معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به شیوع بالای بیماری دیابت در استان یزد، گفت: در حالی دیابت ۲۴ درصد یزدیها را درگیر خود کرده که متاسفانه بیش از ۶۰ درصد یزدیها به دلیل شیوه نادرست زندگی، کم‌تحرک و به همین میزان چاق و دارای اضافه وزن هستند.

ديابت

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر «محسن میرازیی» امروز شنبه به مناسبت هفته دیابت در جمع خبرنگاران با اشاره به شیوع بالای دیابت در استان یزد از سالیان گذشته تاکنون، گفت: متاسفانه شیوع این بیماری همچنان در استان یزد روند افزایشی دارد به طوری در حال حاضر استان یزد در فاکتور قند ناشتا با فراوانی ۱۸ درصد رتبه چهارم و در فاکتور هموگلوبین A۱C با فراوانی ۲۴ درصد رتبه اول کشور را دارد.

وی در مورد میزان شناسایی این بیماری در استان و این که چقدر بیماران از ابتلای خود به دیابت خبر دارند، گفت: خوشبختانه ۸۰ تا ۹۰ درصد از بیماران دیابتی استان از بیماری خود اطلاع دارند که به دلیل سطح و دسترسی بالای خدمات درمانی این حوزه در استان بوده است.

میرزایی خاطرنشان کرد: در همین راستا نیز ۷۳ درصد از بیماران دیابتی برای درمان اقدام کرده‌اند که این شاخص مطلوب نیز ناشی از دسترسی و سطح خدمات بالا در استان است و استان از این حیث رتبه ششم کشور را دارد.

وی عنوان کرد: متاسفانه استان در شاخص کنترل بیماری در افراد تحت درمان وضعیت خوبی ندارد به طوری که تنها شش درصد این بیماران تحت درمان موثر هستند و از این حیث رتبه استان یزد در کشور بیست و دوم است لذا نیازمند تاثیرگذاری بیشتر در امر مراقبتها در این بخش هستیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یزد به عوامل خطر متابولیک بیماری دیابت اشاره و تصریح کرد: عمده علل شیوع بالای دیابت در استان وجود برخی رفتارهای پرخطر علاوه بر تاثیر فامیلی است که از مهمترین آنها می‌توان به نمایه توده بدنی یعنی چاقی و اضافه وزن اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: مجموع دو شاخص چاقی و اضافه وزن، ۶۴ درصد بزرگسالان یزدی را شامل می‌شود که این افراد شانس بالای ابتلا به دیابت را دارند و استان یزد را با ۲۱ درصد افراد در معرض شدید ابتلا به این بیماری در رده ۱۰ استان اول کشور قرار داده است.

وی با بیان این که استان یزد در شاخص کم تحرکی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: در حال حاضر ۶۳ درصد بزرگسالان استان یزد تحرک مورد نیاز برای سلامت خودشان را ندارند.

میرزایی در مورد مصرف میوه و سبزیجات به عنوان یکی از عوامل پیشگیری از بسیاری از بیماریها، گفت: استان یزد در شاخص دو بار مصرف میوه در هفته و سه بار مصرف سبزیجات در هفته، رتبه‌های بسیار پایینی در کشور دارد.

وی خاطرنشان کرد: یزدیها در مصرف نمک به عنوان یکی از علل افزایش فشار خون در رده نهم استانهای کشور و به لحاظ چربی خون بالا، رتبه سوم استانهی کشور را دارد.

کد خبر 719444
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
    3 0
    یعنی پیشگیری در حوزه سلامت و آموزش تغذیه سالم و ورزش اینقدره سخته حتی از بار هزینه های درمان ؟!