سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۸۷ - ۰۵:۳۸
۰ نفر

مهدی قمصریان: امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، پس از گفت‌وگوی اختصاصی‌ با همشهری، روز یکشنبه در یک نشست مطبوعاتی هم شرکت کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در آن نشست مطبوعاتی از اجرای رزمایش اتحاد87 از سوی این نیرو در نیمه‌دوم آذر خبر داد. مصاحبه ما با دریادار سیاری اما بیشتر به تولید تجهیزات جدید این نیرو و مقابله با تهدیدات احتمالی اختصاص دارد.

  •  شما 29 مرداد سال 86، از فرمانده کل قوا حکم گرفتید، تا امروز فکر می‌کنم بیش از 450 روز از فرماندهی شما در نیروی دریایی ارتش گذشته است. در حکم فرماندهی کل قوا، به شما تاکید شده بود که شما در ارتقای هرچه بیشتر این نیرو تلاش کنید. برای تحقق تاکید ایشان در این زمینه چه اقداماتی کرده‌اید؟

فرمانده معظم کل قوا معمولاً در حکم‌هایشان، تدابیر و رهنمودهایشان را طوری عنوان می‌کنند که سرلوحه کار هر فرمانده قرار می‌گیرد. من به‌عنوان مسئول نیروی دریایی با بررسی مولفه‌های ارتقای توانایی‌های  این نیرو، حرکت رو به جلو را پایه‌گذاری کردم و جلو می‌روم تا به نتیجه برسم. همچنین باید دید که برای ارتقای توان رزمی به چه چیزهایی باید توجه کرد. نیروی انسانی، ‌تجهیزات موجود، تجهیزات آینده و تاسیسات مورد نیاز برای هر نیرو از جمله مواردی است که ما برنامه‌ریزی برای ارتقای آنها را سرلوحه برنامه‌هایمان برای نیل به اهداف بلند ارتقای سطح آمادگی‌های نیروی دریایی ارتش قرار دادیم.

  • قبلا در مصاحبه‌ای اشاره‌ای داشتید به روش‌های مختلف تولید تجهیزات جدید از جمله مهندسی معکوس. بفرمائید در تولید تجهیزات جدید چقدر از شیوه مهندسی معکوس استفاده می‌شود؟ و آیا قبول دارید که ما در واقع محصولات دیگران را در کشورمان بومی‌سازی می‌کنیم؟

با توجه به تجربه‌ای که در 8سال دفاع مقدس به‌دست آوردیم، اعتقادمان این است که باید تکیه بر تجهیزاتی کنیم که تولید داخل است. چرا که هر جایی که شما تجهیزات ساخت دیگران را استفاده کنید و یا نقاط و گلوگاهی برای آن تجهیزات در نظر گرفته باشند، در بزنگاه، دست شما را خالی می‌کنند. به همین جهت امروز، هم در مورد بهینه کردن و هم در ساخت و تولید، در این کار پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم. در مورد مهندسی معکوس هم باید بگویم که مهندسی معکوس افتخار نیست بلکه تنها رفع نیاز است. ممکن است که در یک مقطع زمانی، تجهیزاتی را بگیریم  و بعد مهندسی معکوس  را  انجام دهیم، این به‌نظر من افتخار نیست و تنها برای رفع نیازهای ضروری از این روش بهره‌برداری شده است. نه اینکه مهندسی معکوس نکردیم و نمی‌کنیم، ولی بیشترین افتخار ما این است که طراحی تجهیزات را خودمان داشته باشیم.

  • به‌نظر شما تهدیدات دریاپایه در حال حاضر برای کشور چه اهمیتی دارد؟

 ایده‌ما  این است که دشمن ما فرامنطقه‌ای است و این بر کسی پوشیده نیست. از سوی دیگر به این دلیل می‌گوییم که تهدیدات ما امروز بیشتر ‌دریاپایه است چرا که در چند تهاجم نظامی صورت گرفته‌ در منطقه از طریق دریا  انجام شده  است. لذا از دید ما، ‌مهم‌ترین تهدید، تهدید دریاپایه است و ما باید جواب دشمنان را در دریا بدهیم. به این دلیل است که ما روی تهدیدات دریاپایه حساب می‌کنیم و خودمان را بر آن مبنا آماده می‌کنیم.

  •  اخیرا گفته‌اید نیروهای مسلح در مرزهای آبی، منجسم‌تر شده‌اند. توضیح روشن شما برای این موضوع چیست؟

از نظر علمی می‌دانید که قدرت دریایی تنها ناوگان نظامی نیست، یعنی اگر کشوری عنوان می‌کند که دارای قدرت دریایی است، منظورش تنها ناوگان نظامی نیست. برای قدرت دریایی ناوگان نظامی، ناوگان تجاری با همه زیرمجموعه‌ها و زیرساخت‌هایش دریایی است. این 3 تا  که در کنار هم قرار بگیرند، می‌گویند قدرت دریایی. اگرهر کدام از این مولفه‌ها رشد کند و بالا بیاید قطعاً به توان اقتدار دریایی افزوده می‌شود.

  •  درصد رشد کدام‌یک از این 3 بیشتر بوده؟

فکر می‌کنم همه اینها رشد مناسب داشته‌اند.در ناوگان نظامی الحمدلله رشد بسیار مناسبی داشته‌ایم، با توجه به برنامه‌هایی که تنظیم شده، ناوگان تجاری و زیرساخت‌ها و علم و صنعت دریا هم توانمندی و رشد بالایی داشته است.

  • لطفا کمی هم درباره تغییر ماموریت نیروهای دریایی ارتش و سپاه که اخیرا مطالبی مطرح شده، توضیح بفرمایید.

 موضوع تغییر ماموریت نیست. شما نیروی دریایی را هر کاری بکنید، در دریا انجام ماموریت می‌کند. ‌اگر  یک نیرو را در یک جایی تمرکز می‌دهید،  دلیلش بر تغییر ماموریت نیست. تغییر ماموریت یعنی اینکه به نیروی دریایی بگویید در هوا دفاع کند. امروز در مرزهای زمینی و هوایی، چگونه نیروهای مسلح انجام وظیفه می‌کنند؟ مگر ارتش می‌تواند بگوید سپاه پاسداران نیست یا سپاه بگوید ارتش وجود ندارد؟ نه. همیشه در طول 8 سال دفاع مقدس، ‌2 بازوی توانمند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران  و استفاده از این توانمندی‌ها در محورهای خاص وجود داشته‌، ما می‌گوییم تعیین خط حد انجام ماموریت، تغییر ماموریت نیست. مثلاً فرض کنید اینجا نیروی دریایی ارتش عمل کند و  در کنارش نیروی دریایی سپاه عمل کند و تمرکز و فشارش را بگذارد روی این محور تا بهتر جواب بدهد، این تغییر ماموریت نیست.

  •  به‌طور مشخص نیروی دریایی ارتش در کدام نقاط بیشتر فعالیت دارد؟

ما در دریای عمان،  تنگه راهبردی هرمز، خلیج فارس و دریای خزر هم هستیم.

  • همزمان با سپاه؟

برادران سپاه هم هستند، در بعضی جاها، محور کار،  آنها هستند  و ما کمک می‌کنیم. در بعضی جاها هم ما محور کار هستیم، آنها کمک می‌کنند.

  •  بعضی جاها را می‌شود به‌طور مشخص اشاره کنید؟

  جزئی از طرح‌ها و اطلاعات نظامی است که قابل بیان‌کردن نیست.

  •  چندی پیش در افتتاحیه یک پایگاه دریایی در جاسک گفتید که خط دفاعی غیرقابل نفوذ توسط نیروی دریایی ارتش در دریای عمان در حال  شکل گرفتن است. منظورتان از غیرقابل نفوذ چیست؟ و چه کارهایی به این منظور انجام شده؟

تشکیل خطوط پدافندی از شمال خلیج فارس تا حوزه مسئولیتمان در دریای عمان مجموعه‌ای از لایه‌های پدافندی است. در ایجاد خطوط پدافندی هم سعی می‌شود که غیرقابل نفوذ باشد.

  •  و امروز این ادعا را می‌کنید که غیرقابل نفوذ است؟

 بله، باید هم این ادعا را بکنیم. نه فقط در خلیج فارس بلکه در هر جا که خط پدافندی داریم غیرقابل نفوذ است.

  • آیا ما لایه پدافندی غیرقابل نفوذ در دریای خزر هم داریم یا نه این لایه پدافندی فقط در مرز جنوبی متمرکز است؟

 ما بیشتر در جنوب کار می‌کنیم. برای ما دریای خزر، ‌دریای صلح و دوستی است و ما برای دفاع از دریای خزر توانمندی‌هایمان را حفظ می‌کنیم، اما آن دریای دوستی برای جمهوری اسلامی است.

  • قبلا گفته بودید که در مورد کوچکترین تهدید احتمالی که بشود، ایران در دقایق اولیه به شکل کوبنده پاسخ خواهد داد. «در دقایق اولیه» به این معنی است که ما فقط می‌توانیم در همان دقایق اولیه پاسخ بدهیم و اگر نبرد ادامه پیدا کند، یا مقابله طولانی‌تر بشود، ما از دفاع عاجز خواهیم بود؟

نیروهای مسلح، همگی این توانمندی را دارند که بتواند آن مأموریتی که به آنها واگذار شده انجام دهند. اگر گفته می‌شود که در دقایق اولیه،  یک مولفه ظریف را نشان می‌دهند که حتی در دقایق اولیه این توانمندی وجود دارد که دشمن ضربه‌اش را خواهد خورد. ولی اینطور که ما در 8 سال دفاع مقدس ثابت کردیم؛ مردمی نیستیم که اگر جنگ ادامه پیدا کند، کوتاه بیاییم. یعنی نیروهای مسلح به پشتوانه همین مردم، همانطور که ثابت کردند، هر چه جنگ ادامه داشته باشد، ادامه خواهند داد، از اولین دقایق تا هر چقدر ادامه پیدا کند، ادامه خواهند داد.

  • با توجه به  اینکه هرچه سطح درگیری‌ها در جنگ‌ها   بالاتر برود،  خسارات هم بیشتر می‌شود، آیا این جبران خسارات در نیروهای مسلح  برای بازسازی مجموعه پیش‌بینی شده بود ؟

 بله، همین‌طور است.

همان طور که شما مستحضرید یکی دو هفته پیش ستاد کل نیروهای مسلح یک بیانیه داد و گفت یک‌سری هلی‌کوپتر به مرزهای غربی حمله کردند و هشدار داد که اگر بیایند، به‌شدت با آنها برخورد خواهد شد.  آیا ما در مرزهای دریایی هم مشابه این اتفاقات را داریم یا خیر؟
ما در مرزهای دریایی چنین چیزی نداریم ولی هر چه که ستاد کل به‌طور کلی گفته باشد، قطعاً اجرا خواهد شد. چنین تجاوزی در مرز دریایی وجود نداشته چون اگر وجود داشته باشد براساس همان تدبیر ستاد کل جواب می‌دهیم.

کد خبر 69283

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز