به گزارش همشهری آنلاین، سریال بازی تاج و تخت بر اساس سری رمانهای بسیار موفق و تحسین شده ترانهای از یخ و آتش (A Song of Ice and Fire) نوشته جرج آر آر مارتین ساخته شد اما به خاطر فصل هشتم و پایانیاش بسیار مورد انتقاد گرفت، فصلی که از نگاه بسیاری یکی از بدترین پایانبندیهای تلویزیونی تاریخ بود. به همین دلیل بسیار ضروری و حیاتی است که اگر دنباله جان اسنو میخواهد دنباله موفقی باشد، مشکلات سریال اورجینال حل شوند. سریال بازی تاج و تخت به عنوان یکی از تحسینشدهترین سریالهای تاریخ تلویزیون کار خود را آغاز کرد و فصل اول تا چهارم نقدهای بسیار خوب و بینندگان بسیاری پیدا کرد.
این سریال شبکه HBO به خاطر تغییر دورنمای دنیای فانتزی تلویزیون معروف شد؛ سریالی که سبک روایت بسیار واقعگرایانهای را از مرگ شخصیتهای دوستداشتنی و محبوبی مانند ند و راب استارک در هر لحظه از داستان در پیش گرفت. این سریال همچنین شخصیتهای پیچیده و منحصربفردی مانند تیریون لنیستر با بازی پیتر دینکلیج را به دنیای تلویزین معرفی کرد و البته لحظات حماسی فراموشنشدنی دیگری مانند نبرد بین اوبرین مارتل و گرگور کلیگین. اما سریال بازی تاج و تخت، شوربختانه، بیشتر به خاطر کاستیهای فصل پایانیاش به یاد آورده میشود، زیرا شخصیتهای نمادینی مانند دنریس تارگرین، واریس، تیریون لنیستر و جیمی لنیستر به مقدار بسیاری زیادی در فصول هفتم و هشتم تباه شدند و به شخصیتها و سرنوشتشان به شکلی دراماتیک و جذاب پرداخته نشد.
در شرایطی که ساخت اسپینآفی از این سریال در مورد شخصیت جان اسنو به عنوان محبوبترین و اصلی ترین شخصیت سریال تقریباً تایید شده است، انتظار میرود که در این سریال گافهای نویسندگان فصل هفتم و هشتم سریال اورجینال تصحیح شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۵ مسئلهای آشنا کنیم که در اسپینآف جان اسنو باید به شکلی متفاوت از سریال اورجینال به آنها پرداخته شود و در واقع نقص سریال بازی تاج و تخت را جبران کنند.
۱-قهرمانان اسپین آف جان اسنو باید تنوع نژادی داشته باشند
سریال Game of Thrones که در سال ۲۰۱۱ انتشارش آغاز شد، عمدتاً با بازیگران سفیدپوست در نقشهای اصلی ساخته شد. خاندانهای استارک، لنیستر، تایرل، تارگرین، برثیون و گریجوی همگی کاملاً از مردمان سفیدپوست تشکیل شده بودند که نشاندهنده تاثیر انگلیس قرون وسطی بر آثار مارتین است. اما به عنوان داستانی فانتزی که در سرزمینی خیالی روایت میشود، این بازیگران باید به وضوح شخصیتهای رنگینپوستی نیز داشته باشند. اگر چه شخصیت جان اسنو با بازی کیت هرینگتون به عنوان شخصیت اصلی این اسپین آف جدید اعلام شده است، اما وستروس باید محیط متنوعی باشد، جایی که مردمان رنگینپوست میتوانند به عنوان شخصیتهایی معتبر و قابل باور وجود داشته باشند نه شخصیتهای کلیشهای و کم اهمیت.
البته باید شاهد بازگشت شخصیتهای بازمانده از سریال اصلی مانند برن استارک و سامول تارلی باشیم، اما فضایی نیز باید برای گروههای اقلیت نادیده گرفته شده نیز ایجاد شود. از زمان انتشار سریال بازی تاج و تخت، استفاده از بازیگران و شخصیتهای رنگینپوست در سریالهای فانتزی باب شده است. هم سریال The Witcher و هم سریال مورد انتظار The Lord of the Rings: Rings of Power طیف متنوعتری از شخصیتها را در دنیای سینترا و زمین میانی معرفی کردهاند. علاوه بر این، به نظر میرسد که HBO از قبل این درس را آموخته و سریال مورد انتظار House of the Dragon که به زودی منتشر میشود و اسپین آفی از بازی تاج و تخت است، تنوع بیشتری در میان خاندان تارگرین و دیگر شخصیتهای رنگین پوست ایجاد کرده است.
۲- اسپین آف جان اسنو نمیتواند تنها به فاکتور شوک برای جذابیت تکیه کند
بخشی از جذابیت سریال Game of Thrones در زمان انتشارش در سال ۲۰۱۱ خشونت و خونریزی بود که عمدتاً در دنیای تلویزیون دیده نمیشد. بدین ترتیب، لحظات بسیار خشن سریال مانند کشتن بیرحمانه مرین ترانت توسط آریا استارک یا علاقه رووس و رمزی بولتون به پوست کندن زنده انسانها لحظات بسیار شوکه کنندهای در سریال بودند. با این وجود، نمای رسانهای سال ۲۰۲۲ بسیار متفاوت از سال ۲۰۱۱ است و خشونت در تلویزیون بسیار شایع و کلیشهای شده، به ویژه در سریالهایی مانند The Boys. بدین ترتیب اسپین آف جان اسنو نمیتواند تنها بر شوکه کردن مخاطبان با نمایش سکانسهای خشن و خونریزی متکی باشد و لحظات اجتنابناپذیر خشونت در وستروس جان اسنو باید با سناریوی جامع و بینقصی همراه باشد تا مخاطب را مانند سریال اورجینال جذب کند. اتکای سریال اصلی بر فاکتور شوک با استفاده ابزاری از زنان همراه بود.
شبکه سازنده به وضوح فکر میکند که عریانی و جذابیتهای جنسی نقش مهمی در جذب مخاطبان در فصول اولیه داشت و سکانسهای متعددی از برهنگی زنان وجود داشت که به طور ویژه برای مخاطبان دگرجنس خواه و مرد طراحی شده بودند که اکنون نیز جذابیت گذشته را ندارند. این موضوع زمانی مشکل سازتر میشود که زنان به اشکال جنسی کشته شده یا از لحاظ جنسی برای رشد شخصیتهای دیگر مورد تعرض قرار میگیرند. برای مثال در سریال بازی تاج و تخت شاهد شخصیت رُز به عنوان کارگر جنسی بودیم که به شکلی وحشیانه توسط جافری کشته میشود و رمزی بولتون نیز به سانسا استارک تجاوز میکند، عملی که به طور ویژه برای شکنجه روحی و احساسی جافری برثیون انجام میشود. هر دو مورد استفاده از خشونت جنسی علیه زنان به عنوان ابزارهایی برای تقویت شخصیت شیطانی شخصیتهای مرد و این استفاده ابزاری از زنان باید در اسپین آف جان اسنو حذف شود یا دستکم به شدت کاهش یابد.
