سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

گروه حوادث: عملیات ضربتی پلیس برای پایان دادن به فعالیت‌ شرکت‌های گلد‌کوئیستی در پایتخت با دستگیری 80 نفر و پلمب 14دفتر پایان یافت

سرشاخه‌های این شرکت‌های گلد‌کوئیستی بعد از کشاندن طعمه‌های خود به تهران، آنها را به‌صورت دسته‌‌جمعی در آپارتمان‌های مخصوصی اسکان می‌دادند و مجبورشان می‌کردند افراد دیگری را نیز به دام این شرکت بکشانند.

تحقیقات پلیس امنیت تهران برای دستگیری اعضای این شرکت هرمی به‌دنبال شکایت مرد جوانی که به تازگی در دام این شرکت گرفتار شده بود، آغاز شد.

«سرشاخه‌های این شرکت به من گفته بودند در مدت کوتاهی پولدار خواهم شد. آنها آنقدر از این حرف‌های وسوسه‌انگیز به من زدند که رفته رفته وسوسه شدم تا به عضویت این شرکت درآیم و به این ترتیب بود که به دامشان افتادم.»

مرد جوان درحالی این جملات را بیان می‌کرد که مدعی بود برای عضویت در این شرکت مبلغ زیادی به سرشاخه‌های آن پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: فردی که مرا به عضویت این شرکت درآورد یکی از دوستانم بود. او آنقدر از این کار و درآمدش برایم صحبت کرده بود که دوست داشتم هرچه زودتر مشغول به کار شوم. او می‌گفت برای وارد شدن به این شرکت ابتدا باید 500 هزار تومان به یک حساب واریزکنم.

سپس در ازای معرفی هر نفر و وارد کردن او به این شرکت 200 هزار تومان دریافت خواهم کرد.این مرد افزود: وقتی حرف‌های این دوست قدیمی را شنیدم، وسوسه شدم و با خودم گفتم با انجام این کار می‌توانم به ثروت زیادی دست پیدا کنم. به همین خاطر هر طوری بود این مبلغ را فراهم کردم و در تماس با دوستم به وی گفتم که حاضرم به عضویت شرکت درآیم.

مرد جوان افزود: دفتری که باید به آنجا می‌رفتم یک آپارتمان 4 طبقه بود. به محض اعلام آمادگی برای عضویت در این شرکت هرمی، یکی از سرشاخه‌های شرکت مرا برای آموزش به آنجا دعوت کرد.

در آنجا به جز کلاس‌های آموزشی، هیچ‌چیزی وجود نداشت.آنها من و افراد دیگری را که از شهرستان به تهران آمده بودند تا با عضویت در این شرکت به سود هنگفتی دست پیدا کنند، مجبور می‌کردند یک هفته تمام به‌صورت شبانه‌روزی به یادگیری راه و چاه این کار بپردازیم.

آنها حتی اجازه خروج از دفتر را در آن هفته به ما نمی‌دادند اما بعد از گذشت مدتی وقتی دیدم از وعده‌هایی که آنها داده بودند و سودهای میلیونی خبری نیست، فهمیدم فریب کلاهبرداران را خورده‌ام و تصمیم گرفتم از آنها شکایت کنم.

به‌دنبال شکایت مرد جوان، به دستور بازپرس دادسرای ناحیه 24، تحقیقات پلیسی درخصوص این پرونده آغاز شد.

ماموران در تحقیقات اولیه متوجه شدند سرشاخه‌های این شرکت گلدکوئیستی طعمه‌های خود را بیشتر از اتباع افغانی و جوان‌های شهرستانی انتخاب می‌کنند و با دادن وعده‌های واهی آنها را به تهران می‌کشانند.

سپس این افراد را به‌صورت دسته‌های چند نفری در آپارتمان‌های کوچک محبوس کرده و بعد از دادن آموزش‌های لازم، آنها را به شهرهای مختلف می‌فرستند تا طعمه‌های جدید شرکت هرمی را شناسایی کنند.

سرهنگ مجید فقیه - رئیس اداره اجتماعی پلیس امنیت - با بیان این خبر در تشریح نحوه دستگیری اعضای این شرکت هرمی گفت: با این اطلاعات، بررسی‌های نامحسوس پلیسی برای شناسایی تمامی سرشاخه‌ها و اعضای این شرکت گلدکوئیستی آغاز شد.

ماموران که با استفاده از اطلاعات به دست آمده از شاکی پرونده توانسته بودند یکی از دفترهای این شرکت را شناسایی کنند، با کنترل تمامی افرادی که به این محل رفت‌وآمد داشتند، موفق شدند 14دفتر این شرکت را در شرق، شمال غرب و شمال تهران شناسایی کنند.

با شناسایی مخفیگاه‌های متهمان، دستور بازداشت آنها صادر شد و گروه‌های ویژه پلیس در چند عملیات هماهنگ و همزمان قدم به دفاتر این شرکت گذاشتند و 80 نفر از متهمان را دستگیر کردند.

با کشف مقدار زیادی تجهیزات کامپیوتری، اسناد، دفاتر و جزوات آموزشی از محل‌های فعالیت متهمان، تمامی آنها به پایگاه پلیس امنیت انتقال یافتند و بازجویی از آنها آغاز شد.

وی درخصوص دستگیری سرشاخه‌های این شرکت افزود: سرشاخه‌ها و لیدرهای شرکت‌های گلدکوئیستی افراد بسیار زیرکی هستند که با انجام فعالیت‌های ضد‌اطلاعاتی و حرفه‌ای به راحتی شناسایی و دستگیر نمی‌شوند.

آنها با استفاده از روش‌های کاملاً اطلاعاتی و روان‌شناختی، افراد جذب شده را به‌مدت یک هفته در قرنطینه نگه می داشتند و از دسترسی آنها به رسانه‌ها و تردد در شهر جلوگیری می‌کردند تا احتمال شناسایی خود را به صفر برسانند.

این در حالی بود که افراد زیرشاخه‌ سطح سواد پایینی دارند و اغلب اهل شهرستان‌های کشور هستند. ولی درهرحال ادامه تحقیقات و بازجویی‌ها از این متهمان به شناسایی سرشاخه‌ها یا مشخص شدن مخفیگاه‌های این متهمان ختم خواهد شد.

فقیه‌ تاکید کرد: فعالیت در شرکت‌های هرمی طبق قانون اخلالگران اقتصادی حدود 6 ماه الی 3سال حبس و تعزیر دارد و مجرمان علاوه بر حبس باید بین یک‌ تا 5میلیون ریال
جریمه بپردازند

کد خبر 73507

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز