تیمارگر پیروز توله یوز ایرانی گفت: توله‌یوزهای یوز ماده، ایران و یوز نر، فیروز از بدو تولد با مشکلات بسیاری روبرو بودند که منجر به تلف شدن دو توله از سه توله شد، پیروز هم طی این مدت با مشکلات بسیاری دست وپنجه نرم کرده که خیلی از آنها را پشت سر گذاشتیم و نتیجه آن رشد خوب پیروز بوده است.

پیروز

 همشهری آنلاین - محمد بلبلی: علیرضا شهرداری با بیان اینکه پیروز در حال حاضر به لحاظ سلامت جسمی شرایط خیلی بهتری نسبت روزهای ابتدایی تولد دارد، ‌افزود همیشه در تمام خبرها و خبرگزاری‌ها تاکید کردیم که پیروز هنوز به آن شرایط سلامت جسمانی کامل و ایده‌عالی که دارای ثبات باشد نرسیده است. این مشکلات از بدو تولد با پیروز بوده و در واقع مشکلاتی نبوده که به دلیل نوع نگهداری خاص، درمان خاص یا هر چیز دیگری به وجود آمده باشد.

وی ادامه داد: مشکلات پیروز برای ما همیشه بسیار مهم بوده و همیشه بر آنها تاکید کرده و آنها را پنهان نکرده‌ایم، در واقع پیروز یک توله‌یوز طبیعی نبوده، شیر مادر نخورده، مشکلات گوارشی داشته و در چهار روز ابتدایی تولد بدترین شیر ایرانی خورده، در هر صورت اگر سزارینش به موقع بوده یا نه، مشکلات ژنتیکی یا هر مشکل دیگر داشته یا نداشته، یا هر مساله‌ای که در سلامت او نقش داشته که نمی‌توانیم دقیقا به آن اشاره کنیم، از ابتدای تولد با پیروز بوده است.

شهرداری با اشاره به اینکه حالا بعضی افراد با انتشار عکس پیروز با گردنبند طبی الیزابت می‌خواهند بگویند که دست‌آرود جدیدی پیدا کرده‌اند، اظهار کرد: یوزها هم مانند دیگر حیوانات بدن خود را لیس می‌زند، هرگاه مشکل گوارشی برای پیروز پیش می‌آید او پشت خود را لیس می‌زند و لیس زدن باعث التهاب یا ایجاد زخم می‌شود، ‌ برای درمان این التهابات از پماد استفاده می‌کنیم، ‌ برای اینکه پیروز آن پماد را با زبان لیس نزند، یکی، دوساعت از گردنبند الزابت استفاده و بعد دوباره بازش می‌کنیم.

تیمارگر حیات وحش افزود: پیروز در حال حاضر شرایط خوبی دارد، اما در زمان‌هایی که این مشکل کمی جدی‌تر می‌شود، ما مجبوریم از پماد استفاده کنیم و برای او گردنبند ببندیم، این یک مساله و اتفاق جدیدی نیست. تمام مراحل تغذیه پیروز تحت نظر دامپزشک آفریقایی او (دکتر پیتر کالدوِل) و مشاوره دامپزشک ایرانی انجام می‌شود. در حال حاضر همه موارد مربوط به پیروز تحت کنترل دقیق قرار دارد، از مراقبت‌های دامپزشکی تا تغذیه و... 

شهرداری ادامه داد: خوشبختانه پیروز نسبت به مشکلات بسیار بزرگی که با آن مواجه بوده در حال حاضر شرایط بهتری دارد، تنها مشکل گوارشی که در واقع مربوط به دفع او می‌شود، مساله‌ای‌ست که از بدو تولد داشته و هنوز کم و بیش وجود دارد، از عکس پیروز با گردنبند نباید در جهت تخریب استفاده شود، در واقع اگر مشکلی بود چرا ما باید عکسش را منتشر می کردیم؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا برخی افراد از پیروز برای مطرح کردن خود استفاده می‌کنند؟ گفت: این مساله را به خود من نیز نسبت داده‌اند و از الفاظی مانند شومن، اینفلوائنسر و... برای من استفاده کرده‌اند، در حالی‌که من عکاس حرفه‌ای حیات وحش هستم و عکس‌های بسیار خوبی از پیروز گرفته‌ام، اما تا این لحظه هیچ یک از آنها را در فضای مجازی یا نشریات منتشر نکرده‌ام.

واکنش تیمارگر پیروز به جنجال گردنبند طبی | برخی می‌خواهند خودشان را مطرح کنند | اگر فیلم هایم را از این توله پلنگ منتشر کنم...| جان پیروز در خطر نیست

شهرداری ادامه داد: همچنین فیلم‌هایی از بازی‌ها و رفتارهای بسیار جالب پیروز دارم، که اگر در اینستاگرام منتشر کنم با استقبال بسیار زیادی مواجه خواهد شد، اما تا الان این کار را انجام نداده‌ام، همیشه سعی کردم فقط آن اخباری را که لازم است مردم از آن آگاه شوند را اطلاع‌رسانی کنم. الان نزدیک به سه ماه است که نه پست، نه استوری و نه توضیحی در صفحه اینستاگرامم گذاشته‌ام، هیچگاه تلاش نکردم که یک چیز خیلی ویژه‌ای از پیروز به نمایش بگذارم.

شهرداری با بیان اینکه یک مساله‌ای هست که نمی‌دانم چگونه باید مطرح کنم، ‌ گفت: من از ۲۸ اردیبهشت تا این لحظه تمام شب‌ها و زورها را غیر از ۸ روزی که برای تولد دو توله‌یوز جدید به سمنان و توران رفتم، در کنار پیروز بوده‌ام، از دوم مهر نیز در محیط باز در نزدیکی او می‌خوابم، این در حالی‌ست که شب‌ها آب چشمه زیست‌گاه پیروز یخ می‌زند، این ماندن شب‌ها کنار پیروز به خاطر احساس امنیت کردن اوست تا بتواند با آسودگی درون لانه‌اش بخوابد.

وی اظهار کرد: بعضی افراد به دلیل اینکه پیروز به یک نماد  تبدیل شده تا مردم یوزپلنگ ایرانی را بهتر بشناسد، به قصد تخریب ما یا دیده شدن خودشان یا هر مساله دیگر، بعضی موارد مثل همین بستن گردنبند الیزابت برای پیروز را به عنوان یک معضل بزرگ معرفی می‌کنند و طوری برخورد می‌کنند که گویی کشف بزرگی انجام داده‌اند و حالا باید با افتخار کشف بزرگ خود را اطلاع‌رسانی کنند.

تیمارگر حیات وحش ادامه داد: باید بگویم که حتی دامپزشک آفریقایی پیروز و تمامی تیمی که مراقبت و تیمار او را بر عهده دارند توسط مسئولین مربوطه انتخاب شده است، همچنین یک تیم از دامپزشکان داخلی همواره پیروز را تحت نظر دارند و شاهد مشکلات پیروز هستند، مساله‌ای درباره این توله یوز وجود ندارد که افرادی خارج از این مجموعه به آن اشراف داشته و ما نداشته باشیم، قصد این افراد مغرض این است که نشان بدهند درباره پیروز مشکلاتی وجود دارد، در حال که همیشه خودمان مسائل، مشکلات و نگرانی‌هایی که ممکن است برای پیروز وجود داشته باشد را به گوش مردم رسانده‌ایم و چیز جدیدی وجود ندارد تا کسی بخواهد به وسیله آن خود را مطرح کند.

وی افزود: وظیه من تیمارگری بوده که سعی کرده‌ام به بهترین نحو آن را انجام بدهم تا برای پیروز مناسب باشد، من برای خوش‌آمد افراد از پیروز نگهداری نمی‌کنم، من این سختی‌ها را به خودم دادم، از بیرون خوابیدن در این هوای سرد و آلوده تا مراقبت‌های روزانه که پیروز به سلامت و با آرمش و در شرایط درست رشد کند.

شهرداری با بیان اینکه من تنها عکس‌ها و فیلم‌هایی را از پیروز در فضای مجازی منتشر کردم که مربوط به اطلاع‌رسانی از مراحل رشد و زندگی این توله‌یوز بوده است، گفت: تمام این کارها را به خاطر عشقم به طبیعت انجام می‌دهم، حقوق من در شش ماه اول حضورم در کنار پیروز ماهانه ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده و الان هم که در شرف بستن قرارداد هستیم رقم حقوق، مبلغ وزارت کار در نظر گرفته شده است، ‌ اما در فضای مجازی برای من حقوقی با اعداد عجیب و غریب خیالی معرفی کردند.

وی در پایان اظهار کرد: تنها دلخوشی من این است که بتوانم پیروز را به سرانجام برسانم و در حد توانم نیز تلاش خواهم کرد. امیدوارم مشکلات موجود حل شود، ‌ اینها مشکلاتی نیست که به بار آروده باشیم، مشکلاتی بوده که پیروز از ابتدا با آن روبرو بوده و ما داریم با آنها مبارزه می‌کنیم، این یک کار تیمی‌است که توسط سازمان محیط زیست، دامپزشکان و من انجام می‌شود.

کد خبر 732630
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 21
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    39 1
    بزرگ کردن پیروز باعث افزایش یوزشناسی کارشناسان و حتی مردم شده است و امیدوارم مثل گوزن زرد و گور برای یوزها هم مرکز تکثیر با تعداد زیادی یوز داشته باشیم. همچنین برای میش مرغ و به ویژه خرس سیاه که چند روز پیش مطلبی درباره برنامه ارسال خرس سیاه به نام لالین به باغ وحش چاه نیمه های زابل خبری منتشر شده بود که قبلا هم یک خرس سیاه به نام نادیا در آنجا تلف شده بود. متاسفانه برای خرسهای سیاه که تعدادشان بیشتر از یوز نیست نه در طبیعت و نه در اسارت اقدامی نشده است.
  • ناشناس IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    17 9
    اگر مشکل دفع و یبوست داره براش روزانه کمی کره محلی بدین . بعد از دفع هم قسمت نشیمنگاه رو یا آب ولرم شستشو بدین تا نه نیاز باشه از پماد استفاده کنید .
    • IRAN. D IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
      22 8
      ببخشید دیگه آقایون دکترها نمیدونستن. خوبه شما گفتینا. عجب . ندانسته کارشناس میشیم. مرد حسابی ‌کارشناسان نفهمیدن ولی شما فهمیدی
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    40 1
    خدا قوت و موفق باشید.
  • اردشیر جانی IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    28 0
    پیروز جان همه ایرانیها دوستت دارند جانم فدات
  • یک مستمری بگیر IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    25 19
    جان‌‌‌ ۱۶ میلیون انسان در این هوای آلوده در خطره اما هیچ کس ککش هم نمی گزه !!! جان یک حیوان در خطره چون نمی تونه ..... هر روز تیتر روزنامه ها !!! در کشور ما انسان چقدر بی ارزش شده !
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    18 34
    ایشالله همیشه پیروز وسربلند باشن هم پیروز هم آقای شهرداری عزیز
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    27 0
    کارت عالیه.ممنون
  • م ش IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    27 2
    خسته نباشید ممنون شما هستیم بابت زحمات فراوان شما
  • سید IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    28 2
    زنده باد پیروز و اقای شهرداری تیمارگر عزیز خدا خیرت دهد با زحمت هایی که کشیده و می کشی ان شاالله حق یارتان باشد
  • نیلوفر IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    24 1
    پاینده باشید آقای شهرداری من به نوبه خودم بینهایت از شما سپاسگزارم امیدوارم همیشه موفق و شاد باشید شما ملتی رو خوشحال کردید دستمریزاد به شرف شما
  • اعظم صیدافکن IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    24 1
    باسلام وخداقوت به پرستارودوست پیروز میدونیم که خیلی سختی میکشی امیدوارم هرچی از خدا میخوای بهت بده بابت زحماتت بهترین پاداشهاروبهت بده جان شماوجان پیروز زیبای وحشی امیدوارم بتونی باموفقیت به سرانجام برسانی پیروزه زیباروخسته نباشی قهرمان ومرگ برحیوان ازارهالعنت خدا وفرشتگانش برحیوان ازارها
  • عبدالصمد رضایی 09172608063 IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    21 2
    جناب شهرداری سلام لزومی ندارد وقت خودت برا شرح دادن به حرف مفت بعضی ها خرج کنی دست مریزاد به شما که پیروز را زنده نگه داشتی هیچ‌کس به فکرش خطور نمی‌کرد پیروز زنده بماند خداوند بهت اجر بده به امید بزرگ شدن آذر توران پیروز و ازدیاد اونا. خداوند در عوض محبت شما به این حیوان زبان بسته به بچهات تندرستی بده خود شما سرزنده کنار پیروز باشی تا به امید حق بزرگ بشه فقط بخودم میگم خدایا جناب شهرداری چطور روزی از پیروز جدا بشه هم خودت هم پیروز افسرده میشه من حیوون خانگی سگ داشتم از سی خوارگی بزرگش کردم‌ دو روز. نباشم بیمار میشه خودم هم دلم‌ کنده میشه نلینمش چون به حکمتهایی از این حیوون دیدم واقعا با عقل جور نمیاد چون محبت واقعا محبت میاره. جدا شدن از پیروز. سخت تربن روز. زندگیت خواهد بود. خداوند بهت اجر پاداش بده دیروز ملت ایران را نذاشتی تلف بشه دست مریزاد بزرگوار گل با بقیع مسولین گل
  • IR ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    24 0
    خسته نباشید برادر مهربانم . ممنون بخاطر وجود نازنیتتان که هستید در این دنیای پر از تناقض و تضاد . برادرم شما فرشته ای هستید که از طرف کائنات برای پیروز عزیز ما فرستاده شده اید . به یمن قلب مهربان شما و نگاه پر مهر خالقمان ، برایتان تندرستی و عمر با عزت، طلب میکنم. سپاس که عاشقانه و دلسوزانه تیمار کردید و حمایت کردید ، این مخلوق زیبای پروردگارمان را . ممنونم با همه ی وجودم از شما . دعای خیر یک ملت با شماست عزیز برادرم . خواهر هموطن شما.
  • محمد NL ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    20 1
    دسترسی به تیم تیمارگر توله یوز ایرانی ندارم برای همین خواهشمند است تا این مطلب را به دست تیم تیمارگر پیروز، این توله یوز ایرانی زیبا برسانید. بروز مشکل دفع برای تمامی توله های گوشت‌خوار دربند به ویژه برای توله گربه سانان زیاد گزارش شده که در نتیجه آن توله ها به لیس زدن معقد خودشان برای رهایی از آزار پیش آمده می پردازند، منتها لیس زدن معقد در گربه سانان بنابر اینکه زبان گربه سانان زبر می باشد با دردسر جدی همراه است. بکار بردن چرب کننده معقد روشی قدیمی است ولی چندان کارایی نداشته و مشکلاتی هم دارد. ببینیم که در باغ وحش های تراز نخست جهان که یوز ایرانی را در اختیار دارند برای دردسر دفع توله ها چه کرده اند؟ باغ‌وحش اوفرایسل هلند کارنامه خیلی عالی در نگهداری توله یوزر ایرانی دارد که با تولد موفق توله یوزهای ایرانی آغاز می شود زیرا گرچه شکم نخست زایمان یوز ماده ایرانی بود ولی کارگروه بهداشتی باغ وحش اوفرایسل هلند خطای مهلک سزارین را مرتکب نشدند. در آنجا هم توله یوزهای ایرانی مشکل دفع داشته و گویا همچنان تا حدی مشکل دارند که با خوراندن روزانه٧٢۴میلیگرم منیزیم دارویی مشکل را برطرف کرده اند.
  • رضا IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    15 1
    دستت درد نکنه
  • NAZI IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    16 0
    شما برای ما خیلی محترم وارزشمند هستید چرا که از ته دل این کار را برای علاقتون به حیوانات انجام میدید . واز این بابت ما از شما اقای شهردار سپاسگزارین. همیشه سلامت و موفق باشید .
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    13 0
    خسته نباشید آقای شهرداری اهمیت به این چرندیات اهمیت ندهید شما کاری کرده ید که کمترکسی میتواند انجام دهد تا زنده هستیم پیروز را با آقای شهرداری میشناسیم از زحمات شما تشکر میکنیم اگر دلسوزیهای شما نبود پیروز هم نبود شما کار خودتان را انجام بدهید حرف مفت زیاده بدخواه زیا ه ول کنید به کسی چ مربوطه چقدر دستمزدتان است کاری که شما برای پیروز انجام دادید قیمت ندارد خواهشا از اون فیلمهایی که از پیروز دارید برای من که لحظه یی اخبار پیروز را دنبال کرده م بزارید شما مگر برای حرف یک مشت مفتگو زندگی میکنید اصلا به هیچی توجه نکن برادر من ما میدانیم شما چه قدر سختی کشیده ید دوستدارانتان بیشتر از کسانی هستند که چرت وپرت میگویند زنده باد آقای شهرداری وپیروز عزیز
  • دوستدار طبیعت IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    17 1
    سلام به آقای شهرداری و همه زحمتکشان که برای آقا پیروز زحمت می کشند آفای شهرداری بعضی ها عادت دارند در هر زمینه ای نظر بدهند و حرفی بزنند و گاهی آتش بپا کنند شما توجه نکنید و دلخور نشوید به قول مادر خدا بیامرزم پشت سر پیامبر هم حرف می زدند من و خانواده‌ام با تمام وجودمان از شما و همه عزیزانی که برای حیوانات تلاش می کنید تشکر می کنیم 🌹🌹🌹و همیشه دعا گوی شما و آقا پیروز هستیم دست شما در د نکنه خداوند نگهدار شما و خانواده محترم شماها باشه زنده باشید 🤲🤲🤲 از دور آقا پیروز عزیزم را می بوسم 😄😄😄😄
  • پوری IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    7 20
    جمع کنید باوا ،پیروز کدوم خریه!! محیط زیست چیزای مهم تری نیاز داره مثل آب و خاک و هوای خوب نه این توله یوز
  • مریم IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    10 13
    باسلام وخداقوت خدمت آقای شهرداری مربی پیروز توزپلنگ ایرانی امیدوارم همیشه موفق سربلندباشید باآرزوی بهترینهابرای شما وتمامی خدمتگزاران حیات وحش
  • ترانه IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    17 0
    پیروز برای من وفکر میکنم برای هر ایرانی یک سمبل از کل ایرانه امیدوارم باتمام این سختی ها به سلامتی بزرگ بشه ورشد کنه درود فراوان به مرد بزرگ آقای شهرداری
  • سهیلا IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    15 0
    ممنون از تیمارگر پیروز با ارزوی بهترینها برای شما
  • kayvan IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    18 1
    جناب شهرداری عزیز... در خبرها حتا پیروز را برخی موجود منحوس نامیدند، و هزینه های ناچیزی که برای نگهداری این مخلوق زیبای در حال انقراض میشود را به اقتصاد و معیشت مردم ایران و خارج ایران نسبت دادند،.. برادر به عشق خودت و همه کسانی که ارزش کارت را میفهمند بپرداز و به حواشی توجه نکن، اونهایی که باید شما و ارزش پیروز را میفهمند، سپاسگزار هستند.