۳- اسپین آف جان اسنو میتواند اشتباه سریال اورجینال در مورد گرگینهها را رفع کند
از لحاظ روایی، مشکلات دیرپای معدودی در سریال بازی تاج و تخت وجود داشتند که وقتی با کتابهای مارتین مقایسه میکنیم بیش از پیش مشهود هستند. یکی از واضحترین این مشکلات که خوانندگان کتابهای ترانهای از یخ و آتش به آن اشاره میکنند استفاده نادرست از گرگینههای لیدی، گری ویند، شگی داگ، گوست، سامر و نایمریا در نسخه سریالی است. هر یک از این گرگینهها به یکی از فرزندان خانواده استارک تعلق داشتند، اما برخلاف آن چه در کتابهای مارتین موجود است و آنها اوج داستان شخصیت صاحبهایشان را نشان میدهند و اکثر این شخصیتهای مالک میتوانند در کالبد گرگینههایشان نفوذ کنند، در سریال بازی تاج و تخت به ندرت از پتانسیل گرگینهها استفاده میشود. دنباله سریالی جان اسنو این فرصت را دارد که این مسئله را با استفاده از گرگینه جان اسنو، گوست، به عنوان بخش مهمی از داستان حل کند. حتی میتوانیم در این سریال شاهد نفوذ جان اسنو در جسم گرگینهاش هنگام ماجراجویی در آنسوی دیوار باشیم.
۴- سریال جان اسنو میتواند حفره داستانی نگهبان شب در فصل پایانی سریال اورجینال را تصحیح کند
نگهبانان شب ظاهراً در داستان پس از فصل هشتم سریال بازی تاج و تخت معنا و کاربردی ندارند که خود حفره ای داستانی و گافی است که باید در سریال اسپین آفی جان اسنو به آن پرداخته شود. بعد از اینکه پادشاه شب از ویسریون به زندگی بازگردانده شده وایت واکرها به لطف آریا استارک از بین میروند، مشخص نیست که نگهبانان شب وستروس دیگر باید از قلمرو جنوبی در برابر چه چیزی محافظت کنند. مردمان وحشی به رهبری تورموند غولکش هیچ نشانهای از تمایل به بازگشت به سمت جنوب دیوار نشان نمیدهند و بدین ترتیب نقش نگهبانان شب به چالش کشیده میشود در حالی که جان اسنو همراه با مردمان وحشی در پایان فصل هشتم به سمت شمال میرود. پیش درآمد جان اسنو باید به سرنوشت نگهبانی شب و هدف آنها (در صورتی که هدفی وجود داشته باشد) اشاره کند.
۵- پیش درآمد جان اسنو باید از اشتباهات بازی تاج و تخت در مورد شخصیتها دوری کند
شاید مهمترین تغییر نویسندگی سناریو که سریال پیش درآمد جان اسنو به آن نیاز دارد رویکرد سریال و سناریو آن نسبت به شخصیتها باشد. اگر تیریون لنیستر بازگردد، آنطور که شایعات خبر میدهند، بعد از خراب شدن سرنوشت برادر و خواهرش، باید رفتار درستتر و بهتری با شخصیت او شود. سریال جدید باید داستان شخصیتها را با آن کیفیتی که در فصل اول تا چهارم سریال بازی تاج و تخت شاهد بودیم به نگارش در بیاورد، با انگیزههای قوی و اوج داستانهایی که به خوبی از قبل برایشان زمینهچینی شده باشد.
هر کسی که جان اسنو در دنباله جدید بازی تاج و تخت با او روبهرو میشود، باید شخصیتهایی خوش ساخت باشند و تهدید مرگ برای تمام شخصیتها وجود داشته باشد، نه مانند زره ایمنی که در فصول پایانی و به ویژه در فصل هشتم برای شخصیتهای اصلی وجود داشت. دنباله جان اسنو بعد از پایان ناخوشایند و غیرمنتظره بازی تاج و تخت، موانع بسیار و کار دشواری در پیش دارد اما عبرت گرفتن از ۵ اشتباه کلیدی سریال بازی تاج و تخت میتواند به آن کمک کند که شروع خوبی داشته باشد و موفقیتی مشابه سریال اورجینال در فصول ابتدایی را تجربه کند.
منبع: روزیاتو
دنریس تارگرین جان اسنو را ناامید کرد | سریال خاندان اژدها چه زمانی پخش میشود؟
بازیگر سرشناس سریال بازی تاج و تخت از شکستش می گوید | اگر میخواهید مادر اژدها را ببینید ...
نظر شما