گروه بورس: ظرف 5 سال آینده، ماهانه به طور متوسط یک دستورالعمل برای طراحی ساختار جدید بازار سرمایه ایران تصویب و ابلاغ می‌شود.

علی صالح‌آبادی- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار- دیروز در سومین کنفرانس خبری خود ضمن اعلام برخی از دستورالعمل‌های کلیدی در حال طراحی برای بورس‌های اوراق بهادار و کالا گفت: در نخستین گام، دستورالعمل ناظر بر فعالیت‌های بازار اولیه تهیه شده و در جلسه آینده شورای بورس یعنی دوشنبه این هفته، بررسی و تصویب می‌شود.

به گفته او، طبق قانون جدید بازار اوراق بهادار و این دستورالعمل 60صفحه‌ای، از این پس همه شرکت‌های سهامی عام در زمان تاسیس باید از سازمان بورس مجوز بگیرند.

صالح‌آبادی از انجام مذاکرات فشرده سازمان بورس و سازمان ثبت اسناد و املاک برای انجام هماهنگی بین دو سازمان ذی‌ربط درباره اجرای این قانون و دستورالعمل جدید خبر داد و گفت: به‌زودی در یک همایش با حضور روسای ادارات ثبت سراسر کشور جزئیات توافق‌های صورت‌گرفته بین سازمان‌های بورس و ثبت و همچنین دستورالعمل جدید تشریح می‌شود.

رئیس سازمان بورس در این نشست با اشاره به آغاز مذاکرات برای تعیین مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تاکید کرد: هیات مدیره شرکت بورس هنوز در این باره به جمع‌بندی خاصی نرسیده و از سازمان بورس، مهلت بیشتری برای بررسی کاندیداهای مدنظر درخواست کرده که سازمان بورس هم موافقت خود را با این موضوع اعلام کرده است.

اوگفت: سازمان بورس نسبت به تعیین هیچ فردی به عنوان مدیرعامل، نظر خاصی ندارد. شایعات منتشرشده در این مورد درست نیست و مجموعه سازمان بورس معتقد است هیات‌مدیره شرکت بورس باید در فضایی کاملاً آزاد و تخصصی مدیرعامل را انتخاب کند.

صالح‌آبادی سپس با اشاره به تدوین مقررات پذیرش و نظارت بر موسسات حسابرسی معتمد بورس گفت: این مقررات در هیات‌مدیره سازمان بورس به تصویب رسیده و برای تصویب نهایی در اختیار شورای بورس قرار گرفته است. در صورت تصویب مقررات مزبور، ساختار و شکل همکاری بورس و حرفه حسابرسی تغییر می‌کند.

او افزود: بازار سرمایه به استانداردهای حسابداری خاص نیازمند است؛ ضمن این که برای ابزار جدیدی نظیر سبدهای مشاع به استانداردهای حسابداری جدید نیاز داریم. بر این اساس، مقرر شده کمیته دستورالعمل‌ها، استانداردهای موردنیاز را به سازمان حسابرسی اعلام و این سازمان، استانداردهای لازم را تدوین و منتشر کند.

به گفته صالح‌آبادی مقررات جدید ناظر بر فعالیت حسابرسان معتمد بورس، علاوه براین، چارچوب گزینش و نظارت بر حسابرسان معتمد را نیز تغییر می‌دهد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:‌ دستورالعمل «راهبری شرکت‌ها» در کمیته استانداردهای سازمان بورس تدوین شده و در حال جمع‌آوری دیدگاه‌های کارشناسان هستیم تا این دستورالعمل را برای تصویب به شورای بورس ارائه کنیم.

او در توضیح این دستورالعمل جدید اعلام کرد: «راهبری شرکت‌ها» روابط بین ذی‌نفعان و عوامل شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس را با یکدیگر تعریف و تنظیم می‌کند.

به گفته صالح‌آبادی آیین‌نامه اجرایی قانون بازار اوراق بهادار نیز برای تایید نهایی در دستور کار هیات دولت قرار گرفته؛ ضمن این که پیش‌نویس دستورالعمل دستکاری قیمت‌ها نیز تدوین شده که سازمان بورس در حال جمع‌آوری دیدگاه‌های کارشناسان در این باره است.

صالح‌آبادی گفت: پیش‌نویس دو آیین‌نامه مهم دیگر یعنی‌آیین‌نامه فعالیت موسسات تامین سرمایه یا بانک‌های سرمایه‌گذاری در کمیته تدوین مقررات بورس تدوین شده، ضمن این که پیش‌نویس صدور مجوز و نظارت بر فعالیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های بازنشستگی نیز در حال تدوین است.

رئیس سازمان بورس در ادامه، از عرضه یک نوع ابزار جدید معاملاتی در بورس خبر داد و افزود: طبق طرح جدید، یک نوع سبد مشاع که صرفاً شامل اوراق مشارکت دولتی و خصوصی است در بازار عرضه می‌شود.

او گفت: اولین درخواست برای عرضه این نوع سبد مشاع را بانک کارآفرین ارائه داده که مشغول بررسی آن هستیم.

او در ادامه به موضوع اجرای سیاست‌های راهبردی اصل 44 پرداخت و گفت: تا هفته آینده، سهام شرکت ملی مس به عنوان نخستین شرکت در چارچوب این سیاست‌ها در بورس تهران عرضه می‌شود؛ ضمن این که گزارش پذیرش و درج سهام فولاد مبارکه در بورس نیز این هفته منتشر می‌شود.

به گفته صالح‌آبادی، تا پایان هفته آینده سهام 60 شرکت جدید به تابلوی چهارم منتقل می‌شود. پیش از این سهام 43 شرکت به این تابلو تبعید شده بود.

رئیس سازمان بورس وعده داد با عرضه سهام جدید، معاملات این تالار رونق بیشتری بگیرد.

کد خبر 7328

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز