رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین کل کشور گفت: در پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۱ با چند چالش مواجه ازجمله جمعیت زائران و کمبود وسایل نقلیه مواجه خواهیم بود.

میزبانی نهاوند از زائران اربعین

به گزارش همشهری آنلاین، حجت‌الاسلام حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین کل کشور در همایش مسئولین موکب‌ها و مسئولین فرهنگی مواکب که دیشب در سالن حج و زیارت استان قزوین برگزار شد، گفت: در پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۱ با چند چالش مواجه ازجمله جمعیت زائران و کمبود وسایل نقلیه مواجه خواهیم بود. بنابراین زائران باید به تدریج اعزام شوند. برای مدیریت انتقال زائران توصیه می‌کنیم افراد با خودروی شخصی به مرزها بروند. برای تشویق مردم نیز هزینه پارکینگ‌ها ۵۰ درصد کاسته شده است.

او اظهار کرد: قزوین در بازسازی و موکب‌داری پیشتاز بوده است و ۶۳ موکب از قزوین به کربلا اعزام خواهند شد که تمامی این‌ها به برکت مذهبی و متدین بودن مردم این دیار است.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین کل کشور خاطرنشان کرد: در پیاده‌روی اربعین ۱۴۰۱ با چند چالش مواجه هستیم چالش نخست جمعیت است؛ در کشور مشکل حمل و نقل وجود دارد که با مدیریت جمعیت و اعزام زائران در بازه زمانی طولانی می‌توان این مشکل را حل کرد.

این مسئول عنوان کرد: در کشور ۸۰۰۰ اتوبوس، راهداری حمل و نقل زائران را بر عهده دارند البته چند هزار دستگاه نیز از نیروهای مسلح گرفته شده است اما مجموع این وسایل مشکل انتقال زائران را حل نمی‌کند بنابراین زائران باید به تدریج اعزام شوند. برای مدیریت انتقال زائران توصیه می‌کنیم افراد با خودروی شخصی به مرز بروند، برای تشویق مردم نیز هزینه پارکینگ‌ها ۵۰ درصد کاسته شده است.

گرمازدگی در پیاده‌روی اربعین جدی است

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین کل کشور ادامه داد: با توجه به اینکه در فصل گرما قرار داریم در عراق با گرما و کمبود برق مواجه هستیم. بنابراین گرمازدگی زائران جدی خواهد بود. ساکنان استان‌های شمالی کشور با گرمازدگی آشنا نیستند. چراکه با آن مواجه نبوده اند. بنابراین نباید گرمازدگی را شوخی بگیرند. موکب‌ها کانتینرهای خنک اعزام کرده‌اند و به وان آب سرد نیز مجهز هستند تا در مواقع اضطراری از آن‌ها استفاده کنند.

احمدی اضافه کرد: از زائران نیز می‌خواهیم شب‌ها پیاده‌روی کنند موکب‌ها نیز به‌دلیل کمبود برق سیستم سرمایشی ندارند؛ در مجموع باید بگوییم امسال سفر اربعین سفر سختی خواهد بود. باید برای مردم تبیین شود که این سفر رایگان نیست بلکه سفری ارزان است و هزینه آن نصف هزینه سفر زمینی به عتبات عالیات است و زائران باید همراه خود پول و ارز داشته باشند و بهتر است اصحاب رسانه نیز در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند.

وی افزود: مسئله دیگر اربعین امسال، مسئله کمبود آب است. موکب‌ها به همراه خود آب برده‌اند اما بهتر است زائران همراه خود یک لیوان دربدار داشته باشند و در مصرف آب قناعت کنند. چون مشکل کمبود آب در عراق جدی است.

کد خبر 702501
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha