سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: شیوه جدید طرح ترافیک از سال ۹۷ در قالب جدیدی اجرا شده که نسبت به روش قبلی پیشرفت‌های خوبی داشته و به سمت عادلانه‌تر شدن رفته اما باز هم قابلیت تغییر دارد.

شفیعی

به گزارش همشهری آنلاین، مجتبی شفیعی سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری نوزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل ترافیک گفت: این کنفرانس از سال ۱۳۷۴ تا سال ۹۸ که به موضوع همه گیری کرونا در این سال منتهی شد ۱۸ دوره را پشت سر گذاشت و حدود ۷۰۰۰ مقاله در این دوره‌ها پذیرفته و مورد داوری قرار گرفت و به این ترتیب می‌توان گفت: این کنفرانس اتفاق بزرگی در حوزه حمل و نقل و ترافیک است و بزرگترین رویداد در حوزه مهندسی ترافیک در خاورمیانه قلمداد می‌شود.

او افزود: به واسطه محدودیت‌های کرونایی در سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ این کنفرانس برگزار نشده ولی خوشبختانه نوزدهمین دوره آن در سال جاری ۱۵ و ۱۶ اسفند برگزار خواهد شد. از ۶ آذر ارسال مقالات و ثبت نام در درگاه اینترنتی آغاز شده و پژوهشگران و دانشجویان تا ۱۵ بهمن برای ارسال و بارگذاری مقالات فرصت دارند.

بخشی از صحبت‌های شفیعی را در ادامه بخوانید:

*بسیاری اقدامات در شهر در حوزه ترافیک در حال انجام است اما شاید ضعفی در حوزه اطلاع رسانی داشته باشیم. از نظر تخصصی ما نسبت به دنیا فاصله زیادی نداریم و از بسیاری روش‌های نوین در حوزه‌های مختلف همچون کنترل محدوده طرح ترافیک، دوچرخه‌های اشتراکی یا ابزارهای ترافیکی بهره می‌گیریم. روش‌های نوینی که همگی توسط متخصصین داخلی اجرا می‌شود، اما کنفرانس حمل و نقل و ترافیک به صورت فشرده طی دو روز حجم قابل توجهی از مسائل جدید را به صورت تخصصی به اشتراک می‌گذارد.

*(سرنوشت بازنگری طرح ترافیک) شیوه جدید طرح ترافیک از سال ۹۷ در قالب جدیدی اجرا شده که نسبت به روش قبلی پیشرفت‌های خوبی داشته و به سمت عادلانه‌تر شدن رفته اما باز هم قابلیت تغییر دارد. بر همین اساس کمیته‌ای برای بازنگری تشکیل شده که با کمیسیون عمران شورای شهر تهران نیز جلساتی را آغاز کرده و مباحث اولیه مورد بحث و بررسی قرار گرفته، البته تغییرات زیاد در اجرا مردم را سردرگم می‌کند. در هر تغییر باید به حداکثر بهینه سازی خروجی اجرا نزدیک شویم.

*در حال حاضر به روشی که قابلیت اطلاع رسانی داشته باشد نرسیده‌ایم اما جلسات کمیته در حال برگزاری است ولی روش موجود نیز عقب مانده نیست. به صورت قطعی نمی‌توان گفت که برای سال آینده شیوه جدید اجرا می‌شود؛ چرا که باید ابتدا این شیوه تدوین و پس از آن در شورا به تصویب برسد ولی در مورد روش‌های موجود نیز باید تولیدات آموزشی داشته باشیم که در این راستا رسانه‌ها می‌توانند بسیار کمک کنند.

*اگر به موضوع ترافیک نپردازیم روز به روز بدتر می‌شود. یکی از اهداف ما در مطالعات جامع حفظ وضع موجود است. در حقیقت اگر برخی پارامترها در ۱۰ تا ۱۵ سال تغییر نکند ما به پیشرفت رسیده‌ایم. یکی از موضوعاتی که از مقالات کنفرانس حمل و نقل و ترافیک نشأت گرفت اجرای بی آر تی در تهران بود و موضوع دوچرخه‌های اشتراکی و همچنین روش جدیدی که در مدیریت پارک حاشیه‌ای به کار گرفته شده است.

*در روزهای آینده اجرای پارک حاشیه‌ای با روش نوین برای ۷۰ هزار فضای مشخص شده عملیاتی می‌شود و امیدواریم امسال به ۹۰ هزار جای پارک برسیم.

*ما هم از معضلات ترافیک راضی نیستیم ولی می‌خواهیم از طریق برگزاری کنفرانس حمل و نقل و ترافیک دید مسئولین را به موضوع ترافیک تغییر دهیم. قطعا موضوع توسعه دوچرخه سواری به عنوان یکی از مدهای حمل و نقل جای تردیدی ندارد، ولی سهم دوچرخه سواری در حال حاضر حدود شش هزارم درصد است. یعنی روش پیاده شده روش مناسبی نبوده در حالیکه دوچرخه بر روی ترافیک شهری می‌تواند تاثیرات قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. چرا که بر روی کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و همچنین پیشگیری در حوزه درمان منافع زیادی را برای شهر به همراه دارد.

*در سالهای گذشته برای دوچرخه‌سواری فرهنگسازی‌های نمادینی انجام شده ولی خیلی موفق نبوده، شبکه سازی‌هایی انجام شده اما در حال حاضر به عامل مزاحمی برای شهروندان تبدیل شده است. همین امر باعث شده شکایت‌هایی از سوی کسبه مبنی بر مانع بودن مسیرهای تردد دوچرخه برای کسب و کار آنها و یا عدم استفاده از این مسیر برای دوچرخه سواری و تبدیل آن به مسیر تردد موتورها داشته‌ایم. بی تردید باید تقاضا را به حدی برسانیم و بر اساس آن شبکه را توسعه دهیم. رویکرد ما حفظ شبکه است و البته اگر اصلاحی نیاز باشد انجام می‌دهیم و مدل جدیدی در حمایت از دوچرخه سواری نیاز داریم.

*یک مسافر مترو حدود ۱۸ هزار تومان به ازای هر سفر یارانه برایش پرداخت می‌شود. مترو با برق حرکت می‌کند اما دوچرخه که هزینه‌های بسیار کمی دارد هیچ حمایتی از آن نشده است. در مدل جدید، خرید خدمت به کسی که دوچرخه را تامین کرده پرداخت می‌شود و شهروند با هزینه کمتری پیمایش را می‌تواند انجام دهد. طرح را ارائه کردیم که باید در شورای اقتصاد به تصویب برسد و پشتوانه‌های حمایتی نقدی شکل بگیرد تا شاهد افزایش سهم دوچرخه در حمل و نقل عمومی باشیم.

*در مورد چراغ‌های راهنمایی و رانندگی متولی شرکت کنترل ترافیک است. پلیس روی زمانبندی چراغ‌ها نمی‌تواند وارد شود و این موضوع بر عهده شرکت کنترل ترافیک است که زمانبندی‌ها را تعریف می‌کند اما جایی که پلیس نیاز به دخالت دارد عامل انسانی آن در محل وارد عمل می‌شود و به صورت دستی کنترل چراغ را بر عهده می‌گیرد و پس از رفع نیاز نیز چراغ‌ها به حالت خودکار بر می‌گردند و بر اساس همان زمانبندی قبلی عمل می‌کنند.

*البته اینکه این دخالت انجام شود یا خیر؟ موضوعی است که در همه دوره‌های قبلی نیز مورد بحث و اختلاف بوده اما باید این نکته را در نظر بگیریم که برخی چراغ‌ها اشکال پیدا می‌کنند. بر همین اساس ما قراردادی را منعقد کرده‌ایم که یکبار دیگر زمانبندی کل چراغ‌های راهنمایی رانندگی مورد بازنگری قرار گیرد.

*اگر طرح زوج و فرد از در منزل درست اجرا شود بر موضوع آلودگی هوا موثر است. روزهای گذشته که این موضوع تصویب و برای اجرا اعلام شد پلیس اعلام کرد که باید جریمه با هزینه بالاتری اعمال شود و کد جریمه متفاوتی در نظر گرفته شود. ابزارهای مکانیزه ما کل سطح شهر را نمی‌توانند پوشش دهند و فقط محدوده طرح ترافیک را پوشش می‌دهند. اگر پلیس آنقدر نیرو داشته باشد که این طرح را درست اجرا کند قطعا می‌تواند موثر باشد.

کد خبر 732092
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
    1 0
    استفاده ازدوچرخه درهوای آلوده وخطرات ترافیکی موجودامکان پذیرنیست