همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه در طی سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه 13 دی تهران به مباحث مربوط به غزه پرداخت.

به گزارش ایسنا، متکی گفت: محرم امسال امت بزرگ اسلامی عاشورای دیگری را شاهد است که در آن رزمندگان و مقاومینی که برای اعتلای کلمه‌الله و احقاق حقوق حقه‌ و قانون خود مقاومتی ستودنی در طول سالیان طولانی اشغال در فلسطین و منطقه‌‌ای که محل بعثت انبیاء الهی است به مبارزه می‌پردازند.

وی ادامه داد:‌ ملت بزرگ ایران عالی‌ترین درجه‌ همدردی،‌ همراهی و همبستگی با ملت فلسطین نه امروز و دیروز که در طول سالیان سلطه‌ صهیونیست‌های غاصب به این سرزمین به نمایش گذاشته‌اند.


متکی با طرح این سوال که امروز در غزه و فلسطین چه می‌گذرد و آیا اقدام رژیم صهیونیستی نمایش قدرت است یا نهایت استیصال و درماندگی؟ خاطر نشان کرد: این رژیم در طول 60 سال موجودیت جعلی، غیرقانونی و غیرمشروع خود که توسط استعمار انگلیس بر سر کار آمد هرگز نتوانسته در افکار عمومی منطقه کمترین مشروعیتی را بیابد و این رژیم هر روز مستاصل‌تر از پیش در شکست همه‌ی ایده‌ها ، ابتکارات و آرزوهایش می‌باشد که در جهت حکومت نیل تا فرات و اخراج کامل فلسطینیان از سرزمین آبا و اجدادی‌شان طراحی شده بود.

وی تصریح کرد: شاید آن روز که بوش در اجلاس آناپولیس سخن از دولت یهودی بر زبان آورد و بسیاری سر به زیر افکندند و دم بر نمی‌آوردند نمی‌دانستند که منظور از حل مساله‌ فلسطین تا پایان سال 2008 چه بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اظهارات فلسطینیان مبنی بر خیانت‌های برخی کشورهای منطقه به آنان اظهار داشت:‌ کسانی که از پشت به نهضت فلسطین خنجر زدند و چند روز قبل از جنایت به فلسطینیان پیغام دادند که اوضاع عادی است و به سمت آرامش پیش می‌رود و حمله‌ای صورت نمی‌گیرد، کلام مبتنی بر واقعیت فلسطینیان است که گفتند برخی از کشورهای منطقه به ما خیانت کردند.

به گفته‌ متکی، رژیم صهیونیستی امروز همان اهدافی را که در لبنان دو سال پیش پیگیری می‌کرد این بار در غزه دنبال می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: رژیم اسراییل در پی از بین بردن حزب‌الله و نابودی مقاومت در لبنان برای زمینه‌سازی اهداف دیگری بود و تصور می‌کرد با حمله‌ی گسترده می‌تواند ستون حزب‌الله را بشکند؛ آیا توانست؟ در آنجا نیز نقشه همین گونه بود و افرادی نیز از قبل مطلع بودند.

وی ادامه داد:‌ در روز اول تجاوز به لبنان وقتی با وزرای خارجه برخی از کشورهای منطقه تماس تلفنی گرفتم و خواستار اقدام در این خصوص شدم "گفتند حزب‌الله ماجراجوست" و در اجلاس رم نیز که در دوره‌ پرودی برای آتش‌بس برگزار شد همه‌ کشورها بر توقف آن تاکید داشتند، اما کسانی مشخص از قبیل آمریکا، اسرائیل، انگلیس و برخی از کشورها در منطقه مخالفت کردند، اما وقتی مقاومت لبنان به نتیجه رسید دریافتند این تلاش‌ها نتیجه نمی‌دهد و کابوس شکست را نقض کردند.


متکی با بیان اینکه زمانی که خواب‌های آشفته‌ تجاوزگران در مقاومت سلحشوران لبنانی به هم ریخت آنها این شکست را لمس کردند اضافه کرد: امروز این رژیم سرنوشتی بهتر از وضعیت لبنان نخواهد داشت؛ بزرگترین اشتباه آنها ورود زمینی به غزه است. آنها بدانند هیچ چیز دیگری از آنها باقی نمی‌ماند و امروز آن گونه نیست که صبرا و شتیلا و کفرقاسم‌ها را بیافریند، اما بوق‌های تبلیغاتی آنها چیز دیگری جلوه دهد.


وزیر امور خارجه این سیاست را سیاستی عبیداللهی توصیف کرد و گفت: فلسطینیان ساکنین این سرزمین‌اند، اگرچه به رساناها اجبار کنید که صدا را آن گونه که هست نرسانند. امروز در بیداری و آگاهی ملت‌ها ساعتی پس از ارتکاب جنایت اخبار به سراسر دنیا مخابره می‌شود و این بار دیگر نمی‌توانیم اخبار را وارونه جلوه دهیم.

 متکی در ادامه رژیم صهیونیستی را ناقض تمام قوانین، اصول حقوق بین‌الملل و نیز کنوانیسیون‌های ژنو معرفی کرد و گفت:‌ بسیار جای تاسف است که حامیان آنها مسئولان سازمان‌های بین‌المللی‌اند.

وی در مورد واکنش منطقه نسبت به حادثه‌ غزه نیز گفت:‌ نخستین کلام ما با کشورهای اسلامی و به ویژه کشورهای عربی است، ما در منطقه‌ای هستیم که وارث انبیاء الهی و عزت ما در دفاع از اسلام و منافع امت اسلامی است. مقدسات ما در معرض اهانت و هجمه‌هاست در حالی که این سرزمین مهبط وحی الهی و بعثت انبیاء بزرگ الهی است و ما میراث داران این تاریخ و تمدن عظیم و گنجینه‌ی گران‌بهای الهی هستیم.

وزیر امور خارجه انتظار به حق ملت‌های اسلامی را پاسداری از این ارزش‌ها عنوان کرد و خواستار به خود آمدن کشورهای منطقه شد و گفت: اگر قهر و خشم الهی بر پیمان‌شکنان را نمی‌خواهیم، باید خشم آشکار ملت‌های منطقه را ببینیم. باز هم اشتباهات گذشته را تکرار می‌کنیم هشت سال در کنار تجاوز و جنایت صدام قرار گرفته‌اید و با پول و تبلیغات برخی از شما از تجاوزهای صدام حمایت کردید.

وی ادامه داد: به یاد دارید که وقتی با برخی باج‌خواهی‌های صدام مواجه می‌شدید و معاونش در جلسه به سوی شما بشقاب پرتاب می‌کرد و شما را تحقیر می‌کرد چگونه پیش‌گویی‌های امام راحل در تجاوزات بعدی صدام محقق شد و نگفتید ما اشتباه کردیم.

وی با طرح این سوال که آیا جنگ هشت ساله جنگ عرب و فارس و یا شیعه و سنی بود؟ خاطر نشان کرد: پس از جنگ گفتید ما اشتباه کردیم و ما را گمان بر این بود که در کنار هم می‌توانیم از حقوق ملت‌هایمان دفاع کنیم، اما شما به بیراهه رفتید. در لبنان کدامین دفاع جدی را کردید؟ آیا غیر از این بود که در لبنان همه‌ی فرمول‌های آمریکایی و فرانسوی قادر به حل مساله نبود و سرانجام برخی از ما فرمول منطقه‌‌ای را ارائه دادیم که موفق شد.

متکی به کشورهای منطقه توصیه کرد: یک بار به سیاست‌ها و عملکردهایتان در حمایت از کشتار و تجاوز این رژیم بنگرید. کدامین سخن‌تان به کرسی نشست؟ غیر از اینکه شما را جدی نگرفتند؟ چه عکس‌العملی در ابتکار عربی به کار گرفتید و به خواست اصلی رسیدید؟

وی تاکید کرد: غیر از این است که ناگزیر به پذیرش واقعیت‌ها شده‌اید و این مساله الا به مقاومت و ایستادگی حادث نشده است؟ روزهای آخر جنگ لبنان ناگزیر بحث‌هایی در قطعنامه‌ گنجانده‌ اند که لبنان بپذیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه به اشاره به پایان ریاست جمهوری محمود عباس بر تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار داشت:‌ کاندیداهای جدید و یا ابومازن باید به افکار عمومی فلسطین بازگردند، نکند که بخشی از این بازی استمرار غیرقانونی و سلطه باشد.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اهداف تشکیل سازمان کنفرانس اسلامی و اقداماتی که این سازمان باید صورت دهد گفت: قریب نیم قرن قبل این کنفرانس به واسطه‌ آتش زدن مسجد الاقصی و فقط برای فلسطین تشکیل شد اما به کجا کشانیده شد. 11 اجلاس سران و 35 اجلاس وزرای خارجه تشکیل شده که در تمام آنها براساس اساسنامه همواره فلسطین از جمله موضوعات اساسی آن بوده است .

وی افزود: اگر سال گذشته تعداد کمی از وزرای خارجه در عمل در دبیرخانه‌ اجلاس برای غزه جمع شده‌اند و موضوع بیت‌المقدس را مطرح و برخی اعضا مخالفت نمی‌کردند و به طور جدی هر گونه مراوده با این رژیم را تحریم می کردند امروز آنان (رژیم صهیونیستی) این گونه پررو‌تر و خبیث‌تر نمی‌شدند. چه کسانی به آنها میدان می‌دهند؟

به گفته‌ متکی، اگر این کنفرانس نتواند کاری برای فلسطین انجام دهد نبودنش بهتر است .

وی بار دیگر بر توقف فوری حملات به مردم غزه و رفع محاصره‌ آن تاکید کرد و گفت: حق همه مردم غزه انسان ها و دولت‌های آزاده است که کمک‌های خود را به مردم غزه برسانند.

وی با طرح پیشنهاد تشکیل اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی در سطح وزرای خارجه و فراهم آوردن مقدمه‌ تشکیل اجلاس سران گفت: در این اجلاس می‌توان ابتکار مالزی در دوره‌ جنگ لبنان را الگو قرار داد و تصمیمات خوبی را اتخاذ کرد. امروز هر کاری در حمایت از فلسطین و غزه می‌تواند صورت گیرد و کار در دست کشورهای منطقه است.

وی گفت: کشورهای بین‌المللی نیز مسئولیت خود را دارند اما کشورهای اسلامی در معرض این سوال هستند که چه اقدامی انجام داده‌اند؟

متکی مخالفت شورای امنیت با پیشنهاد اعضا برای صدور قطعنامه را نشان بی‌خاصیتی این شورا برای حمایت از حقوق ملت‌ها دانست و خاطر نشان کرد: باید امت بزرگ اسلامی و کشورهای اسلامی دور پیام ولی امر مسلمین جمع شوند، چرا که پیام ایشان چاره‌ی درد است و برآمد از خواست ملت‌های منطقه و قلب مقاومت است.

وی بار دیگر پیش‌بینی کرد: شکست تموز (جنگ 33 روزه) بر اسرائیل تحمیل می‌شود و امروز ملت‌ها یا در کنار مردم غزه هستند و یا در کنار رژیم صهیونیستی هستند.

کد خبر 72091

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز