شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۴
۰ نفر

مینا شهنی: با اینکه بیش از یک ماه از 12 آذر ماه می‌گذرد اما خودروهای مناسب‌سازی‌ شده به معلولان تحویل داده نشده است

در حالی‌که براساس وعده‌هایی که تا پیش از این از سوی مسئولان منتشر شده بود، بنا بود تحویل خودرو به معلولان از روز جهانی معلولان (12 آذر) آغاز شود.عملی نشدن این وعده با وجود اعتماد گروهی از تقاضا‌دهندگان و واریز بخشی از پول خودروها به حساب تعیین شده، باعث دلسردی معلولان شده‌است.

وقتی در بیست و سوم تیرماه امسال نخستین خودروی مناسب‌سازی‌ شده برای معلولان رونمایی شد، شرکت سایپا آمادگی‌اش را برای تحویل خودروها در آبان ماه اعلام کرد.
مهرداد بذرپاش، مدیرعامل خودروسازی سایپا، با اشاره به اینکه توافقنامه آماده‌سازی‌ این خودروها پارسال میان سازمان بهزیستی و سایپا امضاء شده تاریخ عرضه خودروها را آبان‌ماه اعلام کرده‌بود.

همان روز در مراسمی که در شیرخوارگاه آمنه برگزار شد، ابوالحسن فقیه، رئیس سازمان بهزیستی، از اعلام آمادگی دو شرکت خودروسازی سایپا و پارس خودرو برای تولید این نوع محصولات بدون هزینه اضافه تشکر کرد.

بنابر اطلاعاتی که همان روز در اختیار خبرنگاران قرار گرفت، 17 نوع خدمت روی این خودروها نصب شده و معلولان می‌توانند بنا به نوع مشکلات‌شان درخواست نصب این خدمات روی خودروها که پراید، مگان و تندر هستند را تقاضا کنند.

هر چند به گفته خود فقیه پیش از این نیز خودروهای مورد استفاده معلولان مناسب‌سازی می‌شد، اما این نوع مناسب‌سازی‌ با دور بودن از استانداردهای مورد نیاز برای حفظ ایمنی، معلولان را در هنگام استفاده با خطر روبه‌رو می‌کرد و به همین دلیل نیز مسئولان سازمان بهزیستی تلاش کرده بودند تا با همکاری شرکت‌های خودروسازی مشکل معلولان را حل کنند.

12 آذر وعده معلولان و خودروهایشان

با نزدیک شدن به 12 آذر روز جهانی معلولان، انتظار می‌رفت تعدادی از این خودروها به متقاضیان واگذار شود. گروهی از متقاضیان با طی کردن مراحل اداری و مالی ثبت نام، منتظر تحویل خودرو بودند، اما با گذشت روز موعود خبری از تحویل خودروی معلولان نشد که نشد.
با گذشت بیش از  یک ماه از روز جهانی معلولان نیز هنوز خبری از تحویل خودروی از سوی شرکت‌های تولید‌کننده نیست.

در روزهای نخست دی‌ماه مسئول طرح مناسب‌سازی خودرو ویژه معلولان در گفت‌وگویی با خبرگزاری حیات گفت: طرح در حال طی کردن مسیر عادی‌اش است.

احمدرضا وفایی، با اشاره به اینکه 2 هزار و 45 تقاضا از سراسر کشور برای دریافت این نوع خودرو وجود دارد مهم‌ترین دلیل تاخیر را در سیستم واگذاری دانست که بنا بوده واگذاری به‌ترتیب به معلولان پای راست، چپ، هر دو پا، معلولیت دست و ویلچری انجام شود ولی تفکیک این گروه‌ها کمی زمان برده‌است.

 از دیگر دلایلی که وفایی نام برده آماده نبودن مبلغ اولیه گروه نخست تحویل خودروها، تغییر درخواست برخی متقاضیان و سفارش برخی تجهیزات جدید از طرف معلولان و جانبازان است.

دلیل کافی نیست

اگر بپذیریم که برای تحویل یک محصول به مصرف کننده، راهی باید طی شود، پس به راحتی می‌دانیم که برنامه‌ای برای رسیدن به نقطه مورد نظر نوشته و تدوین شده است. ازجمله نیازهای یک برنامه بررسی دقیق شرایط برای متقاضیان و نیز پیش‌بینی راه‌حل برای مشکلاتی است که احتمالا پیش خواهد آمد؛ در این صورت مسئولین تولید‌کننده خودرو هیچ‌یک از این مشکلات را پیش‌بینی‌ نکرده‌اند؟

مشخص کردن نوع معلولیت‌ها از میان 2 هزار تقاضا کار زمان‌بر و دشواری است آنقدر که بتواند کار طرح را با تاخیر روبه‌رو کند؟

هزینه خدمات را چه کسی می‌پردازد؟

معلولان متقاضی بهای خودرو را پرداخت کنند و سازمان بهزیستی هزینه خدمات افزوده شده بر خودرو را خواهد پرداخت.

ابوالحسن فقیه در روز رونمایی خودرو با این توضیح‌ها تمامی هزینه‌ خدماتی را که شرکت‌های تولید خودرو بابت ایجاد خدمات روی محصول متحمل می‌شوند را پذیرفت، به این ترتیب معلولان تنها بهای خالص خودرو را می‌پردازند.

اما در فرم درخواست خرید پیش فروش خودروها که در اختیار متقاضیان قرار گرفته در توضیحی زیر عنوان« شرایط اختصاصی» آمده است: قیمت نهایی خودرو براساس قیمت روز کارخانه با احتساب هزینه تجهیزات ویژه معلولان محاسبه می‌گردد.

با داشتن این بند در برگه تقاضای خرید خودرو به‌نظر می‌رسد هزینه تجهیزات به گردن معلولان متقاضی افتاده است نه بهزیستی.

گره ناگشوده رفت‌وآمد معلولان

به هر دلیلی چهارستون بدنتان دچار مشکل شود بیرون رفتن از خانه به عذابی دردآور تبدیل می‌شود.

اگر معلول جسمی- حرکتی باشید رفت‌وآمد در خیابان‌های شهر کابوسی است که رها‌یتان نمی‌کند. معلولان نیازمند حضور اجتماعی‌اند، تا بتوانند به‌عنوان شهروندان درجه یک حق و حقوق‌شان را پیگیری کنند.

اگر برای حضور در اجتماع نیازمند خودرو باشند می‌بایستی دولت تمامی تلاشش را برای دستیابی این گروه از شهروندان به‌خودروهای مناسب شخصی به کار بندد، در این شرایط معلولان حق دارند انتظار داشته باشند که دولت همکاری‌اش را از آنان دریغ نکند.
اما حمل‌ونقل این گروه از شهروندان در سراسر کشور به گرهی تبدیل شده که گشودنی نیست.

یادمان باشد

یادمان باشد که شعار امسال روز جهانی معلولان «کار مناسب برای معلولان» است در حالی که ما از واگذاری به موقع خودرویی که وعده‌اش را چندی پیش به معلولان داده‌‌ایم حتی در شرایطی که خود متقاضیان نیز هزینه‌اش را پرداخته‌اند بازمانده‌ایم.

یادمان باشد همه دولت‌ها باید برای بهبود شرایط زندگی معلولان تمام تلاش خود را صرف کنند

کد خبر 72555

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز