معاون فنی و مهندسی شرکت فاضلاب تهران اعتقاد دارد برای تسریع در روند راه‌اندازی شبکه فاضلاب شهری لازم است تا مدیریت یکپارچه‌ای شکل بگیرد و سایر نهادها هم در این زمینه با شرکت فاضلاب همراه و همگام باشند.

فاضلاب منطقه22

به گزارش همشهری آنلاین،«مسعودرضا ثامنی» معاون فنی و مهندسی شرکت فاضلاب تهران به نداشتن اعتبار عمرانی شرکت فاضلاب تهران برای اجرای این طرح اشاره می‌کند و می‌گوید: «از دی ماه سال ۱۳۹۶ تا کنون از محل درآمد جاری (فروش انشعاب و آبونمان فاضلاب) نسبت به اجرای بخشی از شبکه فاضلاب منطقه  که حدود ۷۹ کیلومتر است، اقدام شده است. الگوی کلی شبکه جمع‌آوری و انتقال فاضلاب در منطقه ۲۲ به دو تصفیه‌خانه فاضلاب شمال غرب و تصفیه‌خانه فاضلاب غرب (فیروزبهرام) طراحی شده است که در صورت تملک و واگذاری زمین ، تصفیه و نگهداری پساب در منطقه امکان‌پذیر خواهد بود.»

او به اقداماتی  که برای حل مشکل فاضلاب این منطقه  انجام شده اشاره می‌کند و می‌گوید: موضوع تسریع اجرای عملیات در مجتمع‌های اطراف دریاچه به طور ویژه در دستور کار قرار دارد و با این هدف  پکیج‌های تصفیه فاضلاب در نقاط بحرانی منطقه مانند مجتمع های مسکونی نمونه سپاه و چند مجموعه دیگر واقع در ضلع شمال بزرگراه شهیدخرازی ۲۲ نصب می‌شود.»

 به گفته مسعودرضا ثامنی، پکیج تصفیه‌ فاضلاب با ظرفیت ۹۰۰ متر مکعب در شبانه روز در لوپ تقاطع بزرگراه شهید خرازی خیابان کاشان در دست احداث است و جمعیتی در حدود ۵۰۰۰ نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.»

مطابق مفاد مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان، در هنگام صدور مجوز ساخت، باید تمهیدات لازم برای تعبیه سیستم جمع‌آوری و دفع فاضلاب توسط سازندگان مجتمع‌های مسکونی در نظر گرفته شود؛ این نکته مهم در سازه‌های احداث شده این منطقه مغفول مانده است و فاضلاب مجتمع‌ها به صورت غیر مجاز به معابر عمومی هدایت شده و باعث آلودگی محیط زیست می‌شود. ثامنی در این باره می‌گوید: «به دلیل تجهز نبودن برج‌ها به سیستم مناسب جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب، فاضلاب برج‌ها در جوی و کانال‌ها سرازیر می‌شود. این درحالی است که شرکت آب و فاضلاب به تنهایی قادر نیست این مشکل را برطرف کند. مطابق مطالعات طرح جامع فاضلاب تهران، تاسیسات فاضلاب در منطقه۲۲ تهران  برای جمعیتی در حدود ۷۰۰ هزار نفر طراحی شده است. با توجه به مساحت ۶ هزار و ۲۰۰ هکتاری منطقه، شبکه فرعی و اصلی طراحی شده در حدود ۲۲۹ کیلومتر است. همچنین براساس طرح جامع فاضلاب، ۴تصفیه‌خانه محلی خرگوش دره، دستواره، غرب دریاچه و وردآورد با توجه به وسعت قابل توجه فضای سبز و جنگل در منطقه ۲۲ و به منظور تامین بخشی از نیاز آبی آنها از محل پساب تصفیه شده در این منطقه در نظر گرفته شده است.»

کمبود اعتبار برای اجرای شبکه فاضلاب در منطقه ۲۲

انعقاد قرارداد احداث ۴ تصفیه خانه

ثامنی در ادامه می‌افزاید: «بر اساس این طرح، شرکت آب و فاضلاب استان تهران در سال ۱۳۹۰، تفاهم‌نامه‌ای در مورد اجرای طرح فاضلاب در منطقه ۲۲ با شهرداری تهران منعقد کرده است که مطابق آن برای احداث ۴ تصفیه خانه فاضلاب محلی، مقرر شد زمین مورد نیاز تصفیه خانه‌های مذکور توسط شهرداری منطقه ۲۲ بعنوان آورده شهرداری تامین و به شرکت فاضلاب تهران جهت احداث واگذار شود. از این ۴ مورد پیش‌بینی شده، تنها گزینه‌ای که تاکنون برای احدث تصفیه‌خانه در اختیار شرکت فاضلاب تهران گذاشته شده و البته متفاوت از موقعیت مناسبی است که ابتدا قرار بود باشد زمین احداث تصفیه‌خانه فاضلاب خرگوش‌دره است. در این راستا جلسات متعدد مدیریتی و کارشناسی در شهرداری، شرکت فاضلاب تهران و شواری شهر اسلامی شهر تهران برگزار شده و موضوعات زیست محیطی منطقه و مسائل مترتب آن در حال پیگیری است. واضح است پیشبرد هر چه بهتر امور اجرایی تاسیسات فاضلاب منطقه، منوط به تامین منابع مالی و زمین مورد نیاز پروژه ها و نیز همکاری و هماهنگی تمامی ارگان‌های ذیربط نظیر شهرداری و پلیس راهور خواهد بود.»

کمبود اعتبار برای اجرای شبکه فاضلاب در منطقه ۲۲

راه‌اندازی خط اضطراری فاضلاب

همچنین درادامه «آیدین تکلیفی» مدیر اجرایی شرکت فاضلاب تهران نیز از آغاز عملیات اجرای شبکه فاضلاب در نقاط بحرانی منطقه ۲۲ خبر می‌دهد و می‌گوید: «عملیات اجرایی خط انتقال اضطراری فاضلاب محدوده شمال و غرب دریاچه خلیج فارس در منطقه ۲۲ تهران با هدف رفع مشکل دفع فاضلاب مجتمع‌های مسکونی ضلع شمال دریاچه شامل مجتمع‌های آرتمیس، عرفان، امین ناجا و ...  از مردادماه امسال آغاز شده است که به طور قطع با تامین اعتبار و امکانات لازم و اقدام منسجم و هماهنگ شهرداری تهران با این شرکت ، اجرای پروژه‌ جمع‌آوری آب‌های سطحی در منطقه ۲۲ تهران سرعت خواهد گرفت.»

کد خبر 706908

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha