تحقیقات جدید نشانگر آن است که در صورت آب شدن لایه یخی که گرینلند را پوشانده، سطح آب اقیانوس‌ها و دریاها در سراسر دنیا، ۲۷ سانتیمتر افزایش خواهد یافت.

گرینلند

به گزارش همشهری و به نقل از ویون، در این تحقیق که به تازگی منتشر شده به این مساله اشاره شده است که روند سریع آب شدن لایه یخی که گرینلند را پوشانده، حتی در صورتی که انتشار گازهای گلخانه‌ای یک شبه متوقف شود، سطح آب دریاها را تا حدود یک پا افزایش می‌دهد.

انتشار گازهای گلخانه‌ای از عوامل اصلی تغییرات آب و هوایی است. طبق نتایج این تحقیق، ورقه یخ گرینلند تا سال ۲۱۰۰ حدود ۳.۳ درصد از حجم خود را از دست خواهد که برابر با عدد عظیمی معادل آب شدن ۱۱۰ تریلیون تن یخ خواهد بود، این مساله باعث افزایش ۲۷ سانتیمتری سطح آب‌ دریاها خواهد شد. این رقم بیش از دو برابر رقمی است که پیش‌تر پیش‌بینی شده بود.
جیسون بوکس استاد سازمان ملی زمین شناسی دانمارک و گرینلند که هدایت این تحقیق را به عهده داشته است، می‌گوید: «نتایجی که در این تحقیق به دست آمده بسیار محافظه کارانه و حداقلی بوده، اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، تا آخر این قرن شاهد ارقامی دو برابر ارقامی که از این تحقیق به دست آمده، خواهیم بود.» 
در بخش دیگری از نتیجه این تحقیق که در مجله «طبیعت تغییرات آب و هوایی» انتشار یافته، آمده است: «ادامه انتشار کربن، آب شدن سایر صفحات یخی در دنیا و و گسترش گرما در اقیانوس‌ها به‌طور اجتناب‌ناپذیری سناریوی وحشتناک افزایش چند متری آب دریاها تا پایان سده کنونی را محقق خواهد کرد. سال گذشته، در گزارشی از هیاتی بین دولتی درباره تغییرات آب و هوایی، پیش‌بینی شده بود که در نتیجه آب شدن یخ‌های گرینلدند تا سال ۲۱۰۰ میلادی، ۶ تا ۱۳ سانتیمتر آب دریاها افزایش خواهد یافت.»
 

سیل جهان را تهدید می‌کند | افزایش بی‌سابقه سطح آب اقیانوس‌ها بر اثر ذوب شدن یخ‌های گرینلند


در حالی که در تحقیقات قبلی برای درک رفتار لایه‌های یخ از مدل‌های کامپیوتری استفاده شده بود، در تحقیق اخیر از تصاویر ماهواره‌ای برای اندازه‌گیری میزان آب شدن یخ‌های گرینلند و تغییر شکل لایه یخ در فاصله سال‌های ۲۰۱۹تا ۲۰۰۰ استفاده شده است. دانشمندان تعادل میان ضخامت و کاهش ضخامت یخ را با توجه به میزان بارش برف و میزان ذوب شدن آن مورد مطالعه قرار دادند. در شرایط خیلی خوب، بارش برف کناره‌های یخچال‌ها را ضخیم می‌کند و آنچه را که از لبه‌ها آب می‌شود متعادل می‌کند.
با این حال، اکنون این مشکل وجود دارد که در حالی که یخ بیشتر در حال ذوب شدن است، میزان بارش برف برای پر کردن قسمت‌های ذوب شده یخ کفایت نمی‌کند و در نتیجه عدم تعادل ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید:

در حال حاضر چند میلیارد نفر در سراسر دنیا در مناطق ساحلی زندگی می‌کنند، این افراد به دلیل بالا آمدن سطح آب دریاها در معرض خظر سیل و سیلاب‌های زیادی قرار دارند. اگر رکورد ذوب یخ‌های گرینلند در سال ۲۰۱۲ دوباره تکرار شود و تبدیل به رکوردی روزمره شود و تداوم پیدا کند. این مساله در نهایت در سال‌های آخر  سده کنونی به افزایش وحشتناک سطح اب‌ دریاها خواهد انجامید حتی پیش‌بینی می‌شود این امکان می‌تواند به صورت بالقوه وجود داشته باشد، سطح آب دریاها در پایان قرن حاضر ۷۸ سانتیمتر افزایش پیدا کند.

کد خبر 701837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha