مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: طبق آمارها ۵۳ درصد بناها در بافت‌های حاشیه‌ای ناپایدار بوده و از مقاومت لازم برخوردار نیستند و چنانچه حوادث غیرمترقبه‌ای همچون زلزله رخ بدهد عمده تلفات انسانی در این محدوده‌ها خواهد بود.

بافت فرسوده

به گزارش همشهری آنلاین، محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اعلام اینکه بافت‌های حاشیه‌ای ظرفیت مناسبی را برای تولید مسکن دارد که در دست بررسی است از ارائه برنامه تکمیل ۱۳ هزار پروژه تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری با اعتباری بالغ بر ۸۸ هزار میلیارد تومان خبر داد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: از مجموع ۱۶۲ هزار هکتاری که به عنوان محدوده‌های بازآفرینی شهری و محلات هدف طرح در کمیسیون ماده ۵ شهرها تعیین محدوده شدند، حدود ۵۸ هزار و ۹۵۶ هکتار به عنوان سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت حاشیه‌ای شناخته می‌شوند که بیش از ۹۰ درصد از آنها در درون محدوده‌های شهری قرار دارند. تازه‌ترین آمارها حاکی است که جمعیتی بالغ بر ۷ میلیون و ۱۳۶ هزار نفر در این بافت‌ها که ۱۱ درصد جمعیت شهری و حدود ۸ درصد از سطح شهرها را شامل می‌شود، ساکن هستند و بالغ بر ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار در این محدوده‌ها زندگی می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بیان ویژگی‌های این بافت‌ها توضیح داد: از آنجا که این محدوده‌ها خارج از نظام برنامه‌ریزی شهری کشور احداث شده، فاقد طرح مصوب بوده و از استحکام لازم برخوردار نیستند که یکی از مؤلفه‌های بدمسکنی در کشور موضوعات ساخت‌وساز بافت حاشیه‌ای است.

بخشی از صحبت‌های آئینی را در ادامه بخوانید:

*طبق آمارها ۵۳ درصد بناها در بافت‌های حاشیه‌ای ناپایدار بوده و از مقاومت لازم برخوردار نیستند و چنانچه حوادث غیرمترقبه‌ای همچون زلزله رخ بدهد عمده تلفات انسانی در این محدوده‌ها خواهد بود. بالغ بر ۹۲۵ هزار واحد مسکونی ناپایدار در این محدوده‌ها وجود دارد که باید برای مقاوم‌سازی و رفع این ناپایداری اقدام شود. همچنین با توجه به اینکه این محدوده‌ها به شکل خودرو ساخته شدند در خصوص سرانه‌های زیربنایی (شبکه‌های آب، برق، فاضلاب، گاز، مخابرات و…) و سرانه‌های روبنایی (آموزشی، بهداشتی، درمانی، عمومی و…) دچار کمبودهای جدی هستند.

*بررسی‌ها در ۳۵ شهر حاکی است که به جز سرانه مذهبی و کارگاهی، باقی سرانه‌ها در بافت‌های حاشیه پایین‌تر از متوسط سرانه همان شهر است.

سند دار کردن واحدهای مسکونی بافت‌های حاشیه‌ای را که عموماً با قولنامه انجام شده است بخشی از برنامه‌های پیش‌روی شرکت است. عموماً در این محلات حدود ۷۰ درصد ساکنان امکان گرفتن پروانه ساخت و ساز را به دلیل داشتن اسناد قولنامه‌ای ندارند. نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های حاشیه‌ای عموماً با مشکل مواجه است و شهرداری نمی‌تواند به چنین واحدهایی پروانه ساخت‌وساز بدهد. بنابراین باید برای این محدوده‌ها، طرح‌های توسعه شهری تدوین و تصویب بشود.

*بیش از ۹۰ درصد محدوده‌های حاشیه‌ای در محدوده شهری واقع‌اند و بیش از ۹۰ درصد واحدهای مسکونی واقع شده در این مناطق نیازمند جابه جایی نیستند و در ۱۰ درصد محلات حاشیه‌ای باید جابه جایی انجام بشود. بنابراین ۹۰ درصد این محدوده قابلیت اینکه ساماندهی شوند و ساخت و سازهای نوین در آنها انجام شود و مقاوم سازی شوند را دارا هستند.

کد خبر 693006
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha