به گزارش شانا، علی فراهانی درباره مراحل راهاندازی سیستم فروش اینترنتی سوخت توضبح داد: مدیریت برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی حدود یک سال پیش تصمیم گرفت تا طرح فروش اینترنتی سوخت را با هدف ارائه خدمات مطلوب به مشتریان راهاندازی کند.
علی فراهانی ادامه داد: مشتریان خرید سوخت دو دسته هستند؛ گروه نخست عرضهکنندگان فرآوردههای نفتی، جایگاهداران و مجاری عرضه و فروش سوخت و دسته دوم صنایع، کارخانجات و کلیه شرکتهای درگیر با مصرف سوخت مایع را شامل میشوند، بنابراین دسته اول تماس بیشتری با شرکت پخش داشته و سوخت خود را به صورت روزانه خریداری میکنند اما دسته دوم به تناسب نیاز خود با ما در ارتباط هستند.
وی افزود: فروش سوخت به دو طریق انجام میشود، در روش اول متقاضی از طریق اینترنت و در هر جایی که باشد به سایت شرکت پخش متصل شده و با تکیه بر شماره حساب تعیین شده در بانک خرید الکترونیکی خود را انجام میدهد همچنین برای او حواله خرید صادر شده و پیگیری حوالههای صادر شده نیز امکان پذیر است.
فراهانی ادامه داد: روش دوم برای متقاضیانی است که از خدمات اینترنتی در منازل یا محل کار خود بهره مند نیستند که میتوانند با مراجعه به دفاتر پست در نقاط مختلف کشور و استفاده از دستگاههای کارت خوان یا پایانههای فروش، خرید اینترنتی خود را انجام دهند.
فروش اینترنتی سوخت با کارتهای عضو شبکه شتاب
فراهانی افزود: در گذشته تنها اخذ فیش از بانک کافی نبود و باید مبلغ مورد نظر برای دریافت سوخت به حساب شرکت پخش ناحیه واریز میشد تا حواله فروش سوخت صادر شود اما هم اکنون با وجود این که باز هم میتوان با مراجعه مستقیم به بانک مبلغ مورد نظر را به حساب ریخت اما دیگر لازم نیست به شرکت پخش مراجعه شود و تنها با رجوع به شرکت پست کارها انجام میشود همچنین خریداران با استفاده از کارت اعتباری عضو شبکه شتاب و دستگاه کارت خوان سوخت مورد نظر خود را خریداری میکنند.
مدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران ادامه داد: این دستگاهها با سایر کارت خوانها متفاوت هستند و از سوی بانک ملت بهطور ویژه برای اجرای طرح فروش اینترنتی سوخت طراحی شدهاند تا با مطابقت کد شناسه خریدار و میزان سهمیه سوخت او مبلغ مورد نظر را از حساب متقاضی به حساب شرکت پخش واریز کنند.
فروش اینترنتی سوخت؛ صرفهجویی در وقت و هزینه متقاضیان
فراهانی با بیان این که به دلیل نبود نمایندگی فروش در برخی از شهرها متقاضیان خرید سوخت مجبور هستند با صرف هزینه و زمان به نواحی پخش در شهرهای دیگر مراجعه کنند اظهار داشت: یکی از اهداف راه اندازی طرح فروش اینترنتی سوخت به حداقل رساندن رفت و آمدهای مشتریان از شهرستان ها به کلانشهرها و صرفهجویی در هزینه آنان است تا اشخاص کمتری برای خرید فرآورده به شرکت پخش هر استان مراجعه کنند که این کار نیازمند بهرهگیری از تکنولوژی روز دنیا و امکانات الکترونیک است.
وی درباره آماده سازی زیرساختهای اجرای این طرح گفت: دو کار به عنوان زیرساخت انجام شد، نخست راهاندازی سایت فروش اینترنتی (WWW.NIOPDCSELL.COM) و دوم به روزرسانی سیستمهای رایانه ای بخش فروش تا از این طریق زمینه لازم برای اجرای طرح آماده شود.
فراهانی درباره علت انتخاب استان قزوین به عنوان نخستین مکان برای راهاندازی سیستم فروش اینترنتی سوخت توضیح داد: استان قزوین از امکانات خوبی نظیر کیفیت مدیریت و امکانات یارانهای برخوردار است همچنین نزدیک بودن این منطقه به ستاد مرکزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران و تسهیل در تعاملات میان دو شرکت، همچنین وجود مراکز صنعتی و مصرفکنندگان عمده فراوان در استان قزوین سبب شد تا این منطقه را برای اجرای آزمایشی طرح فروش سوخت اینترنتی انتخاب کرده و از هفته آینده نیز این طرح به صورت واقعی در استان قزوین اجرایی شود و سپس حوزه کاری این سیستم در سراسر کشور گسترش یابد.
مدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان این که مقدمات اجرای طرح فروش اینترنتی سوخت در تمامی استانهای کشور پایهریزی شده است اظهار داشت: هم اکنون این طرح به صورت واقعی تنها در استان قزوین اجرا میشود تا پس از حصول اطمینان از موفقیت این طرح آن را از بهمن ماه سال جاری در سایر استانهای کشور نیز اجرایی کنیم.
وی درباره هزینه اجرای طرح فروش سوخت اینترنتی توضیح داد: تا کنون هزینه چندانی برای راهاندازی این طرح صرف نشده چرا که تنها عملیات برنامه نویسی آن در استان قزوین و به دست کارشناسان شرکت پخش انجام شده و هزینهای کمتر از ۲۰ میلیون تومان داشته است.
فراهانی ادامه داد: برای اجرای این طرح با بانک ملت و شرکت پست نیز در ارتباط هستیم که ارائه خدمات از سوی بانک ملت برای شرکت ملی پخش هزینهای در بر نخواهد داشت زیرا انجام تراکنشهای مالی در بانک ملت برای خود بانک نیز سودمند است اما در حال مذاکره با مسئولان شرکت پست هستیم تا هزینهای که باید به عنوان کارمزد از سوی مشتریان و شرکت ملی پخش به آنان پرداخت شود را تعیین کنیم.
مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران یکی از مزایای اجرای طرح فروش اینترنتی سوخت را افزایش ظرفیت انتقال اطلاعات از طریق فیبرهای نوری از کلیه استانها به ستاد مرکزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی خواند و اظهار داشت: برای اجرای این طرح هم اکنون در مرحله گردآوری اطلاعات هستیم تا آنها را مورد پردازش قرار داده و در اختیار مدیران بگذاریم همچنین استفاده از امکاناتی چون فیبر نوری، امکانات مخابراتی، ماهوارهها و مواردی از این دست نه تنها برای اجرای طرح فروش اینترنتی سوخت استفاده میشود بلکه کاربردهای دیگری نیز دارد.
فراهانی درباره ضمانت مالی معاملاتی که از طریق اینترنت انجام میشود توضیح داد: بانک ملت پشتیبان و ضامن این سیستم است اما خریداران سوخت میتوانند از خدمات تمام بانکهای عضو شتاب بهرهمند شوند.
باید فرهنگسازی شود
مدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران درباره موانع اجرای این طرح در کشور توضیح داد: برای اجرای طرح فروش اینترنتی سوخت مشکلی وجود ندارد تنها باید در میان متقاضیان خرید سوخت فرهنگسازی شود و اطلاع رسانی مناسب صورت پذیرد تا مردم بدانند چنین امکاناتی در کشور فراهم شده و با توجه به اجرای آزمایشی و سپس اجرای قطعی این طرح در استان قزوین پیشبینی میکنیم که طرح اینترنتی فروش سوخت با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم مواجه شود.
وی افزود: با توجه به این که در استان قزوین ۵۴۰ فروشنده روستایی، ۶۳ جایگاه عرضه سوخت و بیش از ۴ هزار مصرف کننده عمده با مصرف ماهانه بیش از ۶ هزار لیتر فرآوردههای نفتی وجود دارند، پیشبینی میشود برای جلوگیری از وقت و هزینه از اجرای این طرح استقبال شود.
فراهانی درباره شرایط لازم برای انجام موفقیت آمیز معاملات اینترنتی توضیح داد: هر کدام از متقاضیان برای خرید اینترنتی سوخت باید با توجه به موجودی خود در بانک و میزان سهمیه تعیین شده در شرکت ملی پخش اقدام کنند زیرا متقاضی که موجودی کافی در حساب بانکی خود نداشته باشد و یا میزان سوخت درخواستی او بیش از سهمیه تعیین شده باشد مجاز به انجام معامله نیست.
مدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران ادامه داد: شرکت پخش فرآوردههای نفتی در هر کدام از مناطق ۳۷ گانه کشور از دو طریق با بانک ملت مرتبط است؛ نخست از طریق سیستم خرید و فروش اینترنتی سوخت و سپس برقراری ارتباط مستقیم با بانک ملت تا حسابهای هر کدام از شرکتهای پخش به صورت روزانه و دقیق از سوی امور مالی بررسی شده و میزان خرید، فروش و مبالغ دریافتی مطابقت داشته باشد بنابراین کوچکترین احتمالی برای بروز مشکلات مالی نیست.
وی افزود: با توجه به اینکه سیستم فروش اینترنتی سوخت به سیستم مالی بانک ملت متصل شده اطمینان داریم که پرداختها صورت گرفته و برای متقاضی نیز سهمیه سوخت وجود دارد.
فراهانی درباره سهمیههای متقاضیان خرید سوخت بیان داشت: متاسفانه فرآوردههای نفتی در کشور ما به صورت یارانهای و چندین برابر زیر قیمت واقعی به فروش میروند همچنان که قیمت تمام شده نفت گاز بر اساس نرخ FOB خلیج فارس حدود ۳۵۰ تومان است اما در مجاری عرضه با قیمت ۱۶ تومان به فروش میرود که این امر ما را ناگزیر به اعمال مدیریت مصرف کرده است.
وی در اینباره توضیح داد: یکی از راههای اعمال مدیریت مصرف در کشور بررسی میزان نیاز مصرفکنندگان عمده و خرد به انواع فرآوردههای نفتی است تا بر اساس این میزان نیاز سهمیهای برای آنان تعیین شده و در سیستم فروش اینترنتی سوخت لحاظ شود.
مدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران یکی از مشکلات کشور را اجرای سهمیهبندی خواند و گفت: در صورتی که یارانهها برداشته شود و انحصار از میان برود بسیاری از مشکلات نیز برطرف خواهد شد زیرا آنچه ایران را از سایر کشورهای جهان متمایز میکند بحث سهمیهها است.
وی افزود: در سایر کشورها تنها با واریز وجه، خرید به صورت نامحدود انجام میشود اما در ایران ناچاریم دو سیستم مالی و سهمیهای را تلفیق کنیم.
فراهانی با بیان این که فروش اینترنتی سوخت شامل همه فرآوردههایی است که از سوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی عرضه میشود ادامه داد: تمامی مصرفکنندگان عمده و خرد فرآوردههای نفتی برای خرید اینترنتی سوخت دارای کد شناسه هستند و طی قراردادی که با شرکت پخش دارند مقدار سوختشان مشخص شده و کسانی که کد شناسایی ندارند نمیتوانند از این طریق سوخت موردنیاز خود را خریداری کنند.
وی افزود: متقاضیانی که کد شناسه ندارند با نخستین مراجعه به سیستم رایانهای و ارائه درخواست و بازدید نمایندهای از سرویسهای صنعتی شرکت پخش، کد شناسایی دریافت میکنند.
وی تصریح کرد: متقاضیان خرید سوخت میتوانند از طریق پرداخت پول به بانک، اخذ فیش، مراجعه به منطقه پخش و دریافت حواله، سوخت مورد نیاز خود را خریداری کرده یا با استفاده از عابربانک و دریافت حواله خرید کنند و در روش سوم از طریق اینترنت در هر زمان و مکانی که بخواهند میتوانند وارد سایت شده از موجودی خود برداشت کنند و با واریز مبلغ به حساب شرکت پخش منطقه و صدور حواله، با توجه به سهمیه سوخت باقی مانده خرید کنند.
فراهانی درباره ضمانت قانونی اجرای این طرح گفت: کلیه مشکلات احتمالی در روند اجرای طرح فروش اینترنتی سوخت پیش بینی شده و دارای ضمانت قانونی است، تنها موضوعی که نیاز به کسب مجوز قانونی دارد میزان کارمزد دریافتی اداره پست از مشتریان است که هم اکنون اجرای این طرح در مراکز پستی به صورت رایگان انجام میشود تا روند و حجم کار برای آنان مشخص شده سپس با توافق مسئولان اداره پست میزان کارمزد را معین کنیم.
شرکت ملی پخش و بانک ملت ضامن اجرای صحیح فروش اینترنتی سوخت
وی با تاکید بر این که هر گونه اشتباه مالی از سوی بانک ملت و هر گونه مشکل سهمیهای از سوی شرکت پخش فرآوردههای نفتی ضمانت میشود، اظهار داشت: فروش اینترنتی انواع سوخت طرحی است که اجرای آن سالها در کشورهای پیشرفته جهان متداول بوده و همه کالاها و اقلام ضروری از این طریق خریداری میشود.
مدیر برنامهریزی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران درباره بهرهگیری از طرح فروش اینترنتی سوخت در امر صادرات فرآوردههای نفتی توضیح داد: هم اکنون مناقصات و فروشهای صادراتی از طریق سایتهای اینترنتی انجام میشود اما خرید الکترونیک فرآوردههای نفتی تنها مربوط به مشتریان داخل کشور است.
وی در پایان تصریح کرد: طرح فروش سوخت اینترنتی شامل رانندههای خودروهای دیزلی نمیشود و تنها به صنایعی که حجم وسیعی از انواع سوخت نیاز دارند مربوط است.