روز سه‌شنبه مجلس به فوریت لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها رای داد. رئیس‌جمهور هم اعلام کرد دولت لایحه بودجه سال 1388 را بعد از تعیین تکلیف لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها به مجلس ارائه می‌کند.

از این‌رو درصورتی که تصویب لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها به طول بینجامد، ارائه لایحه بودجه سال آینده به مجلس احتمالا با تاخیر زمانی زیادی روبه‌رو خواهد شد چرا که در سال‌های گذشته، دولت معمولا در آذر یا دی لایحه بودجه را به مجلس تقدیم می‌کرد. در این باره با علی اصغر یوسف نژاد، عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • رئیس‌جمهور از ارائه لایحه بودجه سال 88 بعد از تعیین تکلیف لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها خبر داد. آیا این اقدام موجب تاخیر در بررسی بودجه نخواهد شد؟

بله این مسئله موجب تاخیر در بررسی لایحه بودجه سال آینده خواهد شد ولی با توجه به اینکه پیامدهای هدفمندکردن یارانه‌ها مستقیما بر بودجه، اثر می‌گذارد مجلس چاره‌ای ندارد که ابتدا این لایحه را تصویب کند و سپس به بررسی بودجه بپردازد. اما مجلس در بررسی لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها با توجه به آنکه فوریت آن تصویب شده، تعجیل خواهد کرد.

  • در این صورت، اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها در سال آینده، قطعی خواهد بود؟

با تصویب فوریت لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها و گنجاندن اثرات آن بر بودجه 88، اجرای آن در سال آینده، بدیهی خواهد بود. البته من و شمار زیادی از نمایندگان به فوریت این لایحه رای منفی دادیم چون با ماهیت و زمان این طرح مخالفیم.

به اعتقاد من، هدفمندکردن یارانه‌ها نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌ها، اقناع افکار عمومی و اجماع 3قوه است و بدون این پیش‌نیازها اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها، به‌علت اینکه کامل و جامع نیست، مفید نخواهد بود.

  • پس، از دیدگاه شما چه زمانی اجرای طرح تحول اقتصادی، مناسب است؟

ما پیشنهاد دادیم که دولت لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها را بعد از لایحه بودجه سال 1388 به مجلس ارائه کند و این طرح در برنامه پنجم توسعه گنجانده و در قالب همان اجرا شود.

بدین ترتیب مجلس نیز یک سال فرصت داشت تا با استفاده از دیدگاه‌های تمامی کارشناسان، اقتصاددانان، فعالان اقتصادی و خبرگان به‌طور اساسی روی طرح تحول اقتصادی کار کند تا قانونی کامل و جامع با زیرساخت‌های آماده تصویب شود که همچون قانون مالیات بر ارزش افزوده، به‌علت فراهم نبودن بسترها، اصل آن زیر سؤال نرود.

  • حال که پیشنهاد شما مورد لحاظ قرار نگرفت و لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها در دستور کار قرار گرفته، آیا در تصویب لایحه بودجه با کمبود زمان مواجه نخواهید بود؟

خیر، زیرا با توجه به احاطه کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس به کلیات لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها، طی 10 تا 12 روز آینده این کمیسیون گزارش خود را از لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها به صحن علنی مجلس ارائه خواهد داد و آنگاه خارج از نوبت در صحن علنی مطرح و درخصوص جزئیات و کلیات لایحه، رای‌گیری خواهد شد.

بنابراین، با توجه به آنکه مجلس بررسی لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها را به سرعت در دستور کار قرار می‌دهد، تکلیف این لایحه بسیار زود مشخص می‌شود و آنگاه دولت می‌تواند لایحه بودجه را به مجلس ارائه کند.

کد خبر 71940

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز