سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴
۰ نفر

پس از تصویب آیین‌نامه واردات خودرو در هفته گذشته، حالا آن طور که نماینده‌های مجلس می‌گویند طبق این آیین‌نامه قرار است خودروهای کمتر از ۱۰ هزار دلار با تعرفه‌ای زیر ۲۰ درصد وارد کشور شوند. کف تقاضا برای خرید خودرو سالانه رقمی در حدود ۱.۵ میلیون دستگاه است و حتی برخی محاسبات، این میزان تقاضا را سالانه تا ۲ میلیون دستگاه ارزیابی می‌کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، شرکت‌های خودروسازی‌ سالانه تنها یک میلیون دستگاه تولید می‌کنند. علی جدی، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این‌باره گفت: برای خودروهای زیر ۱۰هزار دلار، تعرفه‌های گمرکی ورودی زیر ۲۰درصد است. 

ارقام ارائه شده از سوی نمایندگان مجلس با توجه به آنکه نرخ هر دلار در بازار آزاد ۲۸۵۰۰ تومان و ارز نیمایی در حدود ۲۶۶۰۰ تومان است، نشان می‌دهد قیمت خودروهای ارزان‌قیمت وارداتی احتمالا در رنج قیمت ۱۸۰ تا ۳۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

با این حال برخی خبرها نشان می‌دهد هنوز به‌دلیل موانع ارزی، اتفاق نظری در مورد تیراژ واردات وجود ندارد چرا که بانک مرکزی با خروج گسترده ارز از کشور مخالف است.

خبرهای غیررسمی نشان می‌دهد دولت برای اینکه بتواند منابع ارزی واردات خودرو را تامین کند بندی را در آیین‌نامه واردات گنجانده است که به برخی صادرکنندها اجازه می‌دهد در ازای صادرات برخی محصولات، اقدام به واردات خودرو کنند، اما بانک مرکزی با این طرح هم مخالف است.

فرحناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش دستباف ایران دراین‌باره گفته است: براساس آیین‌نامه واردات خودرو هر صادرکننده‌ فرشی که ۷۰میلیون دلار صادرات داشته باشد می‌تواند خودرو وارد کند.

در ۲، ۳ روز گذشته جلسات مختلفی در وزارت صنعت درباره مفاد آیین‌نامه واردات خودرو برگزار شده است، اما اتفاق نظری در این‌باره وجود نداشته و یکی از مفاد مورد اختلاف، بند مربوط به واردات خودرو در ازای صادرات است که بانک مرکزی با آن‌ مخالف است.

کد خبر 699877
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha