تغییرات سریع ویروس کرونا بار دیگر باعث ایجاد یک نوع جهش‌یافته‌ بسیار واگیر از سویه اُمیکرون شده است که استقرار آن در هند و ظهور آن در کشورهای متعدد دیگر نگرانی دانشمندان را برانگیخته است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس این زیرسویه جدید به نام BA.2.75 ممکن است بتواند به سرعت منتشر شود و از ایمنی ناشی از واکسن‌ها و عفونت‌های پیشین می‌گریزد. هنوز روشن نیست که آیا این زیرسویه جدید باعث بیماری وخیم‌تری نسبت به سایر زیرسویه‌های اُمیکرون از جمله زیرسویه BA.5 که اکنون در جهان غالب شده است، می‌شود یا نه.

کارشناسان می‌گویند هنوز خیلی زود است که درباره پیامدهای این زیرسویه جدید نتیجه‌گیری کرد، اما به نظر می‌رسد که به خصوص در هند میزان سرایت این زیرسویه در حال افزایش تصاعدی باشد، اما هنوز معلوم نیست که آیا در رقابت با BA.5 پیروز خواهد شد یا نه.

البته همین نکته که این زیرسویه جدید در بسیاری از نقاط جهان حتی در کشورهایی که میزان پایش ویروس در آنها پایین‌تر است، شناسایی شده است، نشانه‌ای اولیه از انتشار آن است.

این آخرین شکل جهش‌یافته ویروس کرونا در چندین ایالت دوردست در هند شناسایی شده است و به نظر می‌رسد که سریع‌تر از سویه‌های دیگر در حال انتشار باشد. این زیرسویه جدید همچنین در حدود ۱۰ کشور دیگر از جمله استرالیا، آلمان، بریتانیا، کانادا و آمریکا هم شناسایی شده است.

شمار جهش‌های بسیار این زیرسویه نگران‌کننده است

یک عامل نگران‌کننده کارشناسان شمار زیاد جهش‌هایی است که این زیرسویه جدید را از زیرسویه‌های قبلی آُمیکرون جدا می‌کند.و برخی از این جهش‌ها در محل‌هایی در ویروس هستند که با پروتئین شاخکی (spike)

مرتبط هستند و می‌توانند امکان اتصال کارآمدتر ویروس به سلول‌ها را فراهم کنند.

یک نگرانی دیگراین است که این تغییر ژٰنتیکی باعث شود که ویروس آسانتر از آنتی‌بادی‌های ایجادشده به علت عفونت‌های قبلی یا واکسیناسیون بگریزد.

اما کارشناسان می‌گویند واکسن‌ها و دوزهای یادآور آنها هنوز بهترین دفاع در برابر کووید-۱۹ هستند. از طرف دیگر در کشورهایی مانند آمریکا واکسن‌هایی در دست تولید است که سویه‌های اخیرتر اُمیکرون را هدف قرار می‌دهند.

ممکن است چندین هفته طول بکشد تا معلوم سود که این آخرین سویه جهش‌یافته اُمیکرون چه اثری بر مسیر پاندمی می‌گذارد.

باید به زندگی با خطر کرونا عادت کنیم

دکتر گاگنادیپ کانگ که در کالج پزشکی کریستین در شهر ولور درهند ویروس‌ها را مطالعه می‌کند، می‌گوید نگرانی‌های فزاینده درباره این زیرسویه ضروت تلاش‌های مداومتر برای ردیابی و پیگیری ویروس‌ها را مطرح می‌کنتد که اطلاعات ژنتیکی با اطلاعات دنیای واقعی درباره افرادی که بیماری می‌شوند و شدت بیماری آنها ترکیب می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند ظهور BA.2.75 یادآور دیگری در این باره است که کروناویروس به طور مداوم در حال تحول و انتشار یافتن است.

کارشناسان می‌گویند گرچه همه می‌خواهند همه به زندگی پیش از پاندمی بازگردند، هنوز باید مراقب بود و پذیرفت که در حال حاضر ناچاریم با میزان بالاتری از خطر نسبت به آنچه قبلا به آن عادت داشتیم، زندگی کنیم.

کد خبر 689777

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha