رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از ظرفیت ساخت هواپیمای بومی که با کمک وزارت دفاع در کنار بخش سیویل (هوانوردی غیرنظامی) در حال اجراست خبر داد و تصریح کرد: با افتخار می‌گوییم موتورهای هواپیماهای فعال برای تعمیر به خارج از کشور ارسال نمی‌شود.

هواپیما

به گزارش همشهری آنلاین، محمد محمدی بخش دوشنبه شب در گفت وگوی تلویزیونی درباره اهم اقدامات سازمان هواپیمایی در یکسال اخیر افزود:‌ بعد از تشکیل دولت سیزدهم، حکمی از سوی رییس جمهوری درباره انتظارات از بخش هوایی ابلاغ شد. ابر چالش‌ها احصا شد و برای برون رفت برنامه و تدارک دیده شد. اولین رویکرد این بود که اعتماد عمومی را به صنعت هوایی برگردانیم.

وی توضیح داد: مدت‌ها شرایط کرونا را داشتیم؛ واکسن ها توسط بخش هوایی در شرایط سخت وارد کشور شد و مسافرت‌های هوایی ناوگان هوایی بعد از دو سال کرونا آغاز شد.

محمدی بخش بازگرداندن ناوگان زمینگیر به صنعت را از دستاوردهای دولت اعلام‌کرد و گفت: تا جایی که حدود ۲ میلیون مسافر را در سال گذشته جابجا کردیم.

معاون وزیر راه با بیان اینکه کلمه «تحریم» نسبت به وضع موجود سبک است، گفت: وضع کنونی جنگ تمام عیار است که علیه صنعت هوایی برای زمینگیر کردن صنعت شکل گرفته است.

وی گفت: در این شرایط نهضت تعمیر قطعات و ارتقای جایگاه سازمان به بخش حاکمیتی از سوی ایکایو که شرایط را برای تعمیرات ارتقا داد را به عنوان دستاورد داریم. همچنین دفاتر طراحی و ساخت فعال، و با افتخار می‌گوییم هیچ موتوری برای تعمیر به خارج از کشور ارسال نمی‌شود و حتی میزبان کشورهای صاحب تکنولوژی برای تعمیر قطعات هواپیما هستیم.

محمدی بخش درباره موضوع توانایی ایران در ساخت هواپیما افزود: با ابلاغ رییس جمهوری برنامه داریم برای موضوعات جدید، یکی نهضت تعمیر قطعات که نتیجه آن شد. امروز از ۳۳۰  فروند هواپیمای غیرفعال، ۱۵۰ فروند به چرخه بازگشته است. دوم اینکه بتوانیم هواپیمای دست دوم خریداری کنیم، این روش را سالهاست ادامه می دهیم. اما مسیری که راهگشاست ساخت هواپیمای بومی است. در حوزه هوافضا سرآمد و در لبه تکنولوژی هستیم. استفاده از ظرفیت کنسرسیومی با محوریت وزارت دفاع و صنعت و معدن تشکیل شده و قاطع می گوییم ساخت هواپیما امکان پذیر است و به زودی جوانان ایرانی خبرهای خوبی دارند.

وی گفت: در راستای این سیاست بازنگری شده، در نحوه اجرا و شرکت دانش بنیان را اضافه کردیم با مجموع دفاعی در کنار بخش سیویل این کار را انجام می دهیم.

محمدی بخش گفت: اگر در دنیا صاحب تکنولوژی شویم تحریم صنعت هوایی به خودی خود برداشته می شود.

هواپیماهای برجامی به دلیل بدعهدی حالشان خوب نیست

معاون وزیر راه درباره وضعیت هواپیماهای برجامی افزود: از مجموع ۹ فروند «ای تی ار» اکنون فقط دو فروند سرخط است که به دلیل عدم تعهدات اروپا است که نه به ایران آموزش دادند نه قطعه وارد شد.

وی گفت: در دیپلماسی جدید باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا با بازنگری جدی در حوزه قراردادها وارد مذاکرات شویم. هواپیماهای «ای تی ار» خرید مناسبی نبودند اما ایرباس‌ها مناسب بود.

وضعیت پروازهای اربعین به گران ترین فرودگاه منطقه

محمدی بخش درباره وضعیت پروازهای اربعین تصریح کرد: با شرایط موجود با ورود همه هواپیماهای عملیاتی باز هم نیاز عرضه و تقاضا برابر نیست. آزادسازی نرخ در برنامه پنجم و ششم تصویب شد اما برای رعایت حال مردم ورود و قیمت‌ها را کنترل کردیم. 

معاون وزیر راه گفت: فرودگاه نجف و بغداد گران‌ترین فرودگاه هستند. دو میلیون ونیم به صورت ارز به ازای هر مسافر از ایرلاین دریافت می کند. سال گذشته در سفر به عراق رایزنی کردیم که اعلام شد فرودگاه خصوصی است. علیرغم این وضعیت نرخ ۶ میلیون تومان را تصویب و همه شرکت‌ها را دعوت کردیم و اجازه فروش چارتری ندادیم و از بیستم تا ۳۱ شهریور ماه با نرخ ۶ میلیون در خدمت زائران هستیم. 

به گفته محمدی بخش، اکنون ۱۵۰ پرواز هفتگی به عتبات داریم البته تخلفات هم وجود دارد و با آن برخورد کردیم که بیشتر چارتر کننده و آژانس بودند.

وی همچنین گفت: قیمت بلیت پروازهای هوایی به دلاری متوقف شد و اتباع خارجی با نرخ مصوب داخلی پرواز می کنند.

محمدی بخش درباره گلایه مردم از فروش چارتری افزود: فروش چارتری مدلی از اقتصاد هوانوردی است اما نباید استیلا پیدا کند به همه صنعت، درباره کنترل آن برنامه ریزی می‌کنیم.

آیین نامه حقوق مسافر اصلاح و ابلاغ می شود

وی با بیان اینکه آیین نامه حقوق مسافر اصلاح و ابلاغ می شود و گفت: قیمت پروازهای داخلی نرخ مصوب است، هر جایی که خارج از نرخ بود، مردم این تخلف را به سامانه سازمان هواپیمایی اطلاع دهند.

معاون وزیر راه از احتمال افزایش قیمت بلیت هواپیما به دلیل نرخ رشد دستمزد خبر داد و گفت: از افزایش تاخیر و نقص فنی در پروازها عذرخواهی می‌کنیم. در بخش پاسخ دهی تاخیرها ضعیف عمل شده، باید موضوع را صادقانه با مسافر در میان بگذاریم. مدیران فرودگاهی موظفند علت تاخیر را اعلام و به مردم اعتماد کنند.

به گفته محمدی بخش، اکثر تاخیرها به ایمنی و شرایط آب و هوایی ارتباط دارد.

وی افزود: در صورت بروز تاخیرات پی در پی در برنامه ریزی تجدید نظر و برنامه‌های کنونی شرکت‌ها را با کاهش پروازها مدیریت می کنیم و پروازهای خارجی شرکت های پر تاخیر را را کاملا بر می داریم.

محمدی بخش گفت: برای ارتقای سطح خدمات مراکز آموزشی ارتقا یافته در حوزه شبیه ساز، خلبانان ۶ ماه یکبار اموزش می‌بینند، کادر پرواز و نفرات فنی مهندسی در عالی ترین سطح هستند و ایکایو به راحتی به ایران گواهینامه داده است. 

به گفته رییس سازمان هواپیمایی، با دیپلماسی فعال در حوزه پروازهای اروپا، آسیای میانه، جنوب شرق و آمریکای لاتین به صورت مستمر پرواز داریم.

کد خبر 699876
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 71
  • رحمان IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    مهم اینه این یک قدم کی برداشته میشود؟ ودوم شما که تا ساخت هواپیمای مسافربری با آنهمه پیچیدگی فقط یک قدم فاصله دارید پس چرا برای اتوبوس شهری که بسیار ساده تر ودست یافتنی تر است هیچ قدمی برنمیدارید تا مردم از اتوبوس دست دوم آلمانی استفاده نکنند؟!!!!
  • حمید IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    15 0
    این که فرمودند با افتخار اعلام میکنم موتور هواپیما برای تعمیر به خارج نمیره و افرادی برای تعمیر از خارج میایند و خرید هواپیمای دست دوم بخریم و بومی سازی کنیم متوجه نشدم
  • ایوب US ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    17 2
    ساخت هواپیما نیز مثل ساخت ماهواره خیام میشود
  • US ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    33 3
    خواهشا به داد مردم وگرانی وبدبختی مردم برسید ساخت هواپیما پیشکشتون
  • دکتر حقیقی IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    40 5
    یک دفعه اقای منطقی در تلویزیون توضیح می داد که خودرو حدود ۱۶۰۰ قطعه دارد و هواپیمای بزرگ ۵ میلیون قطعه . وقتی تو تولید ماشین مانده ایم . چرا پولهای کشور رو خرج ناکجا اباد صنعتی کنیم ؟!!! .مظافا خود روسیه و چین و خیلی کشورهای دیگر مانند انگلیس و کره و ... از بویینگ و ایرباس خرید می کنند . اگر تولید منطقی بور . حتما اونها هم توانش رو دارند و هم پولش را
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      26 1
      کاملا درست هست برای یک لیوان شیر یگ گاو را خریداری نمیکنند
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    15 4
    خدا بخیر کنه فعلأ که قطعات خودرو نمی تونستیم تولید کنیم چه برسه به هواپیما
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      13 0
      احسنت ... کشور ما تو ساخت خودرو مانده میخاد هواپیما بسازه
  • H.D IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    5 25
    به امید خدا و همت مردم کشور میسازیم خوبشم میسازیم بقول شاعر کور شود هر انکه نتواند ببیند
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    20 2
    هواپیما جای خود این گرانی افسار گسیخته مردم و فلج کرده جوانان مملکت هم زباله گرد شدند و.....گرانی و تورم را کنترل کنید
    • اسی IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      10 0
      خخخخ بله اونم چه ساختنی ، پراید پروازی
  • یحیی IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    16 2
    میرید‌اتوبوس‌دست‌دوم‌وارد‌میکنید‌بعد‌ هواپیما‌میسازیم‌خودروی‌ملیمون‌تمام‌ قطعاتش‌چینیه‌
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    14 3
    خدایا به دادمون برس
  • اکبراسدی IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    17 2
    کشورهای اروپایی مشترکا هواپیما تولید میکنند ،چون باید بازار فروش داشته باشند آیا تولید هواپیما در داخل که نیاز به سرمایه گذاری کلان دارد،بدون داشتن بازار فروش ،مقرون به صرفه است؟ با توجه به محدودیت منابع ،باید تصمیم درست گرفته شود
  • مردم IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    15 1
    شما همون سالی یک ملیون مسکن بسازید تحوویل ما بدبختا بدید ساخت هواپیمات پشکش
  • مهران IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    17 0
    ساخت هواپیما نیاز به ۱۰۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری اولیه داره به همین دلیل شرکت‌های بزرگ دنیا چند ملیتی هستن
  • رضا IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    3 6
    سلام چرا ایران برای ساخت هواپیمای مسافربری و جنگی اقدام نکند کم پول اختلاس میکنند پول وثروت کشور ما چه میشود چرا خرج کشور عزیز ما نمیشود وسرمایه گذاری نشود لطفان پیگیر باشید