احمد دهقان، یکی از نویسندگان برجسته پس از انقلاب اسلامی درباره صادق چوبک گفت: «صادق چوبک معتقد بود فقر حتی رویاهای آدمی را از بین می‌برد.»

احمد دهقان

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: احمد دهقان را اهل ادبیات با رمان «سفر به گرای ۲۷۰ درجه» می‌شناسند. رمانی که برنده ۲۰ سال ادبیات‌داستانی شد و تحسین همگان را برانگیخت. از جمله دیگر آثار شاخص او می‌توان به «من قاتل پسرتان هستم» اشاره کرد. دهقان از چهره‌های شاخص ادبیات‌داستانی بعد از انقلاب است.

او  به مناسبت ۱۴ تیر ماه، زادروز صادق چوبک، نویسنده‌ای که سال ۱۲۹۵ در بوشهر به دنیا آمد، گفت: «نگاه چوبک با نویسندگان هم عصر خودش کاملاً متفاوت بود. در زمانی که نویسندگان دوران چوبک فقر را ارج می‌نهادند، او با ارتباط با فرودستان جامعه معتقد بود که فقر حتی رویاها را هم از بین خواهد برد.» گفت‌وگوی ما با احمد دهقان در ادامه می‌خوانید:  

نشست نقد آثار داستانی احمد دهقان در دانشگاه فرانکفورت

صادق چوبک با داستان‌های کوتاه میهمان فرانسوی‌ها شد

نقد نشانه‌ شناختی آثار صادق چوبک

احمد دهقان می‌گوید: «صادق چوبک از رمان‌نویسان پیشرو و مدرن کشور است که حدود ۲۳ سال پیش در خارج از کشور درگذشت اما به شدت عاشق ایران بود.»

وی افزود: «مشهور است که در روزهای آخر عمر چوبک صادق چوبک، که نابینا هم شده بود، هر کس وارد خانه او می‌شد، از وی می‌خواست تا غزلی از غزلیات حافظ را برایش بخواند و با آن زمزمه می‌کرد.»

وی درباره داستان‌نویسی چوبک ادامه داد: «صادق چوبک انبوهی داستان کوتاه قابل تأمل دارد که مهم‌ترین آنها در دو مجموعه داستان «خیمه‌شب بازی» و «انتری که لوطی‌اش مرده بود» چاپ و منتشر شده است.»

دهقان درباره رمان‌های چوبک ادامه داد: «رمان‌های «تنگسیر» و «سنگ صبور» جزو آثار درخشان کارنامه ادبی صادق چوبک است. «تنگسیر» را امیر نادری ساخت و نام صادق چوبک را بیش از پیش سر زبان‌ها انداخت.»

وی تصریح کرد: «صادق چوبک زاده بوشهر و نماینده خطه جنوب در ادبیات کشورمان بود. حتی بسیاری از نویسندگان جنوبی پس از او سعی کردند راه او را در ادبیات‌داستانی ادامه دهند اما آنچه باعث وجه تمایز صادق چوبک و نویسندگان همان دوره می‌شود، به نوع نگاه صادق چوبک بازمی‌گردد.»

خالق «سفر به گرای ۲۷۰ درجه» گفت: «در دوره‌ای که فقر و فقرگرایی از سوی نویسندگان و شاعران و هنرمندان مدح می‌شد و بسیاری از نویسندگان با همین نوع نگاه داستان و رمان می‌نوشتند و به آنها لقب نویسندگان متعهد را می‌دادند -البته با این توضیح که واژه متعهد مربوط به تعاریف همان دوره بود- صادق چوبک سعی کرد در نوشته‌هایش چهره پلشت و زشت فقر را به نمایش بگذارد.»

احمد دهقان: در روزگاری که نویسندگان فقر را ستایش می‌کردند صادق چوبک فقر را تقبیح می‌کرد | او عاشق ایران بود

نویسنده «من قاتل پسرتان هستم» ادامه داد: «صادق چوبک با نگاهی به شدت رئالیستی و واقع‌گرایانه خودش در زندگی فرودستانه با متن جامعه به جست‌وجو پرداخت و تا آنجا پیش رفت که حتی عنوان کرد «فقر حتی رویاها را هم از بین می‌برد!» این موضوعی است که امروز ادبیات‌داستانی ما، نویسندگان، رمان‌نویسان و داستان کوتاه نویسان و در مجموع جامعه اهل مطالعه ما به آن احتیاج دارد. این نوع نگاه امروز ارزشمند است.»   

مختصری درباره صادق چوبک

صادق چوبک (محمدصادق چوبین) در تیر ۱۲۹۵ در بوشهر متولد شد. این نویسنده ایرانی، همراه صادق هدایت و بزرگ علوی از پدران داستان‌نویسی‌ مدرن ایرانی نامیده می‌شوند. در بوشهر و شیراز درس خواند و دوره کالج آمریکایی تهران را هم گذراند.

در سال ۱۳۱۶ به استخدام وزارت فرهنگ درآمد. نخستین مجموعه داستان او با نام خیمه شب بازی در سال ۱۳۲۴ منتشر شد. او نویسنده‌ رئالیست است که مشکلات و مسائل زندگی مثل فقر را بی‌پرده به قلم درمی‌آورد اما بسیاری او را به علت همین تندی قلم، نویسنده‌ای ناتورالیست می‌دانند. صادق چوبک در تیرماه سال ۱۳۷۷ در برکلی درگذشت.

صادق چوبک در ۱۴ تیر ۱۲۹۵ به دنیا آمد و ۱۳ تیر ۱۳۷۷ از دنیا رفت. به این بهانه با علی‌رضا علمی مدیر انتشارات جاویدان ناشر تخصصی این نویسنده به گفت‌وگو نشست که در ادامه از نظر شما نیز می‌گذرد.

کد خبر 688266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحمان IR ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    0 0
    نویسنده ارزشمندی بود من سنگ صبورشو خوندم . روانش شاد باد