قرآن از دو راه دعوت به تعقل و اندیشهورزی و دعوت مدعیان به ارائه استدلال، با مسئله خرافات، موهومات و غلو مبارزه کرده است. قرآن به مسئله غلو پرداخته و در آیات بسیاری به پیروان ادیان گذشته اشاره کرده که این افراد غلو نکنند.
یکی از اهداف بعثت پیامبران این مسئله عنوان شده، بهطوری که در بخشی از آیه 157 سوره اعراف آمده است: (پیامبر) بارهاى سنگین و زنجیرهایى را که بر آنها بود، (از دوش و گردنشان) برمىدارد، پس کسانى که به او ایمان آوردند و حمایت و یاریاش کردند و از نورى که با او نازل شده پیروى نمودند، آنان رستگارانند. آیات بسیاری در این رابطه وجود دارد و قرآن از دو راه به این مسئله پرداخته است.
یکی بهصورت ایجابی که مسئله را بهصورت تعقل، خردورزی و در بستر اندیشهورزی طرح میکند و یکی هم از طریق اینکه برای مسائل اعتقادی خود استدلال کرده و دلیل میآورد و از طرف مقابل میخواهد که اگر شما هم در اعتقادات خود دلیل و استدلال دارید آنها را ارائه کنید.
در این رابطه همچنین به آیه 64 سوره نمل میتوان اشاره کرد که میفرماید: یا کسى که آفرینش را آغاز کرد، سپس آن را تجدید مىکند و کسى که شما را از آسمان و زمین روزى مىدهد؛ آیا معبودى با خداست؟! بگو: «دلیلتان را بیاورید اگر راست مىگویید!»بنابراین قرآن کریم صرفنظر از این مبانی که در باب دعوت به فکر و اندیشه میآورد با انحرافات، خرافات و غلوها هم مبارزه میکند.
هر جامعهای که در آن عوامگرایی و سطحی نگری و خردستیزی باشد، بهطور قطع رواج خرافات بیشتر میشود.این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در سیاستهای ابلاغی برنامه پنجم توسعه در بخش فرهنگ، بر تکمیل و اجراى طرح مهندسى فرهنگى کشور و تهیه پیوست فرهنگى براى طرحهاى مهم، زنده و نمایان نگه داشتن اندیشه دینى و سیاسى حضرت امامخمینى(ره) و برجسته کردن نقش آن بهعنوان یک معیار اساسى در تمام سیاستگذارىها و برنامهریزىها و اهتمام به ارتقای کیفیت در تولید، مقابله با جریانات انحرافى در حوزه دین و زدودن خرافات و موهومات توصیه اکید کرده اند.