گروه ورزشی: مجمع غیر‌رسمی فدراسیون فوتبال پس از گذشت حدود یک سال از انتخابات زمستان سال گذشته در حالی در آکادمی ملی فوتبال برگزار شد

 که نیمی از اعضای خود را که عمدتا از مدیران باشگاه‌های لیگ برتری و دسته اول بودند را برای بررسی حضور فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا و فعالیت‌های یک سال اخیر سازمان لیگ به جلسه‌ای فراخواند که میهمان صبح‌اش محسن صفایی‌فراهانی بود و در بعد‌از‌ظهر محمد علی‌آبادی، رئیس ورزش در مورد فوتبال ایران سخن گفت. در این نشست، علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال از فعال‌تر شدن برنامه‌های این فدراسیون برای رسیدن به استانداردهای AFC خبر داد و خواهان همکاری باشگاه‌ها در این کار شد.

او  به برنامه‌های فدراسیون اشاره کردو گفت: «آنچه که برای فدراسیون اهمیت دارد، پیشرفت باشگاه‌ها در سال آینده است که برای این کار باید تمامی مدیران باشگاه‌ها با فدراسیون همکاری کرده و به ما کمک کنند. باشگاه‌ها باید متوجه باشند که سرمایه‌گذاری در فوتبال به معنی از دست دادن هزینه نیست بلکه علاوه بر سرگرم ساختن جوانان و تندرستی آنها به نوعی می‌تواند یک منبع درآمدزایی برای باشگاه‌ها باشد.»

هشدارهای صفایی

اما شاید مهمترین بخش نشست مدیران باشگاه‌ها در آکادمی فوتبال، سخنرانی محسن صفایی‌فراهانی بود که  هشدارهایش در مورد وضعیت فوتبال ایران در همایش خصوصی‌سازی باشگاه‌های ایران را دوباره تکرار کرد. عضو ایرانی کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا تاکید کرد: «برای حرفه‌ای شدن در این 8 سال هیچ کار مثبتی صورت نگرفته و بیشتر موارد کاغذی  بوده که ادامه این روند باعث می‌شود چهار سهمیه فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا کاهش یابد.»

با این حال صفایی‌فراهانی کسب 4 سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را برای فوتبال کشور یک خوش‌شانسی دانست و گفت: «تعبیر من از کسب سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا به مانند دانش‌آموزی است که می‌خواهد از سد کنکور عبور کند. در این بین ما توانستیم به هر نحو ممکن از دیوار کسب سهمیه عبور کنیم و با 4 تیم در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا حضور یابیم. اما باید توجه داشته باشیم این 4 سهمیه موقتی است و ممکن است در دوره‌های آینده امتیازات لازم را نیاوریم و 4 سهمیه فوتبال ایران کاهش یابد.»

عضو ایرانی کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا ادامه داد: «در دوره‌های آینده کنفدراسیون فوتبال آسیا، مجددا شرایط باشگاه‌ها و تیم‌ها و سازمان لیگ کشورها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و ممکن است از امتیازات فوتبال ایران برای حضور در لیگ قهرمانان کاسته شود که این به معنای کاهش سهمیه ایران برای حضور در لیگ قهرمانان آسیاست.»

وی ادامه داد: «اگر قرار باشد هر 4 تیم ایرانی حاضر در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا بازی‌های خود را در ورزشگاه آزادی برگزار کنند و محل میزبانی خوبی نداشته باشند اولین امتیاز مثبت از فوتبال ایران سلب می‌شود. برای دستیابی به امتیاز مثبت در این خصوص باید همه به مسئله میزبانی توجه جدی داشته باشند.»

توصیه‌های علی‌آبادی

 در ادامه نشست مدیران باشگاه‌ها رئیس سازمان تربیت‌بدنی که در آکادمی فوتبال حاضر شده بود، خواستار ایجاد راهکارهایی برای رقابتی‌تر شدن لیگ برتر فوتبال کشور شد. به گزارش ایسنا محمد علی‌آبادی  در این نشست گفت: «واقعیت این است که در کشور درخواست‌ها مبنی بر این است که لیگ برتر با 30 تیم برگزار شود. زمانی که دولت به سفرهای استانی می‌رود، مردم این درخواست را مطرح می‌کنند. در آذربایجان شرقی، مازندران، مرکزی و تمامی استان‌های کشور درخواست برای داشتن حداقل یک تیم در لیگ برتر وجود دارد.»

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: «باید بررسی کنیم که چرا تنها باید دو تیم از لیگ برتر سقوط کنند و چه اشکالی دارد این تعداد به 4 تیم افزایش پیدا کند تا انگیزه‌ها هم در لیگ برتر و هم در لیگ دسته‌های پایین‌تر افزایش پیدا کند. ما در لیگ پایین‌تر 28 تیم داریم که اگر قرار باشد به جای دو تیم، چهار تیم به لیگ برتر راه پیدا کنند، طبیعی است که امید بیشتری در میان آنها ایجاد می‌شود و تلاش بیشتری انجام می‌دهند.

ضمن آنکه سقوط تنها دو تیم از لیگ برتر چهار، پنج تیمی را که در میانه‌ جدول قرار دارند، در حاشیه‌ امنیت قرار می‌دهد. اما اگر این تعداد افزایش پیدا کند، رقابت در لیگ برتر نیز جدی‌تر می‌شود.»  علی‌آبادی خاطرنشان کرد: «می‌توانیم از ابزارهای دیگری نیز استفاده کنیم. مثلا به بازیکنان نمره بدهیم تا مشخص شود توانایی هر بازیکن در طول فصل تا چه اندازه است. من پیشنهاد می‌کنم فرمی تهیه شود و باشگاه‌ها در این فرم تک‌تک بازیکنان را آنالیز کنند تا در سال بعد یک تحلیل کامل از تمامی بازیکنان تیم داشته باشند و حتی این موضوع می‌تواند به آنها در انتخاب بازیکن در فصل‌های آینده نیز کمک کند.

در حال حاضر می‌توانم اسم بازیکنان مختلفی را بیاورم که در لیگ برتر قراردادهای 200 میلیون تومانی بسته‌اند اما، اگر همین الان نام آنها مطرح شود، کارشناسان می‌گویند که 50 میلیون تومان هم نمی‌ارزند. چرا باید چنین اتفاقاتی در فوتبال بیفتد؟ من معتقدم باید به بازیکنان پول بدهیم اما، آن اندازه که حق‌شان است و باید این پول کنترل شود و کنترل کنیم که ظرفیت بازیکنان چقدر است.

رئیس سازمان تربیت بدنی متذکر شد: «چرا در فوتبال ما دوندگی بازیکنان 4 تا 6 کیلومتر است در حالی که دوندگی بازیکنان در اروپا 12 کیلومتر است. چرا در سیستم ما توپ با سه پاس لو می‌رود در حالی که در اروپا این اتفاق در هشت پاس صورت می‌گیرد. فوتبال که صنعت موشکی پیچیده‌ای نیست. چرا  است بازیکنان ما پاس عرضی و عمقی نمی‌دهند؟ آیا واقعا ضریب هوشی ما پایین است که البته از نظر من این طور نیست. چرا که دنیا ضریب هوشی ایرانیان را 115 می‌داند. چه کسی باید به این مسائل بپردازد؟

بازیکنان در خارج کشور قراردادهای 20 صفحه‌ای را امضا می‌کنند و مسائلی چون غذا خوردن، تناسب اندام، حضور به موقع در تمرینات، نوع پوشش و ... آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد. در حالی که امروز بازیکن ما 127 خطای راهنمایی و رانندگی دارد. قطعا مدیران باشگاه‌ها باید با کسانی که مجالس شبانه می‌روند برخورد کنند. چه کسی به آنها اجازه می‌دهد دور گردنشان را خالکوبی کنند. اینکه جوان باید شاداب باشد و جوانی کند را می‌پذیریم. ما باید فضایی ایجاد کنیم تا آنها راحت باشند ولی با اینگونه مسائل نیز جدی برخورد کنیم.»

کد خبر 71415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز