گروه بین‌الملل: نشست سران کشورهای عربی به‌منظور بررسی نتایج حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه که به‌شهادت 1310 فلسطینی منجر شد، در کویت گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت در مراسم افتتاحیه این اجلاس گفت: حمله به غزه جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی بود زیرا رژیم‌‏صهیونیستی در این حمله از سلاح‌‏های ممنوعه استفاده کرد.

الصباح   اظهار داشت: رژیم‌‏صهیونیستی اصول اولیه حقوق بشر را نقض کرد و مسئولان این جنایت باید مجازات شوند. وی افزود: محاصره نوارغزه باید پایان یابد و گذرگاه‌های این منطقه باز شود. امیر کویت بر لزوم برداشتن گام‌‏های عملی برای تثبیت آتش‌‏بس  هم در این نشست تاکید کرد.

وی همچنین بر تلاش کشورهای عربی برای بازسازی نوار غزه تاکید و ابراز کرد: استفاده از قدرت نظامی، باعث گسترش نفرت و افراطی‌‏گری در جهان عرب و اسلامی می‌شود. صباح احمد الصباح اضافه کرد: کویت 34 میلیون دلار به بازسازی نوار غزه کمک خواهد کرد.

محمود عباس، رئیس‌ حکومت خودگردان فلسطین هم در سخنرانی خود عنوان کرد: گروه‌های فلسطینی باید برای گفت‌‏وگو با یکدیگر در قاهره دیدار کنند.

وی در سخنان خود تشکیل حکومت وحدت ملی در فلسطین را خواستار شد و اذعان کرد: طبل‌‏های جنگ در غزه از چند ماه پیش شنیده می‌‏شد اما در شرایط کنونی لازم است که گفت‌‏وگوها بین گروه‌های فلسطینی از سر گرفته شود و پس از پایان محاصره غزه و باز شدن گذرگاه‌ها، با توافق ملی انتخابات برگزار شود.

عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه‌ عرب هم  در این نشست گفت: اگر اسرائیل توانست جنایات غزه را مرتکب شود این امر ناشی از اختلافات کشورهای عربی است و پس از وضعیت به‌وجود آ‌مده در غزه همکاری کشورهای عربی نیاز به تجدید نظر دارد.

وی بر حق ملت غزه در دفاع از حقوق خود و رویارویی با حملات رژیم‌‏صهیونیستی تاکید کرد. موسی در ادامه با اشاره به اقدام موریتانی و قطر مبنی بر قطع روابط تجاری و سیاسی با رژیم صهیونیستی بیان کرد که این اقدام موریتانی و قطر جای تقدیر دارد.

دبیر کل اتحادیه‌ عرب همچنین از انتقاداتی که از این اتحادیه به عمل آمده ابراز تأسف کرد و افزود: اتحادیه عرب همچون گذشته به تلاش‌هایش جهت حل مشکلات جهان عرب ادامه خواهد داد.

سران 17 کشور ازجمله بشار اسد، رئیس‌‏جمهوری سوریه، حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری مصر، ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی و محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطین در این نشست شرکت کردند. بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل و عبدالله واد، رئیس دوره‌‏ای سازمان کنفرانس اسلامی نیز در این نشست  حضور داشتند.

کد خبر 73421

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز