سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۹
۰ نفر

خبرگزاری رسمی و تلویزیون دولتی عراق گزارش دادند که مقتدی صدر، روحانی عراقی اعلام کرده است تا هنگام توقف خشونت و کاربرد سلاح اعتصاب غذا خواهد کرد.

Sadr

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز هنوز دفتر مقتدی صدر این خبر را تایید نکرده‌اند.

اعلام مقتدی صدر درباره خروج از سیاست که به هجوم طرفدارانش در روز دوشنبه به مجموعه کاخ‌های دولتی در بغداد و زد و خورد با گروه‌های رقیب انجامید، دست کم ۱۰ کشته به جای گذاشت.

مردان جوان طرفدار صدر با ورود به منطقه سبز حفاظت‌شده بغداد ساختمان‌ مقر دولت در این منطقه را که زمانی کاخ صدام حسین دیکتاتور پیشین عراق بود، اشغال کردند و به زدوخورد با حامیان گروه‌های رقیب پرداختند.

این شعله‌ور شدن خشونت پس از ماه‌ها بن‌بست سیاسی که مانع تشکیل کابینه جدید شده است، رخ می‌دهد. ارتش عراق پس از بروز خشونت‌ها به سرعت اعلام حکومت نظامی کرد.

پلیس و کارکنان پزشکی می‌گویند علاوه بر ۱۰ نفر کشته‌شده چندین نفر هم زخمی شده‌اند.

صدر در ساعات ابتدایی روز دوشنبه در توئیتر اعلام کرده بود: «من در اینجا انصراف نهایی‌ام را اعلام می‌کنم» و از رهبران گروه‌های سیاسی شیعه رقیب انتقاد کرده بود که به درخواست‌های برای اصلاحات پاسخی نمی‌دهند.

این اعلام باعث شد که طرفداران صدر که قبلا یک اعتراض نشسته یک هفته‌ای در جلوی پارلمان در منطقه سبز ترتیب داده بودند، به تظاهرات بپردازند و به درون ساختمان‌های اصلی هیئت دولت هجوم ببرند.

ارتش عراق تا اطلاع ثانوی یک حکومت نظامی سراسری اعلام کرد و از تظاهرکنندگان خواست که منطقه سبز را ترک کنند.

مقتدی صدر در طول مدت بن‌بست بر سر تشکیل دولت جدید، گروه‌های هوادارانش را تحریک و تلاش‌های عراق برای خروج از دهه‌ها منازعه و تحریم و اقدامات برای مقابله با نزاع فرقه‌ای را مختل کرده است.

گروه صدر و متحدانش در انتخابات ماه اکتبر پارلمان به طور نسبی کرسی‌ها بیشتری به دست آوردند، اما پس از شکست در تشکیل دولت همه نمایندگان طرفدار او در ماه ژوئن (خرداد) استعفا کردند.

صدر اصرار دارد که پارلمان منحل و انتخابات زودرس برگزار شود. او همچنین می‌گوید هیچ سیاستمداری که از هنگام حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ به بعد بر سر کار بوده است، نباید دوباره دولت را به دست بگیرد.

صدر در اعلام روز دوشنبه‌اش گفت بدون ارائه جزئیات گفت همه دفترهایش را می‌بندد، اما بنیادهای فرهنگی و مذهبی مرتبط با او باز می‌مانند.

تصمیم صدر باعث تشدید تنش‌های خطرناک میان گروه‌های رقیب مسلح شده است و بسیاری از عراقی‌ها نگران هستند که این تنش‌ها به یک منازعه داخلی جدید منتهی شود.

کد خبر 701660

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • خ IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    0 0
    خودش باعث شروع این خشونت شده حالا مظلوم نمایی میکنه