به گزارش فارس نصری اشرفی ضمن اشاره به ناآگاهی مداحان امروزی از ردیف موسیقی ایرانی گفت: خیلی از مداحان و تعزیهخوانان به شیوههای کلاسیکی که در ایران متداول بوده ردیف را فرا میگرفتند و الحان و نغماتی را که به عنوان موسیقی مذهبی ارائه میدادند مأخوذ از ردیف بوده ، بر این اساس باید گفت که راویان موسیقی مذهبی اعم از مداحها، سحری خوانها،مناجاتخوانها،چاوش خوانها، تعزیهخوانها و ذاکرین و .... همه موسیقی ردیف را میدانستند و این چیزی است که امروز تقریبا استثناء است یعنی امروز کمتر مداح، ذاکر و راوی موسیقی مذهبی به ردیف تسط دارد.[بنیانهای تاریخ ونظری مداحی؛ مقالهای از سید علیرضا میر علینقی]
وی افزود: در تعزیه از گوشههایی که مأخوذ از موسیقی ردیف بود، استفاده میشد. همچنین انواع سحریها، مناجات خوانیها، استغاثهها و ندبهها همه اینها مواردی بوده که از موسیقی سنتی و قومی ما ماخوذ بوده است. اما وقتی در حال حاضر موسیقی ملی ما(انواع موسیقی ردیفی ،نواحی یا موسیقیهایی که در سنتهای فرهنگی ایران قابل تعریف است) دستخوش تغییر شده، بالطبع موسیقی مذهبی هم که برداشتی از آنهاست دچار تغییر میشود و از بین رفتن ساختارهای اصالت آمیز آنها را سبب خواهد شد.
وی درباره مداحان شاخص در گذشته گفت: اکثر خوانندگان و هنرمندان دوره قاجار مثل احمدخان ساوهای هم راوی موسیقی مذهبی و هم راوی ردیف بودند. به عبارت دیگر این افراد در ایام مذهبی لحنهای مذهبی را و در ایام غیرمذهبی، ردیف را میخواندند. همچنین همه خوانندههای برجسته و شاخص قاجاریه و اوایل پهلوی اول بدون استثناء علاوه بر اینکه اذان، مناجات و... میگفتند و ردیف هم میخواندند.
این پژوهشگر در خصوص استفاده از الحان غیرسنتی در مداحی اظهار داشت: شرایط فرهنگی کشور به سمتی رفته که امروزه بسیاری از ساختارهای فرهنگ ملی و فرهنگ کلاسیک ما که به اشتباه به عنوان فرهنگ سنتی از آنها نام برده میشود دستخوش تغییراتی شده که به دنبال آن کم کم یک فرهنگ بیهویتی جایگزین آن میشود.
نصری اشرفی پیش از این در نشست بررسی سه دهه پژوهشگری در موسیقی ایران نسبت به روند تهدید آمیز نسبت به موسیقی نواحی هشدار داده بود.[تنها 20 سال برای حفظ موسیقی نواحی فرصت داریم]
وی که سر مولف دانشنامه موسیقی ایران است در گفت وگویی با همشهریآنلاین از سفر اخیرش به تاجیکستان در زمینه همین دانشنامه صحبت کرده بود.[گفت وگو با سرمولف دانشنامه موسیقی درباره سفر تاجیکستان]