گزارش حمله سگ‌های ولگرد به انسان، هر سال روند تصاعدی دارد. از این دست حوادث دلخراش به وفور در ایران رخ می‌دهد و عمده قربانیان نیز کودکان، زنان و سالمندان هستند. گزارش‌ها سهم گزش سگ‌های ولگرد را در آمار حیوان گزیدگی تا ۹۰درصد برآورد کرده‌اند.

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ براساس آمار وزارت بهداشت، میزان گزش سگ‌ به‌شدت افزایش یافته و ایران در کنار کشورهایی مثل هند که ۱.۳میلیارد و چین که ۱.۴میلیارد جمعیت دارند، رتبه سوم مرگ‌ومیر ناشی از هاری را دارد.

از جمعیت ۱۰هزار قلاده‌ای سگ‌های ولگرد در حومه یک شهر، طی سال ۲ تا ۳هزار سگ عقیم می‌شوند و در این فاصله بقیه سگ‌ها زادآوری خود را انجام می‌دهند و چندین برابر این رقم، توله جدید به دنیا می‌آورند، بنابراین عقیم‌سازی زمانی موفقیت‌آمیز خواهد بود که بیش از ۷۰درصد جمعیت سگ‌ها در بازه زمانی ۳ تا ۶ماه عقیم شوند.

دراین‌باره ببینید؛ 

هزینه عقیم‌سازی هر سگ یک تا ۳میلیون تومان است و کسی حاضر ‌به این  هزینه برای جمعیت سگ‌های ولگرد نیست. سالانه در شهرهای بزرگی مثل تهران، اصفهان، کرمان و یزد بین ۱۰ تا ۲۰میلیارد تومان برای مقابله و کنترل ‌سگ‌های ولگرد هزینه می‌شود. 

متخصصین حیات وحش معتقدند، براساس دستورالعمل کنترل و مدیریت سگ‌های بلاصاحب مصوب سال‌۸۷ که به شهرداری‌ها ابلاغ شد، سگ‌های بدون صاحب باید توسط شهرداری زنده‌گیری شوند و به مراکز کنترل منتقل و توسط دامپزشک مقیم غربالگری شوند.

سگ‌های غیرمفید، بیمار و پر از انگل و نقص عضو از سگ‌های مفید و اصیل جداسازی و «یوتانایز» شوند و با تزریق دوز بالای داروی بیهوشی و با مرگ آرام از بین بروند

کد خبر 699297
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha