با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت، تعیین قیمت نفت خام در بودجه آینده به یک چالش مهم در سال‌جاری تبدیل شده است.

وزیر نفت قیمت موردنظر دولت در بودجه را 5/37 دلار در هر بشکه اعلام کرد. با سید علی ادیانی، مخبر کمیسیون انرژی بودجه در این زمینه گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • براساس اعلام وزیر نفت در بودجه سال 88 قیمت نفت معادل 5/37 دلار در هر بشکه در نظر گرفته شده است. آیا این قیمت واقعی است؟

ارزش نفت در بودجه هنوز نهایی نشده است. این قیمتی که از سوی وزیر نفت اعلام شده است در واقع در بودجه نیز اعمال نشده است و دولت هنوز بودجه را تدوین نکرده است که این قیمت نهایی شده باشد. از جمله گزینه‌هایی که مطرح شده است قیمت 5/37 دلار برای هر بشکه است.

در این زمینه قیمت‌های مختلفی با توجه به شرایط جاری بازار نفت در بودجه مورد نظر هست. امروز با توجه به تنزل قیمت نفت نمی‌توان با قاطعیت در مورد یک قیمت نظر داد و هر قیمتی می‌تواند با واقعیت‌های متلاطم بازار نفت در تضاد باشد.

برآیند نظر نمایندگان این است که کف هر بشکه 30 دلار و سقف را باید حداکثر 40 دلار در نظر گرفت. قیمت قطعی بین این کف و سقف است. در واقع عدد و مقدار قیمت نفت در بودجه سال آینده را قیمت نفت و تحلیل‌هایی که در اختیار نمایندگان در زمان بررسی بودجه قرار خواهد گرفت تعیین می‌کند.

  • پس گفته وزیر نفت در مورد قیمت نفت نهایی نیست؟

تا زمانی که بودجه به‌طور رسمی به مجلس ارائه نشود مشخص نیست و با توجه به تلاطمی که در بازار نفت وجود دارد به‌نظر من هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت که این پیشنهاد دولت است.

البته نمایندگان مجلس امیدوارند که لایحه بودجه هرچه سریع‌تر به مجلس ارائه شود تا نمایندگان در مدت قابل‌قبولی امکان بررسی کارشناسی و دقیق بودجه و تصمیم‌گیری در مورد موارد مختلف از جمله قیمت هر بشکه نفت در بود جه را داشته باشند.

  • آیا با توجه به کاهش قیمت نفت، تدوین بودجه با مشکلات عمده‌ای مواجه نیست؟

بدون شک امسال در بودجه با توجه به کاهش قیمت نفت که به‌طور تقریبی بیش از نصف کاهش خواهد یافت به افت شدید در فصل درآمدی دولت منجر می‌شود. در واقع قیمت نفت امسال یک سوم قیمت سال قبل است و این یک واقعیت است ولی در تدوین بودجه مشکلی ایجاد نمی‌شود.

آنچه موجب نگرانی است کاهش بودجه در بخش‌های توسعه‌ای و برنامه‌های عمرانی است. ولی همه تلاش دولت و مجلس باید این باشد که افت درآمدها به تعلل در اجرای برنامه‌های توسعه کشور منجر نشود. این مسئله به‌ویژه در بخش انرژی مشهود است و باید تلاش کرد که طرح‌ها با حمایت‌های مالی لازم، کند و یا متوقف نشود.

  • لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها می‌تواند در این زمینه، بخشی از مشکلات دولت در پی کاهش درآمدهای نفتی را جبران کند ولی آیا این لایحه به‌طور قطع تصویب خواهد شد؟

البته بحث مربوط به حذف یارانه می‌تواند کاستی‌هایی را جبران کند ولی همه مشکلات ناشی از کمبود درآمدهای دولت را حل نمی‌کند. این لایحه در مرحله نخست یک فوریتش رای آورده است و در حال حاضر در اختیار کمیسیون‌های مختلف تخصصی است.

پس از بررسی در صحن علنی بررسی می‌شود و به‌نظر می‌رسد که احتمال تصویب آن بسیار قوی است. البته بدون شک احتمال جرح و تعدیل در این لایحه وجود دارد.

کد خبر 72326

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز