اکران «ملاقات خصوصی» در زمان کنونی، یک اتفاق ویژه در سینمای ایران است که سیگنال‌های جریان‌سازی را برای مدیریت سینما، دفاتر پخش، تهیه‌کنندگان و البته مخاطبان سینما به همراه خواهد داشت.

ايزديار

به گزارش همشهری آنلاین، از چهارشنبه، یکی از بهترین فیلم‌های جشنواره چهلم فجر در سینماهای سراسر کشور به روی پرده رفته است. فیلمی که در جشنواره فجر سال گذشته، با بیشترین میزان اقبال مواجه و تا زمانی‌که رای‌گیری مردمی وجود داشت، با اختلاف در صدر این جدول قرار داشت. نخستین ساخته امید شمس قرار بود از هفتم مهر امسال نمایش داده شود اما به دلیل ناآرامی‌های اجتماعی، این مهم تا امروز به تاخیر افتاد.

ملاقات خصوصی درحالی به روی پرده رفته که امیدواری‌های بسیاری نسبت به افتخارآفرینی فیلم در گیشه وجود دارد. تا امروز، پراقبال‌ترین فیلم اجتماعی امسال سینماهای کشور، علف‌زار است که کمی بیش از ۲۲ میلیارد تومان فروخته است. آماری که البته دست‌یافتن به آن، بر روی کاغذ، برای فیلم پرافتخاری چون ملاقات خصوصی، نباید دشوار باشد اما باید به این مهم نیز نگریست که امسال، فیلم‌های اجتماعی مهمی چون ابلق، تی‌تی و دوزیست نیز نتوانستند از این رقم عبور کنند.

آن‌چه اما سبب می‌شود تا نسبت به موفقیت ملاقات خصوصی در بازه کنونی، بسیار امیدوار باشیم، ۳ نکته است که در ادامه به هر یک از آنها اشاره خواهیم کرد:

۱. نیمه نخست امسال، زمان یک فیلم‌سوزی بزرگ برای سینمای اجتماعی بود. فیلم‌های مهمی چون علف‌زار، تی‌تی، ابلق و دوزیست، در یک بازه نزدیک به یکدیگر به روی پرده رفتند و مخاطبان هم را سرشکن کردند. شاید یکی از دلایلی که سبب شد تا علف‌زار، ۲ میلیارد بیشتر از نزدیک‌ترین رقیب خود یعنی ابلق بفروشد، بازه ۴۰ روزه‌ای بود که این اثر بدون هیچ رقیب مهمی در سینمای اجتماعی به روی پرده بود و توانست مخاطبان بسیاری را به سمت خود جلب کند.

حالا اما هیچ فیلم اجتماعی جدیدی به روی پرده نیست و استقبال چندانی هم از آثار اجتماعی قدیمی صورت نمی‌گیرد. این مهم سبب می‌شود تا تمام تخم‌مرغ‌های مخاطبان سینمای اجتماعی، در سبد ملاقات خصوصی گذاشته شده و بنابراین باید انتظار یک استقبال خوب را از این فیلم داشت. هم‌چنان‌که یکی از مهم‌ترین دلایل اکران این فیلم در شرایط کنونی، امیدواری نسبت به اقبال بالای آن بوده است.

۲. در هفته‌های اخیر، ۲ فیلم بخارست و جزیره فضایی به روی پرده رفت. یک فیلم در گونه کمدی و دیگر در حوزه کودک و نوجوان. ملاقات خصوصی، ضریب تعادل را به اکران آورده و سبب می‌شود تا بخش وسیعی از مخاطبانی که علاقمندی چندانی به سینمای کمدی و کودک ندارند، به سمت این فیلم سرریز شوند. درواقع ملاقات خصوصی، تنها فیلم جدی این روزهای سینمای ایران است که می‌تواند طیف وسیعی از مخاطب را به سمت خود جذب کند.

۳. ملاقات خصوصی، به‌عنوان تنها فیلم جدی این روزهای سینمای ایران، سبب شده تا ظرفیت خوبی را در سینماهای سراسر کشور به دست بیاورد. این فیلم، به دلیل نبود هیچ درام جدیدی بر روی پرده، در برخی از پردیس‌های سینمایی، تا ۲ سالن را به دست آورده و سینماهای بسیاری نیز سردر خود را به پوستر آن منقش کرده‌اند. بنابراین ملاقات خصوصی در شرایط کنونی، سالن‌های بیشتری را به دست خواهد آورد که می‌تواند یک موقعیت مناسب را برای حجم گسترده‌ای از مخاطب فراهم آورد.

البته که در این مسیر، عوامل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند به فروش بالای فیلم بینجامند. ازجمله آن عوامل می‌توان به مانور رسانه‌ای و تبلیغاتی برای این فیلم در زمان جشنواره سال گذشته و آشنا آمدن نام فیلم به گوش سینمادوستان اشاره کرد. هم‌چنین حضور پری‌ناز ایزدیار و هوتن شکیبا در قامت بازیگران اصلی این فیلم و البته تیزرهای تبلیغاتی که برای این فیلم در تلویزیون نمایش داده خواهد شد، از دیگر عواملی هستند که قطعا به گیشه اثر، رونق خوبی خواهند بخشید. به این موارد باید رونق نسبی سینماها پس از یک رکود سه‌ماهه را هم باید افزود.

تجمیع این عوامل سبب می‌شود تا امیدواری بسیاری نسبت به گیشه ملاقات خصوصی شکل بگیرد. هم‌چنان‌که این گزاره، تا قبل از آغاز اکران سراسری فیلم و از روی فروش بلیت‌ها در روزهای نخست نمایش، تاحدودی خود را نشان داده است. چرخیدن چرخ‌های گیشه ملاقات خصوصی، پیام‌های خوبی را برای ارکان مختلف سینمایی به همراه خواهد آورد که از مهم‌ترین آنها این است که به صاحبان آثار و دفاتر پخش، این شجاعت را می‌دهد که فیلم‌های خود را به سینما بیاورند تا رونق در سینمای ۱۴۰۱، باشتاب بیشتری دنبال شود.

موفقیت کنونی ملاقات خصوصی در گیشه، موفقیت سینمای ایران در سال ۱۴۰۱ است.

۲۰ فیلم از سه جشنواره اخیر فجر پشت خط اکران| اولویت ۱۴۰۲ با فجر۴۱؟

کد خبر 733106
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha