با این حال، وزیر ارتباطات مصرف ۶ترابیت بر ثانیه ترافیک داخلی در زمان بازی سهشنبه شب را آماده بودن زیرساختهای ارتباطی کشور دانست.
درواقع زمانی که صحبت از زیرساختهای ارتباطی داخل میشود شاید مهمترین آن همان شبکه ملی اطلاعات باشد که سالهاست برای توسعه آن کار و هزینه شده است. کاربران هم به دلایل مختلف ازجمله سرعت بالا و هزینه ترافیک ترجیح میدهند در زمانی که دسترسی به تلویزیون ندارند، از پلتفرمهایی که روی شبکه ملی اطلاعات فعال است، استفاده کنند. اگر زمانی مردم برای دیدن یک بازی مهم فوتبال خود را به آب و آتش میزدند که به مکانی برسند تا بازی را تماشا کنند، اکنون در وسایل نقلیه عمومی و شخصی و با استفاده از پلتفرمهای بومی نیاز خود را رفع میکنند. رانندگان وسایل نقلیه باربری و مسافری و همه کسانی که به هر دلیل دسترسی به تلویزیون ندارند از مشتریان پروپاقرص پلتفرمهای بومی تصویری هستند. این در حالی است که طی سالهای اخیر وی او دیها هم جای خود را در میان مردم باز کردهاند و مصرف ترافیک را از طریق استریم افزایش دادهاند.
مصرف ۶ ترابیتی
به گزارش همشهری، آخرین بازی ایران در جامجهانی۲۰۲۲ قطر به اعتقاد مردم و کارشناسان ورزشی مهیجترین و حساسترین بازی ملیپوشان کشور بود. این موضوع باعث شد که پیش از این بازی، بسیاری از مردم خود را به محلی مناسب برسانند تا به تماشای بازی بنشینند. اما نکته جالب این بود که خیابانها حتی در زمان پخش مستقیم بازی از تلویزیون، آنگونه که تصور میرفت خلوت نشد، یکی از دلایل این اتفاق را میتوان به امکان تماشای بازی از طریق پلتفرمهای بومی تصویری نسبت داد که حتی در داخل خودروها امکان تماشای آن فراهم بود. صحبتهای روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم مؤید این موضوع است.
عیسی زارعپور در حاشیه جلسه هیأت دولت از ثبت یک رکورد جدید در جریان بازی فوتبال ایران و آمریکا خبر داد و اعلام کرد که در جریان این بازی ۶ترابیت بر ثانیه ترافیک داخلی تولید و مصرف شد که نشان داد زیرساخت ارتباطی کشور آماده است و ظرفیت میزبانی چنین ترافیکی را دارد.
او با اشاره به اینکه این میزان مصرف دیتا برای پخش زنده فوتبال از پلتفرمهای تصویری بومی بود، عنوان کرد که «این برای نخستین بار بود که شاهد چنین ترافیکی در شبکه کشور هستیم.»
وزیر ارتباطات با نام بردن از یکی از پلتفرمهای بومی ترافیک مصرفی آن را در زمان پخش بازی ایران و آمریکا ۲.۵ترابیت بر ثانیه اعلام و آن را عدد بزرگی دانست.
بهگفته او «هیچ پلتفرمی در کشور تاکنون اینقدر ترافیک نداشته است و جای تبریک دارد به خانواده ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور که هم زیرساختهای کار برای پذیرایی این میزان ترافیک مهیا بود و هم پلتفرمها به قدری رشد کردهاند که میتوانند میزبانی کنند.»
زارعپور در آبان ماه گذشته هم به آماری دیگر اشاره و اعلام کرده بود که نسبت مصرف داخلی به خارجی معکوس شده است. درواقع، اگر از حدود ۳ماه پیش، نسبت ترافیک داخلی به خارجی ۴۰ به ۶۰ شرکت بود، بهگفته زارعپور اکنون ۶۰ به ۴۰ است.
تهران پرمصرف
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به این موضوع که ۹۵درصد ترافیک اینترنت کشور مربوط به تهران است، ادامه داد: «تکلیفی که بهعهده ما گذاشته شده، اصلاح مهندسی ترافیک شبکه کشور است. زیرا بیش از ۹۵درصد از ترافیک کشور در تهران است. ما کاری را از پارسال شروع کردیم که بتوانیم از ۸نقطه دیتا و سرویسهای پرمخاطب را به شکل محلی در اختیار مردم قرار دهیم.»
زارعپور با بیان اینکه برای جام جهانی این کار را از استان خراسان رضوی (مشهد)، خوزستان (اهواز)، آذربایجان شرقی (تبریز) و فارس (شیراز) شروع کردیم، گفت: «برای نخستینبار این ۴نقطه در زمان بازی ایران و آمریکا زیر بار رفتند و برای نخستینبار ۱۵درصد از ترافیک مورد نیاز مردم از همین نقاط تامین شد.»
امیدواری به اقبال مردم
علاوه بر موضوع مصرف ترافیک، وزیر ارتباطات به استقبال مردم از پیامرسانهای بومی اشاره کرد.به گزارش پیوست، زارعپور درباره رشد پیامرسانهای داخلی گفت: «استقبال مردم از پیامرسانهای داخلی خیلی خوب بوده است. روبیکا به ۳۵ تا ۳۶ میلیون کاربر فعال ماهانه، ایتا ۱۵میلیون کاربر فعال ماهانه، بله و سروشپلاس هم به حدود ۹.۵میلیون کاربر فعال ماهانه رسیدهاند.»
این آمارها در حالی اعلام میشود که از حدود ۳ماه پیش اینستاگرام و واتساپ فیلتر شدهاند و به تازگی هم دولت از بسته حمایت از کسبوکارهای اینترنتی رونمایی کرد.
حال با گذشت حدود ۳ ماه از فیلتر شدن اینستاگرام و واتساپ و یک ماه پس از رونمایی از بسته حمایتی دولت از کسبوکارهای اقتصاد دیجیتال، آمارهای اعلامی وزیر ارتباطات نشان میدهد این پیامرسانها در حال رشد هستند.
نقش مکمل شبکه ملی اطلاعات
شبکه ملی اطلاعات بهعنوان یک زیرساخت ارتباطی آنگونه که مسئولان حوزه فناوری اطلاعات کشور میگویند در حال توسعه است. این شبکه میتواند بسیاری از سرویسهای مورد نیاز مردم را ازجمله پلتفرمهای متنوع مانند شبکههای اجتماعی، پیامرسانها، پلتفرمهای حملونقل هوشمند و امور مالی را میزبانی کند. بهعنوان مثال، وقتی صحبت از مصرف ترافیک ۶ترابیت بر ثانیهای داخلی شد، این اتفاق در بستر شبکه ملی اطلاعات رخ داده است. همچنین وی او دیهای داخل هم از همین شبکه بهره میبرند. با این حال، همانگونه که بارها متولیان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کردهاند، راهاندازی شبکه ملی اطلاعات به این معنی نیست که خود را از محتوای مفید اینترنت بینالملل محروم کنیم.
رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات درباره شبکه ملی اطلاعات چندی پیش گفت: «توسعه محتوا با مشارکت فعال همه کاربران شکل میگیرد و اگر محتوای موجود در کشور را بهصورت دیجیتال در شبکه قرار دهیم و راهکارهای نوآورانه برای مشارکت و تعامل سالم کاربران ایجاد کنیم، پاسخگوی بسیاری از نیازهای اطلاعاتی خواهد شد.»
او با این حال تأکید که «البته این به مفهوم عدمنیاز به دسترسی به منابع اطلاعاتی و محتوای سالم تولیدی توسط کاربران غیرداخلی نیست. یعنی شبکه ملی اطلاعات به هیچ وجه جایگزین اینترنت نمیتواند باشد، بلکه در کنار آن میتواند ارزش افزوده بیشتری را برای کاربران فراهم کند.»
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که روز ۲۴آبان در مجلس حاضر شده بود تا به سؤال نمایندگان پاسخ دهد، از پیشرفت ۵۹درصدی شبکه ملی اطلاعات خبر داد.
زارعپور در مجلس همچنین عنوان کرد که در ابتدای دولت سیزدهم و با گذشت ۱۰سال از آغاز اجرای شبکه ملی اطلاعات، این طرح فقط ۳۰درصد پیشرفت کرده بود اما ما آن را در کمتر از ۲سال به ۵۹درصد رساندهایم.
نظر شما