سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

گروه ورزشی: در سالی که المپیک پکن برگزار شد، طبیعی است که بهترین ها از بزرگترین همایش ورزش جهان باشند.

 یوساین بولت که با سرعت رعدآسایش پیست آشیانه پرنده پکن را به لرزه درآورد، مایکل فلپس که در مکعب آبی 8 مدال طلا گرفت تا رکوردی بی نظیر ثبت کند و ایسینبایوا با پرشی به ارتفاع 05/5 متر خاطره سرگئی بوبکای افسانه ای را زنده کرد.البته نباید رافائل نادال را فراموش کرد که به سلطه فدرر در تنیس جهان پایان داد. همیلتون تنها عضوی از این فهرست 5 نفره است که در المپیک حاضر نبود، ولی او در پیست های فرمول یک جهان توانست همه بزرگان را پشت سر بگذارد.

یوساین بولت

سال‌ها تحقیق و بررسی دانشمندان و نتایج مختلف تست‌های دوپینگ تا به حال تنها یک نتیجه دربرداشته؛ ورزشکاران اهل آفریقای غربی، کارائیب و ایالات متحده از ژن‌های خارق‌العاده‌ای بهره‌مندند که توانایی‌های منحصر به فردی را در عضلات آنها به وجود آورده است. از این بین شاید سهم بولت کمی از سایرین بیشتر بوده. غیر از این چطور می‌توان دویدن رعدآسای مردی را در بزرگترین صحنه رقابت‌های دنیا یعنی بازی‌های المپیک توجیه کرد؛ دونده‌ ‌ای که حتی پیش از آنکه کسی مجال بردن نام او را داشته باشد، با عبور از خط پایان دست‌هایش را به نشان پیروزی از هم باز کرده بود. بسیاری بر این باورند که بولت حتی قادر بود مسیر 100 متر فینال پکن را در زمانی کمتر از رکورد باورنکردنی 96/9 ثانیه خود بدود. رکورد 30/19 ثانیه 200 متر که او تنها چند روز بعد به جای گذاشت، اگرچه با زحمت بیشتری به دست آمد اما به همان اندازه غیرقابل باور بود. برخلاف عرف دوندگان سرعتی قامت حدود 2 متری بولت نه‌تنها مانعی بر سر راه او نبود بلکه با به هم ریختن محاسبات منطقی، او را در سن 22 سالگی به یک پدیده و بهترین ورزشکار سال 2008 تبدیل کرد و حالا این سئوال به وجود آمده که این دونده جامائیکایی در دوران کمال خود تا چه حد سریع‌تر از این خواهد بود؟

 رافائل نادال

رسیدن به قله جهان برای نادال که از ژن‌های بولت بی‌بهره است اگرچه کار سخت‌تری بود اما در فوق ستاره بودن این تنیسور اسپانیایی هیچ شکی را به وجود نمی‌آورد. پسری که با دست چپ جادویی، پاهای سریع، انرژی بی‌حدو مرز، تمرکز باورنکردنی و اراده‌ای آهنین برای پیروزی، دنیای تنیس را ظرف یک سال طبق نقشه‌هایی که در ذهن داشت زیرورو کرد. 2 قهرمانی گرنداسلم، مدال طلای المپیک و قهرمانی‌های مختلف مسترز پله‌هایی بود که نادال را به سوی سکوی اول رده‌بندی جهان هدایت کرد تا این عنوان پس از بیش از چهار سال از سلطه راجر فدرر سوئیسی خارج شود. بی‌تردید پیروزی نادال بهترین تنیسور تاریخ روی خاک مقابل فدرر سلطان چمن در فینال ویمبلدون که به نوعی بهترین رویارویی این دو پدیده بود هرگز به فراموشی سپرده نخواهد شد. نادال با پیشرفت فوق‌العاده در زمین‌های سخت و چمن، سال 2008 را به نام خود ثبت کرد.

مایکل فلپس

شنا در رشته‌ها و مسابقات مختلف به فاصله کم از یکدیگر، مقابل حریفان بزرگ دنیا در رقابتی چون المپیک با سرعتی نفسگیر و هدفی فراتر از پیروزی چیزی بود که فلپس را به رغم فشارهای سخت و انتظارات در تاریخ ماندگار کرد. تلاش فلپس در سال‌های گذشته برای تحقق اهدافش در المپیک چین، یعنی کسب 8 مدال طلا فراتر از توانایی‌های یک انسان معمولی بود. با این وجود بسیاری از جمله یان تورپ و مارک اسپیتز در موفقیت وی تردید داشتند. اما در نهایت مجموع 14 مدال طلا اکنون این شناگر آمریکایی را به پرافتخارترین ورزشکار تاریخ المپیک تبدیل کرده است.

لوئیز همیلتون

جوان سیاهپوست بریتانیایی با تجربه کم ولی انگیزه قوی، تحولی در فرمول یک به وجود آورد. راننده مک‌لارن که در جدال با بزرگانی چون فلیپه ماسای فراری، قهرمانی جهان را در مسابقه‌ای فراموش‌نشدنی از آن خود کرد. در آخرین مسابقه فصل، ماسا در حضور تماشاگران برزیلی هموطنش تا لحظات پایانی قهرمان جهان بود ولی همیلتون در پیچ آخر با عبور از ماسا و کسب رتبه پنجم، امتیازات لازم برای قهرمانی فرمول یک را به دست آورد. همیلتون با این قهرمانی، توانست عنوان جوان‌ترین قهرمان جهان را که در اختیار فرناندو آلونسو بود، از آن خود کند.

 یلنا ایسینبایوا

قهرمان پرش با نیزه المپیک و بهترین ورزشکار زن در سال‌های 2004 و 2005 که در سال 2008 نیز این عنوان را به خود اختصاص داد. پدیده‌ای که در تاریخ پرش با نیزه زنان نظیر آن وجود ندارد و نخستین زنی که 3 سال پیش موفق شد پرشی به ارتفاع 5 متر را ثبت کند. ایسینبایوا با بیست و چهارمین پرش رکوردشکن خود در المپیک چین این ارتفاع را تا  5 0/ 5  متر افزایش داد. بسیاری موفقیت این ورزشکار روسی را مدیون 10 سال تجربه او در ژیمناستیک می‌دانند. رشته‌ای که او به خاطر قامت بلند خود از آن دست کشید و چالش جدیدی را در پرش با نیزه آغاز کرد.

کد خبر 71905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز