همشهری آنلاین: معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بیش از 9هزار مجوز انتشاراتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت شده است اما تعداد ناشران فعال حدود چهار هزار ناشر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن پرویز در حاشیه گشایش پنجمین نمایشگاه کتاب استانی در بوشهر در گفت وگوبا خبرنگاران گفت:‌پیش نویس لایحه فروش کتاب در مکان مسکونی تهیه شد.

وی افزود: لایحه فروش کتاب در مکان های مسکونی تهیه شده است و پس از تصویب در هیات دولت به مجلس فرستاده خواهد شد.

معاون فرهنگی ارشاد همچنین گفت: با توجه به اینکه فعالیت کتابفروشی ها در مکان های تجاری به نسبت بازدهی به صرفه نیست، پیشنهادی از سال های گذشته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح بوده است که امکان فروش کتاب در مکان مسکونی نیز فراهم شود اما این امر پیگیری نشده بود.

وی اظهارداشت: وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی برای حمایت از ناشران و کتابفروشی ها این موضوع را دنبال کرده است که در صورت تصویب ،امکان فعالیت کتابفروشی در مکان های مسکونی تا زمانی که به عنوان کتابفروشی فعالیت می کند ،فراهم خواهد شد.

پرویز اضافه کرد: آمار دقیقی از تعطیلی شمار کتابفروشی ها در سالیان اخیر در دست نیست اما آمار اغراق آمیزی گاهی توسط برخی رسانه ها مطرح می شود که خیلی قابل باور نیست.

وی گفت: عمده کتابفروشی ها، کتابفروشی خالص نیستند و در کنار آن کالای دیگر نیز عرضه می کنند اما با توجه به حجم پایین نقدینگی در حوزه نشر که امر جدیدی نیز نیست باید با افزایش نقدینگی در این بخش فرصت بیشتری برای فعالان این بخش فراهم کرد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: الان حدود سه هزار میلیارد ریال نقدینگی در عرصه نشر وجود دارد که این رقم در مقایسه با نقدینگی سایر بخش ها ناچیز است .

وی افزود: امسال تاکنون 19نمایشگاه استانی در سطح کشور برپا شده است و تاپایان سال نیز برپایی شش نمایشگاه پیش بینی شده است.

پرویز اضافه کرد: بدلیل ضعفی که در سیستم توزیع کتاب در سطح کشور وجود دارد برای فراهم کردن زمینه دسترسی آسان مردم به تازه های کتاب برپایی نمایشگاههای استانی در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: پارسال حدود250میلیارد ریال کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران خریداری و در اختیار کتابخانه ها قرار گرفت و امسال نیز به رغم کاهش 43درصدی بودجه فرهنگی این معاونت اما تاکنون از11هزار عنوان کتاب منتشر شده چاپ اول ، پنج هزارو 800عنوان به ارزش 180میلیارد ریال خریداری و به کتابخانه ها اهدا شده است.

وی گفت:سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از اثر و کتاب مناسب است که این امر زمینه بهره مندی مولفان و ناشران که در پدید آوردن اثر مناسب موثر بوده اند را فراهم می کند.

پنجمین نمایشگاه کتاب استان بوشهر با حضور350ناشر درقالب 40هزار عنوان از بیست و چهارم دی به مدت یکهفته در محل نمایشگاه بین المللی بوشهر برپا است و کتابهای آن با 40درصد تخفیف عرضه می شود.

کد خبر 72996

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز