گروه ورزشی - محمدجواد پاینده: انگار افشین قطبی راست می‌گفت که بازگشت به پرسپولیس جدید شجاعت بزرگ او بوده، هرچند این شجاعت دوامی نداشت و سرمربی تیم قهرمان چند ماه بعد از این تصمیم بزرگ از کرده خود پشمیان شد

قطبی رفت و پرسپولیس ماند با انبوهی از مشکلات و حاشیه‌های بزرگ و کوچک که همچنان این تیم را از جمع مدعیان قهرمانی دور می‌کند. قطبی بیش از همه به شرایط بحرانی پرسپولیس آگاه بود و پیش از آنکه مشکلات این تیم دامنگیر او شود استعفا داد.

سرنوشت تلخ قهرمانان لیگ برتر فوتبال ایران این بار برای پرسپولیس تکرار می‌شود. قهرمان، ‌در هفت دوره گذشته رقابت‌های لیگ حرفه‌ای پس از قهرمانی دچار بحران‌های بزرگی شده و هرگز هیچ تیمی نتوانسته یک فصل پس از قهرمانی باز هم این عنوان را تکرار کند. ناکامی تیم قهرمان پس از قهرمانی نشان‌دهنده ضعف ساختار مدیریتی در باشگاه‌های ایران است.

پرسپولیس درست پس از قهرمانی دگرگون شد. ابتدا مدیرعامل تیم قهرمان که یکی از عوامل اصلی موفقیت فصل گذشته سرخ‌ها بود کنار رفت و پس از آن کادر جدید هیات مدیره و مدیرعامل جدید در آستانه آغاز فصل جدید به همکاری مجدد با افشین قطبی رای دادند. قطبی بازگشت اما موفقیت های او که حاصل آرامش فصل گذشته پرسپولیس بود در شرایط بحرانی فصل جاری هرگز تکرار نشد.

قطبی رفت و پیروانی به عنوان نزدیک‌ترین گزینه موجود انتخاب شد اما شکست اخیر او مقابل ذوب‌آهن به ابهامات موجود در خصوص ناتوانی این مربی جوان برای هدایت تیم بزرگی همچون پرسپولیس پایان داد.

فرصتی برای تحولات

پرسپولیس باز هم شکست خورد اما این شکست از هر جهت زمینه را برای ایجاد تغییرات در سطح مدیریت و کادر فنی این تیم فراهم ساخت.

مدافع عنوان قهرمانی که حالا به رتبه چهارم جدول سقوط کرده و از استقلال و ذوب‌آهن 7 امتیاز فاصله دارد قطعا با شرایط و کادر فعلی به جمع مدعیان باز نخواهد گشت و در این شرایط اعمال تغییرات در رده مدیریت و همین‌طور روی نیمکت ضروری به نظر می‌رسد.
رقابت‌های لیگ دو هفته تعطیل خواهد بود و در صورت تحقق تغییرات احتمالی نفرات جدید برای هماهنگی با شرایط تیم، فرصت لازم را در اختیار دارند.

برخی از پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس روز گذشته با توجه به شرایط بحرانی این باشگاه ایجاد تغییرات را ضروری دانستند. در این بین داریوش مصطفوی به عنوان مقصر اصلی قلمداد شده است. پیش از این هم هواداران پرسپولیس که مصطفوی را منتسب به تیم رقیب دانسته بودند خواهان برکناری وی شدند. با تشدید فشارهای موجود احتمال تغییر مدیرعامل قوت گرفته و تنها مشکل باقیمانده انتخاب جانشین مصطفوی است.

انتقاد از مصطفوی

 روز گذشته فرشاد پیوس، بهترین گلزن تاریخ باشگاه پرسپولیس با اشاره به شرایط نامناسب این تیم در فصل جاری و تاثیرات منفی مدیرعامل گفت: «خیلی‌ها شاید پیروانی را در درجه اول مقصر بدانند. اما من می‌گویم مشکل اصلی پرسپولیس، مصطفوی است.

ایشان بعد از باخت پیدایش نمی‌شود. من اولین نفری بودم که به صراحت گفتم مصطفوی نمی‌تواند مدیرعامل شایسته‌ای برای پرسپولیس باشد. حالا هم می‌گویم او باید از پرسپولیس برود و اگر نه هواداران حتی سایه قهرمانی را نیز نخواهند دید. اگر این پرسپولیس را همین الان بدون مصطفوی به من تحویل بدهند با 10 امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم، پرسپولیس را به قهرمانی می‌رسانم.»

ابراهیم آشتیانی هم در این خصوص اظهار داشت: «بار فنی هیات مدیره پرسپولیس کم است و اعضای هیات مدیره مسائل فنی را درک نمی‌کنند. در همه تیم‌های بزرگ دنیا می‌بینید که دو، سه نفر از اعضای هیات مدیره از بازیکنان سابق تیم هستند که می‌توانند در مورد مسائل فنی نظر بدهند اما در پرسپولیس این اتفاق نیفتاده. مصطفوی هم مدیرعاملی است که سال‌ها از فوتبال مدرن دور بوده و نمی‌تواند صاحب نظر باشد. بنابراین نبود نظرات فنی در تصمیم‌گیری‌های آنها تاثیرگذار بوده است.»

احتمال تغییر مدیرعامل

 منابع رسمی موضوع برکناری داریوش مصطفوی را تایید نکرده‌اند اما گفته می‌شود این اتفاق در طول تعطیلات هفته جاری روی خواهد داد و در ابتدای هفته آتی پرسپولیس با نفرات جدید کار را آغاز می‌کند. سعیدلو، معاون رئیس‌جمهور پیش از بازی با ذوب‌آهن از وقوع اتفاقات تازه‌ای در مجموعه پرسپولیس خبر داد و حتی تاکید کرد هواداران این تیم به زودی خبرهای خوبی می‌شنوند.

در همین حال نامه معاون سازمان تربیت‌بدنی به باشگاه پرسپولیس منتشر شد. کیومرث هاشمی در این نامه خطاب به مسئولان باشگاه پرسپولیس نوشته است: «متاسفانه روند رو به نزول تیم فوتبال آن باشگاه در مسابقات لیگ برتر تاثیر نامطلوبی بر روی احساسات میلیون‌ها هوادار دلسوخته و دائمی آن در سطح کشور و اقصی نقاط جهان داشته است.

 از طرف دیگر در روزهای پایانی سال این تیم باید در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسیا از اعتبار و کیان کشور و خود دفاع کند که روند مذکور نوید مثبتی از این حضور به دست نمی‌دهد. انتظار می‌رفت هیات مدیره این باشگاه مردمی و پرطرفدار با اتخاذ تصمیمات منطقی و حساب شده مشکلات حاشیه‌ای را به حداقل رسانده و پاسخگوی خواست علاقمندان باشگاه باشد که این امر مهم تاکنون محقق نشده است.»

فرخزادی عضو هیات مدیره باشگاه اما از تغییرات احتمالی اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفته است مسئولان سازمان ورزش در خصوص باشگاه تصمیم می‌گیرند.

وی در این خصوص اظهار داشت: «باشگاه متعلق به سازمان است و مسئولان حق دارند مثل مردم ناراحت باشند. البته در مورد شایعات مختلفی که مطرح می‌شود هیچ اطلاعی ندارم و نمی‌توانم حرفی بزنم، ضمن اینکه در مورد مدیریت باشگاه سازمان تربیت‌بدنی تصمیم‌گیرنده است.»

 بررسی شرایط گزینه‌ها

 گمانه‌زنی‌ها در خصوص انتخاب جایگزین مصطفوی از چند هفته پیش آغاز شد. گفته می‌شود موضوع برکناری مصطفوی با انتخاب جانشین او قطعی خواهد شد اما در خصوص انتخاب جانشین اجماع صورت نگرفته است.

بازگشت سعیدلو به هیات مدیره تغییرات گسترده‌ای در این مجموعه ایجاد می‌کند. اخبار تایید نشده از همراهی سعیدلو و حبیب کاشانی حکایت دارد اما مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس این خبر را تکذیب کرده است. از جهتی کاشانی  به‌رغم قهرمانی پرسپولیس در پایان فصل از  پرسپولیس رفت  و حالا انتخاب مجدد او به آسانی انجام‌پذیر نخواهد بود.

هیچ منبع رسمی نام گزینه‌های جدید را اعلام نکرده اما باز هم اخبار تایید نشده از احتمال انتخاب عباس انصاری‌فرد حکایت دارد. انصاری فرد در دهه‌های 06 و 07 از مدیران تاثیرگذار در مجموعه باشگاه پرسپولیس بود اما سال‌ها در صحنه اول فوتبال حضور نداشته است. با این وجود از نظر مسئولان سازمان ورزش، انصاری‌فرد نسبت به کاشانی ارجحیت دارد.  گفته می‌شود حسین هدایتی، رئیس هیات مدیره باشگاه پرسپولیس که خودش هم به مدیریت این مجموعه بی‌میل نیست در انتخاب مدیرعامل جدید نقش زیادی خواهد داشت.

با این وجود فعلا عبور از افشین پیروانی اولویت تغییرات پرسپولیس به شمار می‌رود. تردید مسئولان سازمان ورزش در انتخاب جانشین مصطفوی ممکن است منجر به ادامه حضور او در باشگاه پرسپولیس شود اما انتخاب جانشین پیروانی چندان دشوار نخواهد بود. پیش از این نام ذوالفقار‌نسب به عنوان گزینه احتمالی مطرح شد اما به نظر نمی‌رسد او شانس زیادی برای حضور روی نیمکت سرخ‌ها داشته باشد. پرسپولیس نماینده اول ایران در لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا است و احتمال حضور یک مربی خارجی در این تیم بیش از انتخاب گزینه‌های داخلی  است. به نظر می رسد در  جلسه امروز هیات مدیره پرسپولیس در زمینه تغییرات مدیریتی و کادر فنی این تیم تصمیم نهایی اتخاذ شود.

 بحران در اردوی پرسپولیس

شکست تلخ سرخ‌ها مقابل ذوب‌آهن حاشیه‌های زیادی در این تیم ایجاد کرده است. درگیری باقری و کریمی در پایان مسابقه نشان‌دهنده عمق بحران موجود در مجموعه پرسپولیس بود. دو بازیکن با سابقه و با تجربه مقابل یکدیگر قرار گرفتند که این اتفاق واکنش عابدزاده را در پی داشت. البته گفته می‌شود در تمرین روز یکشنبه کریمی و باقری مشکلی با هم نداشته‌اند. روز یکشنبه همچنین مهدی واعظی از دریافت چند پیام تهدیدآمیز خبر داد.

دروازه‌بان پرسپولیس که در بازی مقابل ذوب‌آهن اشتباهات زیادی داشت در این خصوص گفت: «برای این فوتبال متاسفم. وقتی که می‌بریم و قهرمان می‌شویم هیچکس نیست که به ما تبریک بگوید. کافی است یک بار اشتباه کنیم تا همه علیه ما موضع بگیرند.»  وی با اشاره به تهدید شدن از سوی افراد ناشناس گفت: «شنبه شب چند نفر تماس گرفتند و هرچه لایق خودشان بودند به من و خانواده‌ام گفتند.»  

واعظی اضافه کرد: «فوتبال ارزش این را ندارد که به خانواده‌ام توهین شود. من تحمل شنیدن چنین چیز‌هایی را ندارم. به همین دلیل شاید فوتبال را برای همیشه کنار بگذارم. بارها در ورزشگاه مورد بی‌احترامی و فحاشی قرار گرفتم، اما این بار قضیه فرق می‌کند. افراد ناشناس خانواده‌ام را تهدید کرده‌اند.»

کد خبر 72344

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز