گروه سیاسی: وزیر امور خارجه در اظهاراتی تاکید کرد: با توجه به مواضع و ابتکاراتی که تا‌کنون جمهوری اسلامی ایران نسبت به انتخابات آمریکا اتخاذ کرده است، اکنون توپ در زمین آمریکاست

 و آنها باید پاسخ مناسبی به ابتکارات ما بدهند.

منوچهر متکی در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی ریا نووستی، افزود: اگر دولت جدید آمریکا که با شعار تغییر روی کار آمده است، بخواهد تغییری در این مناسبات ایجاد کند، ما براساس منافع ملی خود این رفتارها را ارزیابی می‌کنیم و متناسب با آن نیز پاسخ درخور و مناسبی خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: البته ما می‌دانیم که گروه‌های هوادار صهیونیسم و مخالفین جمهوری اسلامی ایران در آمریکا و خارج از آمریکا همچنان در تلاش برای تاثیرگذاری بر دیدگاه‌های دولت جدید آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران هستند اما این دولت آمریکاست که باید تصمیم بگیرد چگونه می‌خواهد رفتارهای خود را برای برقراری تعامل محترمانه با ملت بزرگ ایران تنظیم کند.

وزیر امور خارجه درباره ادامه غنی‌سازی‌ اورانیوم در ایران نیز گفت: نقش غرب در تاخیر ارسال سوخت نیروگاه اتمی بوشهر، نشان‌دهنده صحت موضع جمهوری اسلامی ایران برای ادامه غنی‌سازی‌ به‌علت نبود تضمین در زمینه عرضه سوخت هسته‌ای و نیز غیرقابل اتحاد بودن غرب است.

متکی در ادامه در پاسخ به سؤالی در ارتباط با نقش مسائل سیاسی در تکمیل نیروگاه بوشهر هم ابراز داشت: ما معتقدیم که تاخیر در ساخت و راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر همزمان متاثر از مشکلات تکنیکی و ملاحظات سیاسی بوده است و بی‌تردید دوستان روس ما هم همین نظر را دارند.

وزیر خارجه تصریح کرد: با اینکه نیروگاه بوشهر در مراحل مختلف ساخت تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است، لکن برخی قدرت‌های غربی تلاش می‌کرده‌اند ماهیت صلح‌آمیز این همکاری‌ها را زیر سؤال ببرند. البته باید تاکید کنم که انگیزه این قدرت‌ها بیشتر رقابت با روسیه بر سر بازار هسته‌ای ایران بوده و می‌خواستند روسیه را از بازار ایران حذف کنند.

توصیه قشقاوی به انگلیس

حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درخصوص اظهارات اخیر مقامات انگلیس که طی آن مدعی شده بودند ایران بعضی از تعهدات بین‌المللی خود را در قبال صنایع هسته‌ای نادیده انگاشته و همچنین طرح ادعاهای غیرقابل‌قبولی را در انکار حق مسلم ایران در برخورداری تکنولوژی صلح آمیز هسته‌ای مطرح کرده‌اند،به انگلیس توصیه کرد خود را اسیر اندیشه‌های انزواگرایانه همفکران خود مانند بوش نکند

کد خبر 75457

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز