یکشنبه ۸ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۸
۰ نفر

آذر اسدی کرم: هرچند بررسی میزان مطالعه در ایرانی‌ها، خود به یکی از بحث‌های دامنه‌دار در دنیای کتاب و کتابخوانی تبدیل شده است و نمی‌توان به این سادگی‌ها از آن اطلاع یافت، اما شاید پرسش فرد به فرد از برخی چهره‌های حوزه‌های گوناگون نیز خیلی چیزها را نشان دهد.

 البته این کار، لطف‌های دیگری هم دارد که با خواندن مطلب بهتر می‌توان دریافت.

لیلا ابراهیمی – دونده

لیلا ابراهیمی همیشه برای جواب دادن آماده است. چند دقیقه سکوت می‌کند و بعد تندتند جواب می‌دهد. وقتی زنگ می‌زنم در فیزیوتراپی است. او 26 ساله است و برای اولین بار مدال برنز دوی بانوان را به ایران آورد. ابراهیمی دانشجوی مترجمی زبان است. وقتی اسم کتاب می‌آید،  می‌گوید:« آخرین کتابی که خواندم و خیلی خوشم آمد شاهنامه فردوسی بود که به نثر در آمده بود.»

  •   نویسنده کتاب چه کسی بود؟

اسم کسی که کتاب را به نثر نوشته بود یادم نیست  اما چاپ کتاب ‌ قدیمی بود.
کلا من کتاب‌های تاریخی را خیلی دوست دارم.دوست دارم بدانم برای این شخصیت‌ها چه اتفاقی می‌افتد و در زندگی شان چه راهی را طی کرده‌اند.

  •   بیشترین کتابی که دوست داشته اید،  چه بوده؟

مادرم‌  ادبیات خوانده است،  به خاطر علاقه او به کتاب یک کتابخانه ارزشمند در خانه داریم که من کتاب‌ها‌  را از آن جا انتخاب می‌کنم.

بیشترین کتابی که دوست داشتم «پارلایان‌ها» نوشته «الکساندر دوما» بود. این کتاب یک کتاب تاریخی ‌ درباره زندگی شوالیه‌ها بود. کتاب خیلی زیبایی بود.

  •   کتاب چند جلد بود؟

12 جلد

  •   شما همه 12 جلد را خوانده اید؟

(می خندد) من 10 ‌جلدش را خواندم. 2 جلد آخر را نخواندم،  مادرم خواند برایم تعریف کرد.

  •  کتاب نخوانده هم دارید؟

«غریبه» نوشته دانیل استیل را به من پیشنهاد داده‌اند که بخوانم،  اما هنوز فرصت نکرده ام.
‌ویدا اسلامیه- مترجم

مترجم کتاب‌های «هری پاتر»؛ ویدا اسلامیه چند سال است که با این عنوان مشهور شده. اسلامیه کتاب‌های دیگری هم ترجمه کرده،  اما ترجمه هری پاتر، او را مشهور کرد. اسلامیه وقتی مشغول ترجمه یک کتاب است، کمتر سراغ خواندن کتاب‌های دیگر می‌رود. اسلامیه‌ مترجمی زبان خوانده است. «من فعلا مشغول ترجمه یک مجموعه نوجوانان هستم. به همین خاطر در حال خواندن این کتاب به زبان انگلیسی هستم.»

  •   اسم کتاب چیست؟

«پندراگون» که یک جلدش هم منتشر شده است.

  • ‌از کتاب‌های فارسی چه خبر؟

«زنی که در ظلمت می‌درخشد» نوشته آلنا آویلا است. او این کتاب را به همراه جوی پارکر است که سیمین موحد آن را به فارسی ترجمه کرده است.  چند صفحه از این کتاب را خوانده‌ام و خیلی خوشم آمد.

  •   ویژگی این کتاب چیست؟

کتاب در دسته کتاب‌های روان‌شناسی و عرفانی قراردارد. این کتاب درباره انسان است. درباره برخوردهای انسانی است و درواقع درباره انسان است که خود را نمی‌شناسد. آویلا معتقد است که انسان اگر خودش را بشناسد مسائلش را می‌تواند حل کند.

داستان کتاب، زندگی زن شفاگر سرخ پوستی است که بعد از سال‌ها که برای درمان جسم به جست و جوی ریشه درختان خاص می‌رود و عالم به طب سنتی می‌شود،  به این نتیجه می‌رسد که دوای روح مهم است،  نه جسم و روح به نسخه‌های شفابخش احتیاج دارد. پشت جلد این کتاب متنی از «کلاریسا پینکولا» نویسنده کتاب «زنانی که با گرگ‌ها می‌دوند» به چاپ رسیده است. این کتاب از نوشته‌های مورد علاقه پینکولاست.

مهران رجبی- بازیگر

مهران رجبی از محبوب‌ترین بازیگرهای سینما و تلویزیون است. او ستاره سینما نیست اما طرفدارهای زیادی دارد که پای دیدن بازی شیرین و واقعی او می‌نشینند. رجبی
47 ساله است و فوق لیسانس گرافیک. او اولین بار در مجموعه« بچه‌های مدرسه همت» بازی کرد. او بازیگر شوخ طبعی است. اگر 5 دقیقه با رجبی حرف زدید و نخندیدید یعنی خودتان بی‌ذوقید!

 «پیشنهاد همیشگی من برای مطالعه کتاب «ام الکتاب» است. بعد ازمثنوی خواندن مثنوی معنوی را پیشنهاد می‌دهم.»

  • ‌‌شما براساس کدام ویژگی مثنوی آن را پیشنهاد می‌دهید؟

 به خاطر نکته‌های بسیار خوب و حکمت‌های بعیدی که در این کتاب نهفته است. نکته‌هایی که لابه لای اشعار پنهان شده است را باید کشف کرد. به قول عرفا، مثنوی ترجمه عرفانی قرآن است.

  • ‌شما همیشه پیشنهادتان مثنوی است؟

بله ( می‌خندد). این کتاب را در حد تیم ملی دوست دارم،  آن هم با 22 بازیگر؛  همه نیمکت نشین‌ها و توپ جمع کن‌ها.

  • ‌با مربیگری چه کسی؟

(می خندد) هر کسی!

  • ‌از کی با مثنوی مانوس بوده‌اید؟

از 12 سالگی، آن هم به‌دلیل حضور دوست‌های ادیب و مثنوی‌دوست برادرم. من در مجالس آنها می‌نشستم. بعد هم در انجمن حکمت و فلسفه شاگرد علامه جعفری و حسین‌الهی قمشه‌ای بودم،  آن جا یکی از مبحث‌هایی که تدریس می‌شد مثنوی بود.

کد خبر 71725

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز