گروه اقتصادی: درست در شرایطی که بحث ادغام وزارتخانه‌های تعاون و رفاه در سال گذشته مطرح شد عده‌ای عملیاتی شدن این امر را به زیان بخش تعاون دانستند.

با وجود آنکه پس از مدتی بحث فوق به بوته فراموشی سپرده شد اما باز هم برخی از مسئولان به نوعی از آینده وضعیت بخش تعاون در کشور بیم داشتند.

این در حالی بود که بالاخره با ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 از سوی مقام معظم رهبری توجه هر چه بیشتر مسئولان دولت نهم  به این بخش از اقتصاد مشخص شد.

در این زمینه با حمید قاسمی‌، مدیرکل دفتر امور تعاونی‌های حمل و نقل وزارت تعاون گفتگو کرده‌ایم.

  • با توجه به طرح  مساله انحلال وزارت تعاون و ادغام آن با وزارت رفاه در سال گذشته ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری چه تاثیری بر روند فعالیت این بخش خواهد داشت؟

در سال‌های گذشته هر از گاهی زمزمه‌های انحلال و ادغام وزارت تعاون شنیده می‌شد که همین مساله امنیت شغلی در بخش تعاون و وزارت تعاون را مورد تعرض  قرار می‌داد به نحوی که مدیران این بخش همواره درگیر رفع تهدیدات بودند . در واقع تمام فرصت‌ها صرفا صرف  دفاع از بخش تعاون می‌شد. با ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی سایه آرامش و امنیت براین بخش حاکم شده است . 

  • با این اوصاف وضعیت وزارت تعاون در آینده را در اقتصاد ملی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در سایه آرامش خاطر، تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها می‌توانند همگام با وزارت تعاون در پیشبرد برنامه‌ها گام بردارند که قطعا در این رویکرد تحول چشمگیری در بخش تعاون مشاهده خواهد شد. به عبارت دیگر در این شرایط  امکان رسیدن بخش تعاون به سهم 25 درصدی در اقتصاد ملی به جای سهم 5 درصدی فعلی عملیاتی خواهد شد .

  • مهم‌ترین پیامدهای این رویداد  در بخش تعاونی‌های حمل و نقل کدامند؟

در واقع  توسعه بخش تعاون در زمینه‌های حمل و نقل هوایی، ریلی، کشتیرانی، درون شهری و تعاونی‌سازی شرکت‌های واحد اتوبوسرانی  از مهمترین پیامدهای حرکت‌های مثبت اخیر در جهت حفظ وزارت تعاون هستند.

از سوی دیگر در راستای توسعه بخش تعاون و فعال کردن تعاونی‌ها، امسال  25 هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه بنگاه‌های کوچک اقتصادی و اشتغال فارغ‌التحصیلان بیکار اختصاص یافته است و 20 هزار تعاونی نیز برای ایجاد 350 هزار فرصت شغلی تشکیل شده است. 

  • آیا مسئولان وزارت تعاون در این زمینه  برنامه خاصی را مد نظر دارند؟

مسئولان وزارت تعاون آمادگی خود را برای تشکیل تعاونی‌های حمل و نقل بزرگ با عضویت افراد قوی از حیث مدیریتی و منابع مالی اعلام کرده اند. متقاضیان تشکیل شرکت‌های تعاونی می‌توانند به ادارات کل تعاون در سراسر کشور و همچنین به دفتر امور تعاونی‌های حمل و نقل در وزارت تعاون برای تشکیل شرکت‌های حمل و نقل ریلی،‌ هوایی، دریایی و زمینی اعم از برون شهری و بین‌شهری، بین‌المللی و درون شهری در زمینه بار و مسافر، مراجعه کنند.

  • مهم‌ترین اقدامات مد نظر در این راستا چه بوده‌ است؟

از آنجایی که قرار است  در سال جاری 250 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شوند ، لذا بر این اساس 6 هزار و500 دستگاه اتوبوس،30 هزار دستگاه تاکسی، ‌15 هزار خودروی ون و کاروان و 12 هزار و500 دستگاه مینی‌بوس به ناوگان حمل و نقل شهری کشور تزریق می‌شوند.

‌50 درصد از اتوبوس‌ها از طریق شرکت‌های تعاونی حمل و نقل در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرند و شرکت‌های تعاونی حمل و نقل آمادگی خود را برای در اختیار گذاشتن تاکسی‌ها نیز اعلام کرده‌اند.

قیمت تمام شده این اتوبوس‌ها حدود  83 میلیون تومان است که 65 درصد از آن را بخشودگی دولت تشکیل می‌دهد و 2/28 میلیون تومان باقیمانده را شرکت‌های خصوصی و یا شرکت‌های تعاونی پرداخت و اتوبوس را تحویل می‌گیرند.

شرکت‌های تعاونی می‌توانند از وام 20 میلیون تومانی با بهره 10 درصد هم  برای هر اتوبوس استفاده کنند. برنامه دیگر وزارت تعاون نیز ساخت 2 نوع کشتی است.  از جمله  ساخت کشتی‌های مسافربری است.

کد خبر 7088

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز