به گفته آخوندی مسئولان شرکت در حال جمع‌آوری مستندات هستند و به‌زودی در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مطمئنم این ساختمان محکم است

هر یک از مسیر خیابان‌های شیخ بهایی، شیراز جنوبی یا کوچه علیخانی را پیش بگیرید، وارد یکی از ورودی‌های مجتمع در سمت راست خیابان می‌شوید. مجتمعی با فضای سبز هزار مترمربعی با انواع پوشش‌های گیاهی که امکاناتی از جمله زمین‌های بازی کودکان، بسکتبال، والیبال و فوتبال، مهدکودک، استخر و مجتمع تجاری و... دارد. «فریبرز میثاقی» یکی از ساکنان مجتمع درباره امکانات محل سکونتش می‌گوید: «در دوران اوج شیوع ویروس کرونا یک‌بار هم از اینجا بیرون نرفتم. همه امکانات از جمله خشکشویی، سینما، بانک، کافی‌شاپ، مغازه، رستوران و... در اینجا است؛ وقتی نام این مجتمع را در لیست ساختمان‌های ناایمن شنیدیم، همان موقع با مدیریت صحبت کردیم و گفتند سیستم خاموش کننده حریق مجتمع به‌روز رسانی نشده که به‌زودی آن را انجام می‌دهند.»

وقتی از او می‌پرسیم ناایمنی محل سکونت‌تان شما را نگران نمی‌کند، با قاطعیت پاسخ می‌دهد: «خیر، نگرانم نیستم. مطمئنم دلایلی که برای ناایمنی اینجا اعلام شده مربوط به استحکام ساختمان و سازه نیست.»

او ادامه می‌دهد: «مدتی پیش می‌خواستیم پرده خانه‌ را عوض کنیم باید میل‌پرده‌های جدید نصب می‌کردیم. نصاب هر کاری کرد با دریل معمولی نتوانست دیوار را سوراخ کند. دریل صنعتی آورد. این برج ستون‌های محکم‌ دارد. ما برای نصب کردن یک تابلو هم دردسر داریم. وقتی دیوارهای ساختمان آنقدر محکم است چطور می‌تواند ناایمن و احتمال ریزش داشته باشد؟!»

۳۰ سال بدون حتی یک حادثه

به گفته رئیس هیئت‌مدیره مجتمع ونک‌پارک، عامل اصلی قرار گرفتن نام این مجتمع در لیست ساختمان‌های ناایمن، به روز نبودن سیستم اعلان حریق است و می‌افزاید: «آنقدر امکانات اینجا خوب و همه چیز درست طراحی شده که مدتی از اینجا رفتم و در یکی از برج‌های معروف تهران ساکن شدم، ولی دوباره به اینجا برگشتم. برای پسرم هم اینجا خانه خریدم. هر کسی که اینجا می‌آید بعد از مدتی به فامیل و آشنایانش هم سکونت در این مجتمع را پیشنهاد می‌کند. اگر اینجا ناامن بود شخصیت‌های مطرح سیاسی، سینمایی، استادان دانشگاه‌های مطرح اینجا را به‌عنوان محل زندگی انتخاب نمی‌کردند. هیئت‌مدیره مجتمع مرتب در جلساتی که شهرداری برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها برگزار می‌کند شرکت و توصیه‌های کارشناسان را اجرایی می‌کند.»

او تأکید می‌کند: «این برج‌ها کاملاً براساس استاندارهای روز دنیا طراحی شده، ۲ پله فرار، راهروهای وسیع، شبکه برق اضطراری و... همه در آن در نظر گرفته شده است. سیستم اطفای حریق آن هم کامل است. فقط سیستم اعلان حریق آن به‌روز نیست و اشکالی که به ما گرفته شده این است که باید این سیستم مجهز شود تا اگر در یکی از طبقات واحدی دچار آتش‌سوزی شود، در لابی برج نشان داده شود که کدام طبقه و چه واحدی در این ساعت برایش مشکل پیش آمده است. با این حال در حال انجام این کار هستیم و موارد گفته شده را تا آنجا که از دست‌مان برمی‌آید انجام خواهیم داد. تا امروز که حدود ۳۰ سال از ساخت این مجتمع می‌گذرد، حتی یک حادثه آتش‌سوزی اینجا ثبت نشده است.»

این مجتمع پایان کار ۲۰۰ساله دارد //

برخی توصیه‌ها قابلیت اجرایی ندارد!

«کارشناسان آتش‌نشانی باید موارد ناایمنی را اعلام و از مالکان و صاحبان بخواهند آنها را رفع و امنیت ساکنان را تأمین کنند، مطمئناً آنها دغدغه سلامت و امنیت شهروندان را دارند.» اینها را حیدرگوی تأکید دارد و ادامه می‌دهد: «برای این مجتمع هم مواردی که کارشناسان آتش‌نشانی گفته‌اند شدنی است ولی پله‌پله. اجرای دستورالعمل‌ها که حدود ۱۰ صفحه می‌شود زمانبر و نیازمند بودجه زیاد است. ما هم به دنبال این هستیم که موارد ناایمن را رفع کنیم. الان تمام پروژهای مثل به‌روزرسانی سیستم آبرسانی به فضای سبز را تعطیل کرده‌ایم و همه چیز را به آتش‌نشانی اختصاص داده‌ایم، ولی موانعی پیش روی ما وجود دارد. اینجا از اول برای کارمندان دولت ساخته شد و الان برخی ساکنان بازنشسته‌هایی هستند که اگر ما کمی پول از آنها بیشتر بگیریم در این شرایط اقتصادی قادر به پرداخت آن نیستند. برای رفع موارد گفته شده توسط کارشناسان فقط یک برج به ۱۵ میلیارد تومان پول نیاز دارد که باید تأمین شود.»

 البته او معتقد است بعضی دستورالعمل‌ها اصلاً قابلیت اجرایی شدن ندارند و می‌افزاید: «مثلاً به ما گفته‌اند شبکه سیم‌کشی برج را که تمام سیم‌های طبقات از رد می‌شود و مشبک است باید ببندیم. مگر می‌شود روی چیزی که ساخته شده دوباره سقف گذاشت. کارشناس ما می‌گوید این کار استحکام ساختمان را ضعیف کند.»

مدیرعامل مجتمع ونک پارک هم دراین‌باره می‌گوید: «کارشناسان باید راهکار عملی ارائه بدهند.»

این مجتمع پایان کار ۲۰۰ساله دارد //

مسئول پیشگیری منطقه۲ آتش نشانی تهران:

لیست ساختمان‌های ناایمن‌ها شناور است

ساختمان‌های ناایمن زیادی در تهران وجود دارد که سازمان آتش‌نشانی مرتب با مدیران و مالکان آنها در ارتباط است و موارد ناایمنی را به آنها گوشزد می‌کند تا رفع شوند. اینها را «مسعود جغتایی» مسئول پیشگیری منطقه ۲ سازمان آتش‌نشانی تهران می‌گوید و ادامه می‌دهد: «لیستی که در فضای مجازی منتشر شد و رسانه‌ها نیز به آن استناد کردند و بر اساس آن برخی از ساختمان‌ها و مراکز جزء موارد ناایمن اعلام شد، مورد تأیید ما نیست و ما به آن لیست استناد نمی‌کنیم. برخی از ساختمان‌ها بسیار پرخطر هستند و در این لیست اشاره‌ای به آنها نشده، مثل بیمارستان‌هایی که مدتی پیش دستور تخلیه‌شان صادر و خبرش هم رسانه‌ای کار شد.»

او می‌افزاید: «لیست اماکن پرخطر شناور است. به این معنی که ساختمان‌ها از حیث ایمن‌بودن و ناایمنی به ۳ دسته پرخطر، میان‌خطر و کم‌خطر تقیسم می‌شوند و مالکان و مشاوران آنها مرتب در جلسات سازمان آتش‌نشانی شرکت می‌کنند و موارد به آنها اعلام می‌شود. اگر موارد خطر رفع شود، ساختمان مورد نظر از پرخطر به کم‌خطر یا بالعکس تغییر می‌کند. درباره مجتمع ونک‌پارک نیز همین مورد صدق می‌کند. به مشاوران آنها نیز مواردی گفته شده که باید سیستم اعلان حریق‌ را به‌روز و ضایعات از مشاعات ساختمان جمع‌آوری شود و مواردی مثل این. به گفته هیئت‌مدیره این مجتمع برخی موارد رفع شده و تعدادی هم در حال اجراست و ما در سازمان همه اینها را رصد می‌کنیم.»

به گفته مسئول پیشگیری منطقه ۲ سازمان آتش‌نشانی تهران، اگر زمانی این سازمان بخواهد اماکن پرخطر را اعلام کند حتماً در لیست جدید تغییرات اعمال می‌شود.

کد خبر 688082

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • حسینی IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    4 1
    سلام بنده 20 ساله اینجا سکونت دارم و حرفای این آقا را تایید می کنم، از لحاظ مقاومت مشکلی ندارند
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    1 1
    من هر سری از کنار اینا رد میشم می ترسم، خدا بخیر کنه
  • رضا زاده IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    2 1
    خدا بخیر کنه، کسی تحمل یه فاجعه دیگه مثل متروپل رو نداره
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    2 1
    از نظر زیبایی چیزی کم ندارن امیدوارم ایمنی شونم همین باشه
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    2 1
    این همه ساختمون تو بازار و جنوب شهر ناایمن هست اینا چرا چسبیدن به این ساختمون شیک
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    2 2
    ی برج محکم داریم بعد میگن ناایمن ه حالا شما ی ایمن ش معرفی کنین ببینیم چط،ره
  • فربد IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    1 1
    واقعا با این ساخت و سازاتون
  • قیاسی IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    3 0
    بیشتر نا امنی به علت ساخت نیم طبقه‌های غیر قانونی و خطرساز هست و اینکه مدیر عامل به هر کسی امکان بازسازی میدهد که خطرساز خواهد بود.