مقامات بهداشتی در آمریکا و اروپا درباره افزایش موارد عفونت‌های کووید به علت شیوع یک زیرسویه جدید کرونای اُمیکرون هشدار می‌دهند.

covid variant

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز دست کم پنج کشور اتحادیه اروپا چرخش زیرسویه جدید BQ.1 کروناویروس را گزارش کرده‌اند و «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های اروپا» (EDEC) پیش‌بینی می‌کند که BQ.1 و زیرسویه دیگر منشا گرفته از آن به نامB.Q.1.1 در ماه‌های آینده به سویه غالب در عفونت‌های کروناویروس بدل شوند.

این دو زیرسویه اخلاف زیرسویه BA.5 کرونای اُمیکرون هستند که اکنون در بسیاری از کشورها سویه غالب در عفونت‌های کروناویروس را تشکیل می‌دهد. واکسن‌های یادآور جدیدی که اخیرا در آمریکا و اروپا تایید شده‌اند، زیرسویه BA.5 را هم هدف قرار می‌دهند.

بررسی‌های مقدماتی آزمایشگاهی در آسیا نشان می‌دهندBQ.1 توانایی قابل‌ملاحظه گریز از پاسخ دستگاه ایمنی را پیدا کرده است. اما بر اساس داده‌های محدود فعلی، شاهدی درباره افزایش شدت عفونت ناشی از BQ.1 نسبت به سویه‌های غالب فعلی کرونای اُمیکرون یعنی BA.4 و BA.5 وجود ندارد.

EDEC می‌گوید احتمالا با افزایش شیوع این زیرسویه جدید، دوزهای یادآور اضافی واکسن کرونا برای گروه‌های در معرض بیشترین خطر بیماری شدید، مانند بزرگسالان بالای ۶۰ سال؛ افراد دچار نقصان ایمنی، افراد دارای بیماری زمینه‌ای پزشکی و زنان باردار ضرورت پیدا می‌کنند.

کشورهایی از اتحادیه اروپا که بیشترین میزان شیوع این زیرسویه جدید را گزارش کرده‌اند شامل فرانسه (۱۹ درصد)، بلژیک (۹ درصد)، ایرلند (۷ درصد)، هلند (۶ درصد) و ایتالیا (۵ درصد) هستند. به گفته EDEC‍، نسبت‌های فعلی شیوع زیرسویه جدید هنوز آنقدر بالا نیستند که در حال حاضر اثر قابل‌توجهی بر وضعیت اپیدمیولوژیکی در کشورهای مبتلا داشته باشند. با این حال این سازمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته است تا به طور مداوم اطلاعات در دسترس درباره این سویه‌ها را به اشتراک بگذارند تا برای ارزیابی خطر در هفته‌های آینده به کار روند.

مقامات بهداشتی در آمریکا تخمین زده‌اند که زیرسویه‌های BQ.1 و BQ.1.1 اکنون ۱۶/۶ درصد از سویه‌های کروناویروس در این کشور را تشکیل می‌دهند و از هفته گذشته تا کنون تقریبا دو برابر شده‌اند.

کارشناسان در آمریکا پیش‌بینی می‌کنند که زیرسویه‌های BQ.1 و BQ.1.1 همانطور که در اروپا و بریتانیا در حال افزایش هستند، باعث اوج‌گیری شدید موارد کووید در زمستان در آمریکا شوند.

یک زیرسویه دیگر کروناویروس به نام XBB نیر در کشورهای گوناگون در حال افزایش است و در سنگاپور میزان عفونت‌های ناشی از آن بر BA.5 پیشی گرفته است. 

در این زیرسویه‌های جدید پروتئین‌های سطحی به شکلی تغییر یافته‌اند که آنتی‌بادی‌های ایجاد شده بوسیله عفونت‌های قبلی یا واکسیناسیون توانایی شناسایی و مقابله با آنها را ندارند و بنابراین این زیرسویه‌ها  بسیار واگیر هستند.

کد خبر 714664

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
    0 0
    دانشگاه ها شدن کانون شیوع کرونا. یارو درس هم نمیخونه . لطفا مجازی کنید.