سرپرست شهر فرودگاهی امام (ره) با اشاره به معضل انتصاب مدیران ناآگاه در دولت قبل در خصوص اظهارات هفته گذشته رستم قاسمی توضیحاتی ارائه کرد.

رستم قاسمی

به گزارش همشهری آنلاین، سعید چلندری در نشست خبری در پاسخ به این پرسش  که رئیس کمیسیون عمران مجلس هفته گذشته اعلام کرد فقط فرودگاه مهرآباد در کشور سودده است،‌ اظهار کرد: وقتی بودجه شهر فرودگاهی ۲۰۰۰ میلیارد تومان است؛ قطعاً نباید زیانده باشیم. مطلبی که رئیس کمیسیون عمران مجلس گفته را نه می‌توانم رد کنم و نه تایید.

وی در عین حال با بیان اینکه "آقای رضایی با دید کلان نگاه می‌کند که قطعا درست است" افزود: با ۲۰۰۰ میلیارد تومان درآمد سالانه نمی‌توان فرودگاه امام را سودده دانست. ولی تمام پروژه‌های عمرانی شهر فرودگاهی را از محل درآمدها انجام می‌دهیم. بر اساس آمار گذشته ۵، ۶ فرودگاه کشور سودده و در نقطه سربه‌سر قرار داشته‌اند.

وی با تاکید بر این‌که در رابطه با شهر فرودگاهی امام زیانده نیستیم، گفت: بر اساس ارزیابی مجمع عمومی وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان شرکت سودده مطرح شده‌ایم و ارزیابی مطلوب گرفته‌ایم.

وی درباره درآمدها طی ۶ ماه اخیر اضافه کرد: بر اساس آخرین آمار بالای ۶۵ درصد بودجه ۲۰۰۰ میلیارد تومانی درآمد داشته‌ایم و نمی‌گذاریم پول در حساب بماند و با درآمدها صورت وضعیت پیمانکاران و هزینه‌های جاری را پرداخت می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که مطالعات باند شمالی به طول ۴۰۰۰ متر آغاز شده که حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: وزیر راه و شهرسازی در افتتاح باند مهرآباد از وضعیت فرودگاه امام انتقاد کرد. واقعیت آن است که فاصله ما با فرودگاه‌های سایر کشور خیلی زیاد است؛ مسافری از کشورهای منطقه وارد فرودگاه امام می‌شود و واقعا ما حرفی برای گفتن نداریم.

سرپرست شهر فرودگاهی امام با اشاره به این‌که طی ۷ ماه اخیر بیشترین مسافر به استانبول بوده است، اظهار کرد: در مدت یاد شده یک میلیون و ۳۳۶ هزار نفر به استانبول سفر کرده‌اند، مقصد دوم نجف و مقصد سوم دبی بوده است.

فسخ قرارداد ناچیز اجاره CIP فرودگاه امام

چلندری گفت: برخی فرودگاه را از یک منظر می‌بینند؛ اینکه فرودگاه یک باند و یک ترمینال دارد، اما شهر فرودگاهی امام بنگاه بسیار بزرگ است. در اینجا ترمینال cip را داریم که بخش خصوصی در قبال اجاره آن ماهانه حدود ۵۰۰ میلیون تومان حق‌الارض می‌داد. قرارداد ۲۱ ساله بود  که پس از ۸ سال این قرارداد فسخ شد. پس از آن فراخوان داده شد که یک شرکت با مبلغ ۸۸۰۰ میلیارد تومان برای ۴ ماه برنده شد. این قرارداد در شرف نهایی شدن بود که جلوی آن را گرفتم و آنرا ابطال کردم.

وی تصریح کرد: بر اساس مجوز اخذ شده از سوی وزیر راه و شهرسازی، برای اجاره cip مجدد فراخوان دادیم. در فراخوان جدید با آنالیز جدید از ۸ میلیارد تومان به ۴۳ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان افزایش یافت که سالانه به حدود ۶۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. حدود سه ماه از این قرارداد می‌گذرد و پیمانکار عین اجاره ۳ ماهه را پرداخت کرده است. این پیمانکار ضمانت ۵۲ میلیارد تومانی را هم به ما داده است.

سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: به زودی پاکات مربوط به فراخوان پارکینگ فرودگاه بازگشایی می‌شود که در این مورد هم حداقل سه برابر قیمت افزایش می‌یابد و پول این قراردادها را صرف توسعه شهر فرودگاهی می‌کنیم.

معضل انتصاب مدیران ناآگاه در دولت قبل

چلندری با اشاره به این‌که امضای قراردادهای ناچیز اجاره به دلیل ناآگاهی مدیران قبلی بوده است، گفت: نگران تهدیدها نیستیم.

وی با بیان این‌که زمان مدیریت در فرودگاه امام بسیار کوتاه بوده و افرادی آمده‌اند که هیچ سابقه‌ای در صنعت هوانوردی نداشته‌اند، تصریح کرد: این انتصابات در دولت یازدهم و دوازدهم دیده شد. این مدیر تا بیاید بفهمد چه چیزی در صنعت هوانوردی می‌گذرد دو سال زمان می‌برد و بعد از آن جابجا شده است.

سرپرست شهر فرودگاهی امام با یادآوری این‌که از سال ۸۴ تا کنون هیچ کار توسعه‌ای در ترمینال یک انجام نشده است، اضافه کرد:  در سال ۸۴ فرودگاه امام برای روزانه ۳۰ پرواز فرودگاه خوبی بود نه برای ۲۰۰ پرواز. در سال ۹۴ تجربه ۸ میلیون مسافر را داشتیم در حالی که ظرفیت ۶ میلیون نفر است. امسال هم به ظرفیت ۸ میلیون مسافر رسیده‌ایم که ترمینال شماره یک جوابگو این حجم مسافر نیست.

نیازی به بودجه دولتی نداریم

چلندری با طرح این پرسش که در کجای دنیا پاسپورت را دستی می‌خوانند، گفت: برای تامین اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی جهت استقرار دستگاه پاسپورت خوان اعلام آمادگی کرده‌ایم  و باید فراجا این کار را انجام دهد که تاکنون پیگیری‌ها در این زمینه نتیجه‌ای نداشته است. به دلیل حضور مدیران متخصص نتوانسته‌اند بازنگری‌ها را انجام دهند. وزیر گفته که در فرودگاه امام خجالت می‌کشیم. در فرودگاه امام مشکل کم‌آبی داشته‌ایم و مشکلات اشاره شده از سوی وزیر باعث بازنگری و اصلاح شده است.

وی با بیان این‌که نیازی به بودجه‌ دولتی در فرودگاه‌های بزرگ نداریم در عین حال گفت: البته بودجه دولتی می‌تواند روند کار را تسریع کند. تمام دستگاه‌های نظارتی و اجرایی به ما کمک کنند تا بتوانیم از پتانسیل سرمایه‌های بخش خصوصی به‌خصوص سرمایه‌گذاران داخلی استفاده کنیم.

سرپرست شهر فرودگاهی امام (ره) همچنین با اعلام این‌که ایران ایر و ماهان حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان طلب داریم، اظهار کرد: با این دو ایرلاین وارد مذاکره شده‌ایم و به نتیجه خوبی می‌رسیم.

مسئول مستقیم هایاکارت وزارت گردشگری است

چلندری با یادآوری این‌که مسئولیت مستقیم حل مشکل هایاکارت تماشاگران ایرانی جام جهانی با وزارت گردشگری است، تاکید کرد: در بحث هایاکارت نه سازمان هواپیمایی و نه شرکت‌های هواپیمایی هیچ نقشی ندارند. کسانی که تیک هایا کارت آنها نخورده باشد و اصطلاحا این اکتیو نباشند امکان سفر به قطر را ندارند.

وی بیان کرد: وزارت گردشگری وظیفه اصلی این کار را داشته است، در هفته حدود ۵ تا ۶ پرواز توسط قطری انجام می‌شود و ایران‌ایر هم درخواست ۵۸ پرواز را داشته و دیروز ۵ پرواز را انجام داده است. درباره هایاکارت نیز دیروز حدود ۵۰ نفر امکان سفر به قطر را نداشتند.

کد خبر 721918
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha