انگلیس روز دوشنبه به روسیه درباره عواقب شدید استفاده مسکو از سلاح‌های هسته‌ای هشدار داد و گفت چنین اقدامی ماهیت منازعه را تغییر می‌دهد.

uk

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس همچنین از روسیه خواست جلوی صادرات غلات را نگیرد و گفت «چنین اظهارات از سر استیصالی» از طرف کرملین برای انحراف توجه‌ها از به بن‌بست رسیدن عملیات‌ جنگی‌اش طراحی شده است.

پوتین گفته است که روسیه درباره استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین صحبت نکرده است و بر عکس این کی‌یف است که می‌تواند یک «بمب کثیف» بسازد و منفجر کند.

اما وزیر خارجه انگلیس گفت اینکه گفته شود اوکراین چنین بمبی را منفجر خواهد کرد، «ادعایی پوچ» است و افزود لفاظی پوتین درباره سلاح‌های هسته‌ای «سخنانی بدون احساس مسئولیت» است.

کلورلی گفت:‌«باید تصریح کنم که از نظر انگلیس و متحدانش، هر استفاده‌ای از سلاح‌های هسته‌ای ماهیت این منازعه را تغییر می‌دهد و عواقبی شدید برای روسیه به دنبال خواهد داشت.»

از طرف دیگر، وزیر دفاع روسیه گفت که انفجار ماه پیش خط لوله گاز «نورد استریم» کار پرسنل نیروی دریایی انگلیس بوده است و «نیروهای ویژه انگلیسی» عضو این واحد بوده‌اند که حمله پهپادی اوکراین به ناوگان دریای سیاه روسیه در کریمه را در روز شنبه رهبری کرده‌اند.

انگلیس این اتهامات را تکذیب کرده است. کلورلی به طور مستقیم به این اظهارات اشاره نکرد، اما گفت:‌«اکنون کرملین به اتهامات دروغین بیهوده‌ای متوسل می‌شود و داستان‌هایی جعلی اختراع می‌کند که بیشتر نمایانگر گسیختگی‌های درون دولت روسیه است تا کارهای که آنها می‌خواهند در برابر ما انجام دهند.»

روسیه روز شنبه با اشاره به حملات پهپادی به ناوگانش مشارکتش در توافق صادرات غلات از دریای سیاه را که با میانجی‌گری سازمان ملل به دست آمد، به حالت تعلیق درآورد.

کلورلی گفت  «ظالمانه» است که مردم کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط در نتیجه تعلیق این توافق رنج ببرند.

کد خبر 716610

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha