که میزان این اعتبار در طول دوره 3 ساله بعدی (سال های 1384 تا 1386) به 2 هزار و 190 میلیارد ریال افزایش یافته که حاکی از رشد بیش از 100 درصدی است.
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، دفتر حمل و نقل وزارت کشور و دبیرخانه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با ارائه گزارشی از اقدامات و کمکهای دولت نهم، اعلام کرد: در طول سالهای گذشته علاوه بر اعتبار ریالی از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) پیش بینی در قوانین بودجه سنواتی نیز برای اجرای طرحها و پروژههای مترو از مجموع 4 میلیارد دلار تسهیلات مالی خارجی پیشبینی شده در تبصره 13 قانون بودجه سال 1385 کل کشور بالغ بر 65 درصد تسهیلات مذکور در سالهای 1385 و 1386 به شرکت مترو تهران برای احداث خطوط اولویت دار و همچنین تأمین ناوگان اختصاص یافته است.
در ادامه این گزارش آمده است: روند تخصیص اعتبار یارانه بلیط جابجایی مسافر مترو تهران نیز در سالهای 1384 تا 1387 نسبت به سنوات گذشته از رشد بیش از 100 درصدی برخوردار است.
براساس اعلام دفتر حمل و نقل وزارت کشور، میزان اعتبار و تسهیلات مالی تخصیص یافته برای کمک به احداث و تکمیل خطوط اولویت دار مترو و همچنین تأمین ناوگان مترو در طول سالهای 1384 تا 1387 رشد چشمگیری نسبت به سال های 1380 تا 1384 داشته است، به طوری که مقایسه اعتبار جاری تخصیص داده شده به مترو تهران در این دوره زمانی حاکی از رشد 200 درصدی میباشد.
دفتر حمل و نقل و شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در ادامه گزارش خود آورده است: دولت در سال 1385 علاوه بر تخصیص اعتبارات مصوب مترو از محل اعتبار متمم بودجه سال 1385 کل کشور، مبلغ یک هزار و 170 میلیارد ریال برای تأمین پیش پرداخت قرارداد خرید واگن خطوط 1 ، 2 و 5 مترو تهران تخصیص و پرداخت نمود که در سنوات گذشته بیسابقه بوده است.
مطابق این گزارش، اعتبارات ارزی (فاینانس) تخصیص داده شده به مترو تهران در سال 85 شامل باقیمانده اعتبار خط 4 مترو تهران به میزان 77 میلیون دلار، تسهیلات برای احداث خط 3 به میزان 100 میلیون دلار و اعتبار احداث خطوط 6 و 7 مترو جمعاً به میزان یک هزار و 318 میلیون دلار میباشد.