همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر این که تعرفه‌های گاز بهای مشترکان هم اکنون به صورت استانی محاسبه می‌شود، از تغییر و عملیاتی شدن شیوه محاسبه به صورت شهرستانی، در سال آینده خبر داد.

عزیراله رمضانی، در گفت و گو با شانا با بیان این که اجرای طرح تغییر محاسبه گاز بهای مشترکان خانگی از استانی به شهرستانی، نیازمند کسب اطلاعات آب و هوایی همه شهرستان های کشور است، افزود: با توجه به نبود ایستگاه های هواشناسی در بیشتر شهرها و به تبع آن در اختیار نداشتن اطلاعات مربوط به شرایط آب و هوایی آنها، محاسبه تعرفه گازبها، همچنان بر اساس استانی و در چهار گروه تعریف شده سرد ۱، سرد ۲، سرد ۳ و گرم انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای اجرای طرح تعرفه گازبها به صورت شهرستانی، سازمان هواشناسی با شبیه سازی در مورد شهرهای فاقد ایستگاه هواشناسی و تعیین‌ نوع آب و هوای آنها، این امکان را برای شرکت ملی گاز ایران فراهم خواهد آورد تا براساس نوع آب و هوای شهرها، طرحی را تهیه و آن را برای بررسی و تصویب، به کمیسیون اقتصادی دولت ارائه دهد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که این طرح در دست تهیه است، گفت: از آنجا که در آستانه ورود به فصل زمستان هستیم، احتمال دارد در سال جاری مراحل بررسی و تصویب طرح پیشنهادی در کمیسیون اقتصادی دولت به نتیجه نرسد، بنابراین پیش بینی می شود این طرح در سال آینده تصویب و عملیاتی شود.

رمضانی با بیان این که محاسبه نرخ گازبها، همچنان درچارچوب تعرفه های پیش بینی شده برای استان های سرد۱، سرد ۲، سرد ۳ و گرم، اعمال می شود، یادآور شد: مصرف کنندگانی که بیش از الگوی تعیین شده، گازطبیعی مصرف کنند، مشمول جریمه و مشترکانی که بر اساس الگوی مصرف  این حامل انرژی باشند، مشمول تعرفه تشویقی خواهند بود و به عبارتی یارانه بیشتری را دریافت خواهند کرد.

وی گفت: مشترکانی که کمتر از الگو، مصرف کننده گازطبیعی باشند، تنها ۴۵ ریال از ۶9۰ ریال یارانه را به ازای هر مترمکعب پرداخت خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین تصریح کرد: در بخش جریمه نیز طرح تشدید تعرفه در دهک های بالا (دهک ۸ تا ۱۰) را اعمال می کنیم؛ به این معنا که اگر مشترک از دهک ۸ وارد دهک های بعدی ( ۹ و ۱۰) شود، بیشترین جریمه شامل حال آنها خواهد شد.

وی با بیان این که راهکارهای دیگری برای تشویق مشترکان کم مصرف و صرفه جو در دست بررسی است، گفت: علاوه بر یارانه ای که در قبوض گازبهای این دسته از مشترکان لحاظ شده است، به دنبال راهکارهای دیگری برای تشویق مشترکان بر اساس ضوابط قانونی هستیم.

کد خبر 70757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز