همشهری آنلاین: فرمانده نیروی انتظامی گفت: دفاع از ارزش‌ها و حفظ حدود الهی مهمترین کار ویژه پلیس ایران است.

به گزارش ایسنا، سردار احمدی مقدم دوشنبه (23 دی) در اولین همایش گزینش با رویکردهای نوین در انتخاب و استخدام پلیس شایسته که در ستاد فرماندهی ناجا برگزار شد، اظهارکرد: دفاع از ارزش‌ها و حفظ حدود الهی مهمترین کار ویژه پلیس ایران است.

وی افزود: می‌خواهیم نیروی انتظامی داشته باشیم که شایسته نظام مقدس ایران و الگوسازی و الهام بخشی برای سایر کشورهای اسلامی باشد.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه ناجا یک سازمان انسان محور است ، گفت: نیروی انسانی محور اصلی و عناصر تشکیل دهنده این سازمان است.

وی نیروی انتظامی را یک محیط پرچالش و آسیب‌زا اعلام کرد که در آن کارکنان باید در برابر این آسیب‌ها مقاوم باشند و گفت: پرداخت‌های مادی و رسیدگی معنوی به پرسنل نیروی انتظامی متاسفانه متناسب با خدمات آنان نیست.

ایجاد نیروی انتظامی یکپارچه ملی گرایانه مورد تاکید است

وی برنامه‌ریزی برای فضای آینده نیروهای ناجا که توجه به هرم جمعیتی، بازار اشتغال، تخصص‌های موجود و مازاد در بازار، تخصص‌های مورد نیاز، تغییر نگرش‌ها در جامعه، استعداد و خلاقیت‌های نیرو و رسیدن به حد بهینه ملی گرایانه است را برای اقدامات آینده مهم دانست و افزود: چنانچه مانند گذشته نمی‌توانیم افراد را در مناطق مختلف کشور به صورت گردشی در خدمت بگیریم، خودکفایی نسبی منطقه‌ای و حرفه‌ای باید در ناجا ایجاد شود.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: بومی گرایی منطقه‌ای کامل و صددرصد را در ناجا و به ویژه در سطوح مدیریتی آن قبول ندارم، به خصوص در مناطقی مانند استان هرمزگان که میزان آسیب‌ها بالاست. بنابراین ایجاد نیروی انتظامی یکپارچه ملی گرایانه مورد تاکید است.

وی گفت: در ساختار نیروی انتظامی افرادی با تحصیلات کم وجود دارند که انطباق آنها با فضای کنونی، فناوری‌های جدید و فضای مجازی بسیار سخت است، بنابراین باید در جذب نیروهای جدید به نیازها و فناوری‌های آینده توجه بیشتری داشته باشیم.

نمی‌توان بدون ارتقای منزلت نیروی انتظامی مشکلات آن را حل کرد

احمدی مقدم اظهار کرد: برای افسران سطوح بالا، کارکردهای مدیریتی و ذهنی مناسب و در افسران جزء کارکردهای اجرایی و فنی مناسب را توقع داریم. ضمن اینکه پرسنل انتخاب شده توسط ناجا باید دارای درک و بصیرت سیاسی و اعتقادی، وفاداری به نظام، اهل تفاهم و تعامل با مردم و سازمانها، هوشمند، ورزیده، ‌خلاق و نوآور باشند.

به گفته وی، نمی‌توان بدون ارتقای منزلت نیروی انتظامی مشکلات آن را حل کرد که این منزلت شامل موفقیت در ماموریت، داشتن تشخص و پرستیژ و معیشت مناسب است که باید قابل اندازه‌گیری و مدیریت و کنترل باشند.

10 سال زمان لازم برای اصلاح ساختار استخدامی در نیروی انتظامی

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به لزوم طراحی و مهندسی ساختار ناجا در30 سال آینده، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات استخدامی این است که مشخص نیست در سال آینده چه تعداد و با چه تخصص‌هایی و در چه پست‌هایی باید استخدام صورت گیرد که خوشبختانه در ناجا فضای کلی استخدام برای 30 سال آینده طراحی شده و این نقشه هر سال برای سال‌های آینده به روز و تطبیق داده می‌شود.

وی زمان لازم برای اصلاح ساختار استخدامی در نیروی انتظامی را حدود 10 سال اعلام کرد و تصریح کرد: تنها در این صورت تعادل را ایجاد می‌کنیم که البته این روال از ابتدای برنامه چهارم توسعه آغاز شده و تا پایان برنامه پنجم طول خواهد کشید.

91 درصد تخلفات توسط افراد با سابقه بیش از 10 سال صورت می‌گیرد

احمدی مقدم به اشکال اساسی در سیستم گزینشی ناجا در سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: افراد دارای کمتر از 5 سال خدمت در ناجا تنها 8/1 درصد متخلفان ناجا را تشکیل می‌دهند در حالی که این جمعیت 25 درصد پرسنل ناجا را شامل می‌شود که این آمار با توجه به تعداد افرادی که در 5 سال اخیر استخدام شده‌اند آمار بسیار پایینی است اما از سوی دیگر 91 درصد تخلفات توسط افراد با سابقه بیش از 10 سال در ناجا صورت می‌گیرد که نشان دهنده اشکال اساسی در سیستم گزینشی ناجا در گذشته است.

وی افزود: این تصور که پرسنل فکر می‌کنند بعد از استخدام هر کاری می‌توانند انجام دهند و سازمان آنها را باید تحمل کند، باید اصلاح شود و افرادی که از استانداردهای لازم خارج می‌شوند باید از مجموعه اخراج شوند.

فرمانده نیروی انتظامی اصلاح مقررات و قوانین استخدامی، عدم اکتفا به جذب اطلاعیه‌ای، جذب افراد با روحیه فداکاری و استمرار اقدامات گزینشی قبل و بعد از استخدام را از جمله موارد مهمی دانست که باید در گزینش در نیروی انتظامی مورد توجه قرار بگیرد و درباره اولویت‌های گزینشی ناجا گفت: ایجاد سیر نزولی در آمار تخلفات در ناجا و ‌کنترل بازخوردها به صورت علمی از مهمترین اولویت‌های گزینشی در نیروی انتظامی به شمار می روند.

به گزارش ایسنا، همچنین در ابتدای این همایش سردار محرم مجرد ـ معاون نیروی انسانی ناجا ـ انتخاب و تامین نیازهای انسانی در ناجا را یکی از دغدغه‌های مهم دانست و گفت: سامانه گزینش یکی از اجزای اصلی نظام تامین نیروی انسانی است که رویکردهای متعددی برای جذب و انتخاب شایسته از میان داوطلبان اتخاذ می‌کند.

وی افزود: برای کنترل پیامدهای ناگوار ورود کارکنان ناشایست به ناجا باید اقدام جدی در برپایی یک سیستم هوشمند عالمانه و پاسخگو در سامانه گزینش احساس می‌شود که این موضوع از طریق توسعه و ارتقای سطح گزینش قابل اجراست.

معاون نیروی انسانی ناجا در پایان اهداف برگزاری این همایش را بهبود کیفیت در بخش استخدام، دستیابی به آخرین راهکارها در جذب نیروی انسانی، انتخاب و استخدام پلیس شایسته و ارتقای سطح دانش و معلومات مدیران منابع انسانی در ناجا عنوان کرد.

کد خبر 72795

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز